Jak zamienić piasek na asfalt?
Gminne drogi to piasek, żwir, szutrowa nawierzchnia, a czasem położony w czasach gierkowskich dywanik asfaltowy. Przyzwoita nawierzchnia to niewielki procent traktów wiejskich. Aut przybywa, wieś staje się coraz nowocześniejsza, a na drogach stale się kurzy. Twarda nawierzchnia to problem i wyzwanie dla każdego samorządu. Jak zamienić piasek na asfalt? Nic się nie zdarzy za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.
Dobra droga to priorytet
- Budżet gminy nie jest z gumy i na wszystko nie starcza. Nowe drogi to olbrzymie koszty trudne do udźwignięcia dla gminnego budżetu, ale dobra droga to priorytet, Uznaliśmy, że trzeba zmierzyć się z problemem - mówi Wiesław Biegański.
Urząd Marszałkowski przyznał ponad czterysta tysięcy złotych na przebudowę nawierzchni drogi gminnej Jastrzębie - Łaszewo o długości prawie pięciu kilometrów. Koszt całkowity robót to ponad 1 mln złotych, a samorząd otrzymał tylko 40 proc. czyli 403 930 tys. złotych. W gminie zdecydowano się jednak na podjęcie wyzwania. Już na początku roku ogłoszono przetarg na utwardzenie dziewiętnastu odcinków dróg gminnych. Większość rozstrzygnięto.
Nowy dywanik zyska droga Jastrzębie - Igliczyzna (3200 m), Jastrzębie - Gortatowo (2100 m), Jastrzębie - Komorowo (ponad 2 km), Komorowo - Gałkówko (prawie 2,5 km), Świerczynki - Koziary (2 km), Stare Świerczyny - Belfort (nieco ponad kilometr), Nowe Świerczyny (1200 m). Kilkuset metrowe odcinki dróg powstaną w Starych Świerczynach, Sokołowie, Łaszewie, Grążawach, Radoszkach oraz ulice w Krótka, Podgórna, Okrężna, Łąkowa, Turystyczna i Kręta w Bartniczce.
- Fundusze unijne to tylko plaster na nasze bolączki. Pieniądze dostaliśmy na jeden odcinek, a resztę wykonamy za własne środki. Przetargi ogłosiliśmy na wykonanie głównie dywanika asfaltowego nową technologią. Oglądaliśmy drogi wykonane w ten sposób w innych gminach. Podobało się, a koszty są niższe od tradycyjnej.
Podbudowę we własnym zakresie
Podbudowę wykonamy we własnym zakresie - dodaje wójt.
Wykonanie takiej drogi polega z grubsza, na nałożeniu na drogę gruntową kilku warstw kamienia i emulsji, bez tak grubej podbudowy, jak na drogi innej kategorii. Warstwę wierzchnią stanowi emulsja z piaskiem. Im więcej warstw tym mocniejsza droga. Stosuje się przy utwardzaniu ulepszoną kationową emulsję bitumiczną.
- Koszt wykonania kilometra jest znacznie niższy. Przy naszych możliwościach finansowych, drogi na normalnej podbudowie, moglibyśmy wykonać najwyżej kilometr lub dwa. Nowa nawierzchnia pojawi się do końca sierpnia, tak zakładają plany - dodaje Wiesław Biegański.
Gmina planuje w ciągu dwóch lat wykonać w tej technologii 40 km dróg gminnych.