Płatne zajęcia dodatkowe coraz popularniejsze?
Na zlecenie Tandu.pl IBRIS zapytał rodziców, czy ich dzieci będą w tym roku szkolnym korzystać z dodatkowych zajęć oraz - jeśli tak – dlaczego.
Z badania wynika, że w tym roku szkolnym aż 51 proc. dzieci będzie uczęszczać na płatne, pozaszkolne zajęcia dodatkowe. 36 proc. rodziców wykluczyło tego typu aktywność. Najczęściej takie plany mają rodzice mieszkający w największych miastach – tu odsetek deklaracji uczestnictwa dzieci w zajęciach pozaszkolnych wzrasta do 79 proc. Na wsi jest to 45 proc. wskazań.
Głównym powodem, dla którego dzieci będą chodzić na zajęcia pozaszkolne jest, według deklaracji rodziców, wsparcie w rozwoju oraz rozwijanie umiejętności i zainteresowań, których nie ma w programie szkolnym. Wskazało na to 37 proc. rodziców. Na drugim miejscu znalazła się konieczność uzupełniania wiedzy z przedmiotów, z którymi dziecko nie radzi sobie najlepiej w szkole. Odpowiedziało tak 23 proc. Trzeci najczęściej wskazywany powód to nauka języków obcych - 17 proc. wskazań. 8 proc. rodziców odpowiedziało, że zajęcia pozaszkolne mają być dla ich dzieci formą relaksu i przyjemności po szkole.
- Wyniki badania potwierdzają to, co wielokrotnie podkreślaliśmy w naszych analizach. Rodzice chcą pomagać dzieciom w rozwijaniu nowych umiejętności, na co bardzo często nie ma szans w szkole. Prawie 40 proc. tego typu deklaracji pokazuje, że rodzice chcą wspierać swoje dzieci w zdobywaniu ważnych i potrzebnych kompetencji, które pozwolą im lepiej odnaleźć się w rzeczywistości, która nadchodzi – mówi Jan Rudziński, pomysłodawca i założyciel Tandu.
Rozwój nowych umiejętności to dopiero początek. Dlaczego rodzice decydują się wysłać dziecko na zajęcia dodatkowe?
Z badania wynika też, że prawie 40 proc. rodziców chce wspierać swoje dzieci w rozwijaniu nowych umiejętności i zainteresowań, których nie ma w podstawie programowej. Najczęściej deklarują to młodzi rodzice oraz mieszkający na wsi. Częściej tego typu potrzebę dostrzegają także osoby z wykształceniem podstawowym i zasadniczym zawodowym niż osoby o wykształceniu wyższym.
- Wielu rodziców rozumie, że warto wspierać dziecko w pozyskiwaniu wiedzy i umiejętności, do których oni sami nie mieli dostępu w szkole, bo to daje zupełnie nowe szanse. Szczególnie cieszy duży odsetek deklaracji w tym zakresie wśród rodziców mieszkających na wsi. Dziś dzięki technologii oraz możliwości uczestniczenia w zajęciach online miejsce zamieszkania przestaje stanowić barierę w rozwoju. To dla wielu dzieci ogromna szansa, z której wielokrotnie nie mogli skorzystać ich rodzice – podsumowuje Jan Rudziński z Tandu.
Badanie zrealizowane zostało na przełomie sierpnia i września 2022 r. na reprezentatywnej próbie 295 rodziców dzieci w wieku szkolnym. Zostało one zrealizowane metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).
- - -
Tandu to platforma edukacyjna, która oferuje zajęcia pozaszkolne online. Ideą platformy jest wyrównywanie szans edukacyjnych, niezależnie od miejsca zamieszkania.
Źródło:
