Z tym problemem spotkał się co drugi kandydat badany w raporcie Antal „Aktywność specjalistów i menedżerów”.
Nieco ponad połowa firm w Polsce ma obecnie problem ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanych pracowników.
- Przede wszystkim dlatego, że w większości branż stale zwiększa się liczba ofert pracy przypadających na jednego kandydata - wyjaśnia Karina Chowaniakz firmy Antal. - Jednocześnie aż 72 proc. specjalistów nie szuka aktywnie zatrudnienia. Bierny kandydat oczekuje zatem, że to pracodawca do niego dotrze, a on będzie mógł wybrać najbardziej atrakcyjną ofertę.
Przeczytaj: Wysyłasz CV, a Twój telefon milczy? Fatalnie! Oto, co robisz źle
– Tam, gdzie deficyt i zapotrzebowanie na pracownika wzrasta, sprawa komplikuje się jeszcze bardziej, ponieważ kandydaci coraz częściej rezygnują w trakcie trwania procesu rekrutacji – mówi Kamil Tomczyk, starszy konsultant w firmie rekrutacyjnej Antal. - Jak wynika z naszych obserwacji, powodem nie jest wyłącznie propozycja lepszego stanowiska, czy wyższe wynagrodzenie oferowane przez konkurencję, ale w dużym stopniu również błędy po stronie potencjalnego pracodawcy. Kandydat, który nie otrzyma informacji zwrotnej lub konkretnej oferty w określonym przez obie strony czasie, najczęściej rezygnuje z procesu lub decyduje się na inną propozycję.
- Kluczową rolę odgrywa przede wszystkim partnerskie podejście do kandydata, sprawne działanie w trakcie procesu rekrutacji i jasna komunikacja - zaznacza pan Kamil. - To z kolei przekłada się na pozytywny wizerunek pracodawcy i zmniejsza liczbę rezygnacji potencjalnych pracowników.
Czytaj również: Tego nigdy nie mów przy szefie, bo stracisz szansę na podwyżkę lub awans
Zbyt długi czas oczekiwania na decyzję pracodawcy
Z tym problemem spotkała się aż połowa badanych w raporcie tejże firmy. Dla kandydata, który jest zaangażowany w proces rekrutacji, niezwykle ważne jest, by być w stałym kontakcie z działem HR. Komunikacja z kandydatem powinna przebiegać sprawnie i zrozumiale, tak, by nie generować na każdym etapie pytań czy zbędnie przedłużać procesu decyzji.
To bowiem przekłada się na korzystny wizerunek organizacji i najbardziej efektywny sposób budowania marki pracodawcy.
Z kolei niedotrzymanie terminu, nieprzekazanie informacji zwrotnej lub jej brak, spowodują, że kandydat podejmuje współpracę z innym pracodawcą, a sam proces oceni negatywnie.
Braki w planie przebiegu procesu rekrutacyjnego
Co trzeci kandydat, który brał udział w procesach rekrutacyjnych w ciągu ostatniego roku, nie otrzymał informacji na temat planowanego przebiegu rekrutacji - wynika z tego samego raportu.
Jak podkreśla Kamil Tomczyk, aby uniknąć frustracji ze strony kandydata, pracodawca powinien jasno określić planowany przebieg procesu i formy poszczególnych etapów rekrutacji już na samym początku rozmów.
- Jeżeli natomiast nie jest to możliwe, warto uczciwie przedstawić sytuację kandydatowi - dodaje pan Kamil. - Nawet, jeśli rekrutacja nie zakończy się zatrudnieniem pracownika, to rzetelny i szczery pracodawca zostanie dobrze zapamiętany, a kandydat chętniej wróci do firmy przy okazji kolejnych procesów lub zarekomenduje go znajomym.
Przeczytaj także: Praca na całe życie? To już od dawna przeszłość
Brak informacji o firmie i obowiązkach podczas rozmowy
Aż 28 procent specjalistów i menedżerów przyznaje, że po zakończonej rozmowie kwalifikacyjnej posiada niewielką ilość informacji na temat danego stanowiska i zakresu obowiązków.
Ponadto, duża liczba pytań do kandydata, w zamian za zdawkowy opis ze strony pracodawcy powoduje, że potencjalny pracownik może odebrać podejście firmy jako mało profesjonalne.
Oczywiście, zdarza się, że specyfika danej rekrutacji nie pozwala na zdradzenie detali i precyzyjne omówienie tematu, więc warto na samym początku uprzedzić kandydata o takiej sytuacji i przekazać możliwie jak najwięcej danych na temat samej organizacji i stanowiska - tak, by miał poczucie, że wyszedł ze spotkania z wzajemną korzyścią.
Jakie ogłoszenie o pracę przyciągnie uwagę kandydata?
Niezmiennie dla specjalistów i menedżerów najważniejsze w nowej ofercie jest wyższe od dotychczasowego wynagrodzenie. Jednak oprócz lepszych warunków finansowych, potencjalni pracownicy zwracają uwagę również na inne elementy. Wymagający kandydat kompleksowo ocenia pracodawcę, jego wizerunek oraz to, co firma może mu zaoferować. Dlatego nawet jeśli organizacja zaproponuje wysoką stawkę wynagrodzenia, ale nie cieszy się dobrą opinią na rynku pracy, nie będzie w stanie przekonać dobrego specjalisty do aplikacji na stanowisko.
Z roku na rok coraz bardziej cenione są wszelkie dodatki pomagające w zachowaniu w równowagi między pracą a życiem prywatnym. Jeśli chodzi o specjalistów i menedżerów nieodłącznym elementem ogłoszenia powinna być również umowa o pracę. Ważna jest też lokalizacja firmy. 47 proc. kandydatów zwraca uwagę na czas dojazdu do potencjalnego miejsca zatrudnienia - podaje firma Antal.
Wideo - Jak napisać dobre CV? | praca, rekrutacja
Źródło: X-news/Dziennik Zachodni