https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Awarie terminali płatniczych w pojazdach komunikacji miejskiej w Bydgoszczy. Operator systemu odpowiada

Wojciech Mąka
ZDMiKP twierdzi, że pasażer musi mieć bilet, nawet jeżeli terminal do opłacenia przejazdu nie działa
ZDMiKP twierdzi, że pasażer musi mieć bilet, nawet jeżeli terminal do opłacenia przejazdu nie działa Dariusz Bloch/Zdjęcie ilustracyjne
O tym, że terminale płatnicze w pojazdach komunikacji miejskiej często nie funkcjonują jak trzeba, pasażerów nie trzeba przekonywać. Operator terminali, Mennica Polska, zapewnia, że awarie są usuwane natychmiast.

W Bydgoszczy od kilku lat za przejazd autobusem lub tramwajem można płacić kartą płatniczą. Kłopot polega na tym, że terminale mogą nie działać, co - jak donoszą nasi Czytelnicy - zdarza się dość często.

W Łodzi regulamin jest tak skonstruowany, że w przypadku awarii terminalu pasażer nie ponosi odpowiedzialności, natomiast bydgoski ZDMiKP ma stanowisko – bilet to obowiązek pasażera.

Bilet musi być

- Pasażer musi mieć opłacony przejazd, warto przy sobie mieć zwyczajny papierowy bilet na wszelki wypadek - mówi Tomasz Okoński, rzecznik Zarządu Dróg i Komunikacji Miejskiej.

"Od początku roku 2023 miałem 11 sytuacji, że w komunikacji miejskiej nie działały biletomaty, w których można kupić bilet za pomocą karty płatniczej. Miesiąc temu postanowiłem w piśmie do ZDMIKP opisać sytuacje jakie mnie spotykały: - po wybraniu rodzaju biletu urządzenie od razu pokazuje komunikat „Transakcja nieudana”, urządzenie nieustannie pokazuje ekran z komunikatem „Kasownik zablokowany” - skarży się użytkownik komunikacji miejskiej.

Kierowcy i motorniczowie mają dość skarg pasażerów i jeżeli terminal nie działa, oklejają go kartką "Biletomat nieczynny".
Terminale w autobusach dostarczała i obsługuje Mennica Polska.

W piśmie, które Czytelnikowi dostarczył ZDMiKP, czytamy, że drogowcy wystąpili do Mennicy Polskiej z prośbą o wyjaśnienia.

Analitycy kontrolują terminale

"Potwierdzamy, że urządzenia przez pewien czas były niesprawne i uniemożliwiały zakup biletu z powodu chwilowych błędów. W 8 przypadkach były to usterki dotyczące systemu rozliczeniowego" - informuje ZDMiKP cytując Mennicę Polską. Mennica zapewnia, że wszystkie terminale były sprawne, kiedy pojazdy - autobusy i tramwaje - wyjeżdżały z zajezdni.

"Mennica Polska zapewnia, że kasowniki eksploatowane w ramach sytemu sprzedaży OPS Bydgoszcz są nadzorowane przez zespół analityków oraz są obsługiwane serwisowo w terenie przez lokalny serwis w Bydgoszczy. Usterki są usuwane najszybciej, jak to możliwe" - czytamy w odpowiedzi drogowców.

Przypomnijmy, że jednym z pierwszych miast w kraju, które wprowadziło terminale płatnicze w środkach komunikacji miejskiej był Wrocław. I zaczęły się problemy.

Ukarany za niesprawny terminal

Taka sytuacja nie spodobała się rok temu ukaranemu przez kontrolerów mieszkańcowi Wrocławia, który uznał, że wyłączony terminal to nie jest jego sprawa. Wrocławianin został ukarany za brak płatności zbliżeniowej po komunikacie na terminalu, że transakcja się nie powiodła. Kolejne odwołania od kary nie przyniosły skutku. Dostał nakaz zapłaty. Po apelacji nakaz umorzono, ale tym razem Miasto Wrocław pozwało pasażera o zapłatę 153 zł.

Z wyroku wynika, że żądanie opłaty dodatkowej kary jest całkowicie bezzasadne, kiedy w momencie próby zakupu biletu przewoźnik nie wywiązał się z własnej oferty możliwości takiego zakupu. Sąd podkreślił, że w takiej sytuacji w pojeździe pasażer nie musi mieć przy sobie papierowego biletu - nie musi myśleć o biletomatach, które są i tak niewidoczne, lub tym, czy ma się przy sobie telefon, a w nim aplikację, skoro przewoźnik udostępnia zbliżeniowe biletomaty w pojazdach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

B
B45
Ciekawa sprawa: "W Łodzi regulamin jest tak skonstruowany, że w przypadku awarii terminalu pasażer nie ponosi odpowiedzialności, natomiast bydgoski ZDMiKP ma stanowisko – bilet to obowiązek pasażera.". Czyli ZDMiKP w Bydgoszczy stawia siebie ponad wszystko. Ale jak coś się spóźni czy nie jedzie (w Bydgoszczy to norma, bardziej niż to że coś pojedzie) to też problem pasażera! WON z ZDMiKP i MZK! Prezydenci do dymisji!!!
J
Jan
Jeżeli takie jedno urządzenie jest nieczynne, to trzeba iść szukać drugiego. Ale jeśli w tym autobusie wszystkie elektroniczne terminale będą nieczynne, to nie ma możliwości technicznej zapłaty za bilet. A jeżeli byłaby kontrola, to taką płatność za pasażera bez biletu, powinno się przerzucić na operatora tych urządzeń. Pasażer nie jest winien, jeżeli nie jest mu udostępniona oferowana możliwość kupna biletu. Każdy sąd takiego pasażera uniewinni, ponieważ to przewoźnik ma obowiązek udostępnić zgodnie z ofertą, możliwość zapłaty za kurs. Poza regulaminami danego przewoźnika, są jeszcze przepisy wyższe i ważniejsze I to na podstawie tych ważniejszych przepisów, sąd uchyli daną osobę od zapłaty.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska