Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bartniczka. Asfalt zamiast piasku

Marek Ewertowski
fot. sxc
Samorząd gminny wziął się za utwardzanie dróg. Do końca września położony zostanie dywanik asfaltowego na 23 kilometrach dróg polnych.

Jak zamienić piasek na asfalt?

Gminne drogi to piasek, żwir, szutrowa nawierzchnia, a czasem położony w czasach gierkowskich dywanik asfaltowy. Przyzwoita nawierzchnia to niewielki procent traktów wiejskich. Aut przybywa, wieś staje się coraz nowocześniejsza, a na drogach stale się kurzy. Twarda nawierzchnia to problem i wyzwanie dla każdego samorządu. Jak zamienić piasek na asfalt? Nic się nie zdarzy za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.

Dobra droga to priorytet

- Budżet gminy nie jest z gumy i na wszystko nie starcza. Nowe drogi to olbrzymie koszty trudne do udźwignięcia dla gminnego budżetu, ale dobra droga to priorytet, Uznaliśmy, że trzeba zmierzyć się z problemem - mówi Wiesław Biegański.

Urząd Marszałkowski przyznał ponad czterysta tysięcy złotych na przebudowę nawierzchni drogi gminnej Jastrzębie - Łaszewo o długości prawie pięciu kilometrów. Koszt całkowity robót to ponad 1 mln złotych, a samorząd otrzymał tylko 40 proc. czyli 403 930 tys. złotych. W gminie zdecydowano się jednak na podjęcie wyzwania. Już na początku roku ogłoszono przetarg na utwardzenie dziewiętnastu odcinków dróg gminnych. Większość rozstrzygnięto.

Nowy dywanik zyska droga Jastrzębie - Igliczyzna (3200 m), Jastrzębie - Gortatowo (2100 m), Jastrzębie - Komorowo (ponad 2 km), Komorowo - Gałkówko (prawie 2,5 km), Świerczynki - Koziary (2 km), Stare Świerczyny - Belfort (nieco ponad kilometr), Nowe Świerczyny (1200 m). Kilkuset metrowe odcinki dróg powstaną w Starych Świerczynach, Sokołowie, Łaszewie, Grążawach, Radoszkach oraz ulice w Krótka, Podgórna, Okrężna, Łąkowa, Turystyczna i Kręta w Bartniczce.

- Fundusze unijne to tylko plaster na nasze bolączki. Pieniądze dostaliśmy na jeden odcinek, a resztę wykonamy za własne środki. Przetargi ogłosiliśmy na wykonanie głównie dywanika asfaltowego nową technologią. Oglądaliśmy drogi wykonane w ten sposób w innych gminach. Podobało się, a koszty są niższe od tradycyjnej.

Podbudowę we własnym zakresie

Podbudowę wykonamy we własnym zakresie - dodaje wójt.

Wykonanie takiej drogi polega z grubsza, na nałożeniu na drogę gruntową kilku warstw kamienia i emulsji, bez tak grubej podbudowy, jak na drogi innej kategorii. Warstwę wierzchnią stanowi emulsja z piaskiem. Im więcej warstw tym mocniejsza droga. Stosuje się przy utwardzaniu ulepszoną kationową emulsję bitumiczną.

- Koszt wykonania kilometra jest znacznie niższy. Przy naszych możliwościach finansowych, drogi na normalnej podbudowie, moglibyśmy wykonać najwyżej kilometr lub dwa. Nowa nawierzchnia pojawi się do końca sierpnia, tak zakładają plany - dodaje Wiesław Biegański.

Gmina planuje w ciągu dwóch lat wykonać w tej technologii 40 km dróg gminnych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska