https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoszcz planuje rozbudowę trasy WZ oraz przebudowę ul. Nakielskiej. Mieszkańcy wybierają kolejność inwestycji

Paweł Kaniak
Wizualizacja tunelu pod ulicą Gdańską w ramach trasy WZ w Bydgoszczy
Wizualizacja tunelu pod ulicą Gdańską w ramach trasy WZ w Bydgoszczy Materiały Urzędu Miasta Bydgoszczy
Trwa głosowanie, w którym bydgoszczanie wskazują kolejność realizacji zadań finansowanych z budżetu miasta w kolejnych latach. Wśród propozycji jest rozbudowa trasy WZ oraz przebudowa ul. Nakielskiej.

Zobacz wideo: Rewitalizacja Starego Fordonu. Co się zmieni?

Trasa WZ w Bydgoszczy

Z myślą o rozbudowie trasy WZ przygotowano koncepcję rozbudowy arterii łączącej osiedla we wschodniej, centralnej i zachodniej części Bydgoszczy. Trasa WZ w Bydgoszczy to ciąg ulic W. Pileckiego, Artyleryjskiej i Kamiennej od węzła zachodniego do planowanego węzła wschodniego na styku z ulicą Fordońską. Cała trasa docelowo będzie miała długość 8,6 km. Budowana będzie etapami. W pierwszej kolejności planowana jest realizacja ok. 1,5 kilometrowego odcinka pomiędzy Gdańską i Wyszyńskiego. Dlaczego? - Ten fragment jest najbardziej zakorkowany i jego rozbudowa pozwoli rozwiązać problemy komunikacyjne w tej części miasta - wyjaśnia Marek Stanek, naczelnik Wydziału Przygotowania Inwestycji w ZDMiKP.

Oprócz dobudowania drugiej jezdni zakłada się m.in. budowę dwupoziomowych skrzyżowań na połączeniu trasy z ulicami Gdańską, Sułkowskiego i Wyszyńskiego. Przewiduje się budowę drugiego mostu na Brdzie na Jachcicach oraz wiaduktu nad torami kolejowymi w rejonie zakładu Pesy. Planowany jest także węzeł wschodni, czyli połączenie drogowe ulic Kamiennej i Lewińskiego wraz z przyległymi ulicami. Ma to spowodować, że kierowcy korzystający z trasy WZ i ulicy Lewińskiego nie będą musieli pokonywać przejazdów kolejowych. Miejscy urzędnicy przekonują też, że projektowany węzeł ułatwi wyjazd z ul. Spornej na Fordońską. Zmodernizowana trasa ma spełniać funkcję ulicy głównej ruchu przyspieszonego, po której będzie można poruszać się z prędkością do 70 km/h. Opracowanie objęło też rozbudowę oświetlenia ulicznego, kanalizacji deszczowej z systemem odwodnienia, elementy związane z transportem publicznym, ruchem rowerowym i pieszym, rozbudowę systemu ITS oraz ekrany akustyczne.

- Budowa trasy WZ niesie za sobą wiele zalet. Po pierwsze zapewni szybszą komunikację miejską. Obecnie tym węzłem jeździ tylko jedna linia autobusowa, która w godzinach szczytu ma nawet 30 minut opóźnienia. Po drugie, zmniejszą się korki na ul. Jagiellońskiej i Focha. Trasa WZ zapewni też lepszy dojazd do i z Fordonu - przekonuje Patryk Gulcz, prezes Stowarzyszenia na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy.

Zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz dodaje, że ta inwestycja poprawi bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego, zwiększy przepustowość ruchu i zapewni bezkolizyjnie wyjeżdżanie z miasta.

Koszt rozbudowy całej trasy szacowany jest na 1 miliard 200 milionów złotych.

Rozbudowa ulicy Nakielskiej

Plan przebudowy ul. Nakielskiej zakłada poszerzenie jezdni na odcinku od Bronikowskiego do ul. Lisiej do 4 pasów. Będzie ona dwupasmowa, z dwoma wewnętrznymi buspasami, z których także będzie możliwość skrętu w lewo. Pasażerowie czekający na autobus będą korzystać z przystanków wiedeńskich. System zamontowany w autobusie zatrzymującym się na przystanku będzie współgrał z sygnalizacją świetlną na pobliskich ulicach. Po obu stronach drogi zostaną poprowadzone chodnik i ścieżka rowerowa. Na połączeniu ulic Bronikowskiego i Nakielskiej powstanie rondo spiralne. W obrębie skrzyżowania z ul. Nasypową zaplanowano dodatkowe pasy ruchu, bezpieczne przejścia dla pieszych i drogi rowerowe. Wymusi to również przebudowę sąsiedniego torowiska tramwajowego i pętli Wilczak. Koncepcja uwzględnia również zlokalizowanie po zachodniej stronie wiaduktu kolejowego parkingu P+R (Parkuj i Jedź) i skomunikowanie go z pętlą tramwajową.

- Nakielska charakteryzuje się dużymi korkami, często dochodzi na niej do śmiertelnych wypadków, są tu niebezpieczne skrzyżowania, w niektórych punktach brakuje sygnalizacji świetlnej. To wszystko wymaga poprawy. Zależy nam jednak na tym, aby po przebudowie ul. Nakielska nadal była ulicą lokalną. Nie chcemy, by przejęła rolę ul. Grunwaldzkiej - mówi przewodniczący Rady Osiedla Wilczak-Jary Jarosław Cholewczyński.

Koszt przebudowy ulicy na odcinku od Nasypowej do Lisiej szacowany jest na około 150 mln zł. Inwestycja ma ułatwić komunikację między centrum i osiedlami: Wilczak, Jary, Miedzyń, Prądy oraz z węzłem Bydgoszcz Miedzyń na obwodnicy Bydgoszczy.

Konsultacje społeczne w Bydgoszczy

Do 21 maja trwa głosowanie, w którym mieszkańcy Bydgoszczy wskazują kolejność realizacji zadań finansowanych z budżetu miasta w kolejnych latach. Opinie można wyrazić za pomocą karty konsultacyjnej dostępnej na stronie www.bydgoszcz.pl/wybieraMY. Spośród 15 propozycji możemy wybrać maksymalnie 3 inwestycje. Wypełnioną kartę konsultacyjną można również przekazać do Urzędu Miasta Bydgoszczy (ul. Jezuicka 1, 85-102 Bydgoszcz).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Pozostałe

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

p
pit

Pod W.Polskiego można było zrobic tunel przelotowy wzdłuż trasy Uniwersyteckiej (idealne uksztaltowanie terenu) ale nie . Lepiej jak jakis YETI zaprojektuje skrzyzowanie ze swiatlami. Tak to ja sie bawilem w przedszkolu (samochodziki,skrzyzowanie i nagle wypadki)

y
yacaR

z W.POLSKIEGO tez mozna bylo zrobic druga trase WZ , niestety po przebudowie wezla SZ.SZEREGOW i zwezania z 3 pasow do 2 kolo zielonych arkad wnioskuje ze za pare lat po kolejnych przebudowach za grube miliony bedziemy mieli zwyklą OSIEDLÓWKĘ

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska