https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoszczanie chcieli mieć tańszy prąd. Licznik energii elektrycznej źle chodził i narobił kłopotów

Katarzyna Paczewska
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne archiwum/Polska Press Grupa
Chcieli mieć tańszy prąd więc wybrali w 2011 roku taryfę G12 z podziałem na godziny tańszego i droższego prądu. 16 stycznia podczas kontroli licznika jednak wykryto, że był on źle ustawiony i gdy mieli płacić mniej, było więcej i na odwrót.

- Zegar sterujący spóźniał się o 186 minut, więc korzystając z tańszego prądu w godz. 13-15 i 22-6 w rzeczywistości w dużej części naliczana była mi stawka jak za prąd w godzinach droższej taryfy czyli stawka dzienna, a nie nocna - tłumaczy pan Rafał z bydgoskiego Opławca.

Przedstawiciel Operatora Systemu Dystrybucyjnego, gdy wykrył błąd, podczas kontroli licznika dokonał prawidłowego ustawienia zegara sterującego 16 stycznia. Małżeństwo, by mieć naliczane tańsze opłaty, korzystało od początku restrykcyjnie z wyznaczonych godzin. Rodzina poprosiła więc firmę, by odpowiednio naliczono korekty wszystkich faktur. Enea skorygowała okres 25.08.2018-16.01.2019 r. (obniżka o 23,35 zł). Jednak na początku sierpnia okazało się, że zegar licznika spóźnia się o 408 minut i znowu uniemożliwiało to naliczenie poprawnych proporcji zużycia prądu. Licznik wymieniono, a kolejną korektę Enea wykonała za okres 30.05.2019-9.08.2019 (obniżka o 38,90 zł).

Rodzina nie zgadza się z naliczeniem obniżek. - Nie odzwierciedlają one prawdziwego poboru prądu w godzinach dziennych i nocnych - tłumaczy nam pan Rafał. Wymiana pism trwa.

Co w takich sytuacjach

Przykład rodziny z Bydgoszczy pokazuje, że warto nawet samemu co pewien czas sprawdzać poprawność działania takiego licznika.

Firma Enea nie wypowiedziała się wprost w powyższej sprawie. Jej stanowisko znamy z pism, które otrzymali państwo Anna i Rafał. Jednak jak zaznacza Waldemar Olter, regionalny rzecznik prasowy Enei Oddziału Dystrybucji w Bydgoszczy: W taryfie G12 instalujemy liczniki elektroniczne (takie dedykowane komputery) posiadające własny zegar wewnętrzny realizujący przełączanie strefy czasowej zgodnie z zaprogramowanym harmonogramem. Instalujemy liczniki certyfikowane, posiadające plombę Urzędu Miar, co gwarantuje rzetelny pomiar. Zmiany czasu w licznikach mogą wystąpić wskutek: niedoskonałości elementów elektronicznych wpływających na dokładność zegara (np. kwarc), przepięć łączeniowych lub atmosferycznych wpływających na pracę sieci, błędnego zaprogramowania przez montera. Wszystkie te przypadki występują bardzo rzadko.

- Liczniki wymieniamy w sytuacji, gdy stwierdzimy występowanie niedopuszczalnego błędu metrologicznego dla danej klasy, jeśli urządzenie „gubi” program przełączeń stref czasowych oraz gdy skończy się okres legalizacji licznika (8 lat) - dodaje.

- W sytuacjach błędnego działania licznika odbiorcę rozliczamy w oparciu o stwierdzony błąd metrologiczny. Gdy mamy do czynienia z błędnym działaniem zegara, to w oparciu o średniodobowe zużycie z okresu przed awarią lub po awarii, a jeśli jest to niemożliwe, to w oparciu o zużycie energii z analogicznego okresu roku poprzedniego. We wszystkich przypadkach uwzględniamy sezonowość poboru.

Problem? Ich pytaj o radę

- Jeśli klient nie zgadza się z firmą energetyczną, a procedura reklamacyjna nie wyjaśni problemu można poprosić o pomoc Urząd Regulacji Energetyki lub któryś jego oddział - radzi Agnieszka Głośniewska, rzecznik prasowa tego urzędu. - Działa u nas koordynator-mediator. Można jeszcze przed procesem w sądzie, przez takiego koordynatora poddać się mediacji „Kowalski” - firma energetyczna.

W sprawach indywidualnych bezpłatną pomoc prawną konsumenci mogą uzyskać na Infolinii Konsumenckiej (801 440 220) prowadzonej przez Fundację Konsumentów, a także u Miejskich i Powiatowych Rzeczników Konsumentów.

Jeśli reklamacje i mediacje nie przyniosą efektu, masz prawo wystąpić na drogę sądową.

Ładujesz telefon? Na pewno to robisz! Nie uwierzymy przecież, że go nie posiadasz. Założymy się też, że robisz to źle - bo mało kto robi to dobrze. W najlepszym wypadku doprowadzisz do tego, że twój telefon będzie się szybciej rozładowywał, ale w najgorszym -  będziesz zmuszony do zakupu nowego. Z kolei dobre nawyki wydłużą żywotność baterii. Brzmi nieźle? W takim razie sprawdź, które nawyki związane z ładowaniem telefonu lepiej zmienić!Przesuń palcem lub strzałką w prawo i sprawdź ->>>

Jak ładować telefon? Myślisz, że to proste? Zobacz, co robis...

Smaki Kujaw i Pomorza odcinek 5

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Adamo

W jaki sposób od końca maja do początku sierpnia zegar może się spóźnić o 400 minut??? Ja bym rzadal wymiany zegara. Nie może tak być, że odbiorca prądu mimo rozliczania dwutaryfowego sam nie może być pewien, w jakich godzinach może np zrobić większe pranie, aby w czasie prania płacić za prac z taryfy nocnej.

R
Redi
24 września, 18:41, Broda:

Bo firmy energetyczne oszukują na prądzie. Czy prąd ma w Polsce 50 Hz.? Gdyby miał, to liczniki by pracowały poprawnie. Od jakiegoś czasu (potwierdzone wśród wielu osób) są dni że smartfony które ładują się około 1,5 godz często ładują się od 3 do 5 godz. W ubiegłym roku już była afera że prąd posiadał 40 Hz. Liczniki zliczaja podwyższony pobór prądu. Płacimy za powietrze. Na wysłany email z zapytaniem o błąd naliczania liczników elektronicznych (upłynęło 2 lata) do dnia dzisiejszego nie otrzymałam żadnej odpowiedzi. Jak nie wiadomo o co chotzi, to chodzi o....

Co za brednie, smartfon ci się ładuje raz 1h raz 5 to go daj do naprawy a nie pisz bredni.

G
Gość

Standard. U mnie było to samo. Przez 8 miesięcy robił się rozjazd czasu. Na koncu różnica wynosila 26 godz. Naliczyli mi jakąś śmieszna rekompensatę. Dopiero postraszenie URE odniosło skutek. Dostałem 3/4 tego co sobie wyliczyłem. Dla reszty szkoda mi było czasu, szkoda było zawracać sobie d... Najgorsze jest to że podwojnie na tobie zarabiaja. Korzystasz więcej kiedy im pasuje i jeszcze płacisz więcej. A jak złożysz reklamację to jesteś dziad i jeszcze cię orżną zamiast uderzyć się w piersi. Enea. Licznik elektroniczny. Inkasent przez ten czas nie zauwazył problemu? To co on robi? Żenada.

B
Broda

Bo firmy energetyczne oszukują na prądzie. Czy prąd ma w Polsce 50 Hz.? Gdyby miał, to liczniki by pracowały poprawnie. Od jakiegoś czasu (potwierdzone wśród wielu osób) są dni że smartfony które ładują się około 1,5 godz często ładują się od 3 do 5 godz. W ubiegłym roku już była afera że prąd posiadał 40 Hz. Liczniki zliczaja podwyższony pobór prądu. Płacimy za powietrze. Na wysłany email z zapytaniem o błąd naliczania liczników elektronicznych (upłynęło 2 lata) do dnia dzisiejszego nie otrzymałam żadnej odpowiedzi. Jak nie wiadomo o co chotzi, to chodzi o....

e
eda

licznik źle chodził? od kiedy liczniki chodzą...

G
Gość

Po kiego te nowe elektroniczne liczniki skoro stare były niezawodne i nie oszukiwały klientów ? Każda nowość jest zawsze skierowana przeciwko zwykłym szarym obywatelom i to my za to płacimy !

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska