Bezpieczny i efektywny, o dobrej kondycji ekonomiczno-finansowej

Materiał informacyjny Banku Spółdzielczego w Brodnicy
Zaufanie klientów, sprawne zarządzanie, profesjonalna kadra to główne czynniki sukcesu jednego z największych banków spółdzielczych w kraju – mówi Aleksander Mikołajczak, prezes Zarządu Banku Spółdzielczego w Brodnicy w rozmowie z Janem Oleksym.

Bank Spółdzielczy w Brodnicy to marka coraz bardziej rozpoznawalna na rynku finansowym.

Rzeczywiście, stajemy się znaczącym i rozpoznawalnym, nie tylko w sektorze bankowym, uczestnikiem finansowania na rynku. Nieraz spotykam się ze zdziwieniem, jak stosunkowo niewielka instytucja finansowa jaką jest bank spółdzielczy może być liderem nie tylko na poziomie lokalnym, ale także na poziomie województwa, a nawet całego kraju. Nam się to udaje dzięki elastyczności, aktywności oraz ukierunkowaniu na specjalizację, w naszym przypadku w obsłudze sektora agro. Cieszy nas, że nasza działalność jest zauważana i doceniana. W ubiegłym roku w Rankingu Banków „Miesięcznika Finansowego BANK” zostaliśmy uznani za drugi najbardziej efektywny Bank wśród największych instytucji finansowych w kraju o sumie bilansowej przekraczającej 1,5 mld zł. Zajęliśmy również II miejsce w 31. edycji Konkursu „Gazety Bankowej” w kategorii „Najlepszy Bank Spółdzielczy”. Na tle innych banków wyróżniliśmy się wysokim współczynnikiem udziału klientów mobile i online, a także poziomem zaufania klientów do Banku.

Specjalizujecie się w obsłudze agro?

Już wiele lat temu podjęliśmy decyzję, aby nie odchodzić od naszego historycznie uwarunkowanego podstawowego biznesu, jakim jest szeroko rozumiany agrobiznes. Jego finansowanie to trudna formuła, a mówię to z perspektywy 34 lat przepracowanych w bankowości. Dostrzegamy, że finansowanie tej gałęzi gospodarki klasycznymi produktami bankowymi, tzw. kredytami komercyjnymi nie do końca jest rozwiązaniem sprzyjającym jej rozwojowi. Są to produkty zbyt drogie, często niedostosowane do kierunku produkcji. Mamy świadomość, że ten sektor nie jest i nie będzie klasyczną gospodarką wolnorynkową. Bez dotacji na poziomie europejskim czy krajowym trudno mówić o bezpieczeństwie żywnościowym kraju. My oceniamy rzeczywistą sytuację finansową tej grupy klientów i dopasowujemy finansowanie do realnych przepływów związanych z działalnością rolniczą. Banki, takie jak nasz, są pośrednikami finansowania przez państwo, komisję europejską, dostarczając możliwie najtańszego kapitału na wieś.

W logo banku widnieje stylizowany kłos, ale waszymi klientami są nie tylko rolnicy?

Rolnictwo to ważny element naszego biznesu, ale obsługujemy też małe i średnie przedsiębiorstwa z różnych branż czy jednostki samorządu terytorialnego. Mamy również szeroką ofertę skierowaną do klientów indywidulanych, w tym nowoczesne rozwiązania w obszarze bankowości elektronicznej i mobilnej. Nie zapominamy też o młodzieży – do nich kierujemy specjalną ofertę na preferencyjnych warunkach.

Działacie lokalnie, czy wychodzicie poza region?

Jesteśmy bankiem, który za zgodą Komisji Nadzoru Finansowego ma możliwość prowadzenia samodzielnej działalności na terenie całego kraju wobec czego sami kierujemy i w całości odpowiadamy za swoją wizję i rozwój. Działalność operacyjną prowadzimy poprzez sieć 35 placówek i dwóch centrów biznesowych zlokalizowanych na terenie czterech województw: kujawsko-pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, pomorskiego oraz mazowieckiego.

Wspieracie lokalną działalność?

Jesteśmy instytucją wspierającą lokalną działalność, a także angażującą się w lokalne inicjatywy gospodarcze, społeczne i życie kulturalne regionu. To element misji banków spółdzielczych. Nasz bank służy pomocą finansową wielu organizacjom i osobom prywatnym, wspomaga finansowo działania społeczne oraz włącza się w działania edukacyjne dzieci i młodzieży w ramach prowadzonych lekcji przedsiębiorczości. Łącząc tradycję z nowoczesnością jesteśmy placówką świadczącą usługi dla klientów, ceniących sobie rzetelność, stabilność i zaufanie. Systematycznie dążymy do tego, by być bankiem, w którym klient czuje się dobrze, gdzie spotyka życzliwą, fachową obsługę.

To daje wam przewagę.

Zdajemy sobie sprawę z roli, jaką odgrywamy w lokalnych środowiskach. Bardzo zależy nam na rozwoju gospodarczym małych ojczyzn i efektywnym wykorzystaniu środków naszych deponentów w rozwoju gospodarki.

I stawia wyzwania…

Naszym wyzwaniem jest być bankiem konkurencyjnym. By utrzymać naszą silną pozycję kapitałową musimy ciągle się rozwijać, zdobywać nowe rynki. To jedno z zadań, które sobie rokrocznie stawiamy w planach ekonomiczno-finansowych oraz strategii. Aktualnie stoimy przed dużym wyzwaniem, jakim jest postęp technologiczny, ale w naszej polityce nadal silną stroną jest bankowość relacyjna. Stawiamy na kontakty międzyludzkie, nasi doradcy są partnerami do rozmów. Specyfika lokalnych banków spółdzielczych polega na tym, że jesteśmy bliżej ludzi. Finansujemy nie firmy, lecz ludzi.

Z optymizmem patrzy pan na 2024 rok?

Wielką niewiadomą jest to wszystko, co się dzieje poza nami i jest od nas niezależne, natomiast na to, na co mamy wpływ patrzymy optymistycznie. Strategie biznesowe przyjęte w naszym banku sprawdzają się. Zwiększamy udział w rynku, sumę bilansową, nadwyżkę finansową, umacniamy swoją pozycję i to jest pozytywne. Z dużo większą troską patrzymy natomiast na wszystkie czynniki zewnętrzne, które mogą mieć kolosalny wpływ na nasze życie, na przyszłość naszych dzieci i wnuków.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska