Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Branża piekarnicza walczy o nasze żołądki

Lucyna Talaśka-Klich
Gdy chleb przegrywa z wyrobem chlebopodobnym, przegrywają także piekarnie. Głównie te małe. Polecamy też: Chleb pszenno-żytni prosto od gospodyni [PRZEPIS]

- Branża piekarnicza od wielu lat przeżywa trudny okres - twierdzi Grzegorz Nowakowski , dyr. Instytutu „Polskie Pieczywo”. - Z roku na rok dochodzi do spadku spożycia pieczywa w gospodarstwach domowych, w ciągu ostatnich 10 lat o ponad 20 kg na osobę. Mimo że następuje zwiększanie konsumpcji produktów na bazie mąki poza domem, to nie jest ono w stanie zniwelować głębokiej ogólnospadkowej tendencji spożycia wyrobów piekarniczych. 

- To efekt niedostatecznej świadomości wielu konsumentów - mówi Marlena Szczęsna, współwłaścicielka firmy „Stan-Mar”, cukierni-piekarni z Czarża (pow. bydgoski). - Dlatego proszę dietetyków, by uczciwie  informowali o właściwościach zdrowotnych pieczywa. 

Z danych instytutu wynika, że co roku upada ok.  300 piekarni, głównie rzemieślniczych.

 

 Redakcja poleca: Czego oczekujesz od serwisu i prasy rolniczej? Wypełnij ANKIETĘ

 

- Jedną z kluczowych przyczyn kurczenia się rynku jest brak promocji pieczywa - dodaje Grzegorz Nowakowski. - Kuleje edukacja konsumencka. W społecznym odbiorze „pieczywo” pozostaje kategorią ogólną, bez identyfikowalnych marek. Co gorsza, w mediach powielane są błędne przekonania na temat jego właściwości żywieniowych, chociaż pieczywo jest jednym z podstawowych i najważniejszych produktów w Piramidzie Zdrowego Żywienia. 

 

Branża piekarnicza walczy o nasze żołądki

fot. pixabay.com

Zdaniem Nowakowskiego konsumenci mogą czuć się zdezorientowani: - Ile osób wie, że we współczesnej dietetyce zaleca się spożywanie produktów zbożowych 5 razy dziennie?  Co więcej, kolejne badania, np. publikowane przez World Cancer Research Fund, potwierdzają, że produkty z pełnego przemiału powinny być obecne w każdym posiłku - w tym z uwagi na obniżanie ryzyka wystąpienia chorób cywilizacyjnych, zwłaszcza nowotworowych. 

 

Strefa AGRO także na Facebooku. Dołącz do nas

Dyr. instytutu dodaje, że klienci sklepów wielkopowierzchniowych i dyskontów wpisują się natomiast w inną istotną tendencją obserwowaną w branży, tzn. wyraźnego zwiększania z roku na rok udziału pieczywa pochodzącego z głębokiego mrożenia. - Łatwość dostępu i relatywnie niska cena produktów odpiekanych na miejscu jest dla wielu magnesem do zakupu - twierdzi Nowakowski. - Mimo że jego wartość żywieniowa jest dużo niższa niż naturalnego pieczywa na zakwasie (pieczywo pochodzące z głębokiego mrożenia traktowane jest jako „wyrób chlebopodobny”), staje się ono coraz popularniejsze. 

 

Ponad cztery piąte Polaków spożywa pieczywo codziennie. Najczęściej wybierany jest chleb (ponad 80 proc.), następnie galanteria piekarnicza, przede wszystkim bułki (ponad 10 proc.).  

 W skali całej Polski oferowanych jest kilkaset odmian i rodzajów pieczywa. Jego asortyment jest więc bardzo szeroki i zróżnicowany, w tym wzbogacany lokalnie o produkty wpisane na listę produktów regionalnych lub tradycyjnych -  podaje dyr. Nowakowski.

 

Piekarnie upadają. Z ponad 11  000 piekarni istniejących jeszcze kilka lat temu, pozostało około 8 000. Co roku upada w Polsce około 300 piekarni, głównie niewielkich. 

 

Źródło: Instytut „Polskie Pieczywo”

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska