Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoszczanie chcieli mieć tańszy prąd. Licznik energii elektrycznej źle chodził i narobił kłopotów

Katarzyna Paczewska
Katarzyna Paczewska
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne archiwum/Polska Press Grupa
Chcieli mieć tańszy prąd więc wybrali w 2011 roku taryfę G12 z podziałem na godziny tańszego i droższego prądu. 16 stycznia podczas kontroli licznika jednak wykryto, że był on źle ustawiony i gdy mieli płacić mniej, było więcej i na odwrót.

- Zegar sterujący spóźniał się o 186 minut, więc korzystając z tańszego prądu w godz. 13-15 i 22-6 w rzeczywistości w dużej części naliczana była mi stawka jak za prąd w godzinach droższej taryfy czyli stawka dzienna, a nie nocna - tłumaczy pan Rafał z bydgoskiego Opławca.

Przedstawiciel Operatora Systemu Dystrybucyjnego, gdy wykrył błąd, podczas kontroli licznika dokonał prawidłowego ustawienia zegara sterującego 16 stycznia. Małżeństwo, by mieć naliczane tańsze opłaty, korzystało od początku restrykcyjnie z wyznaczonych godzin. Rodzina poprosiła więc firmę, by odpowiednio naliczono korekty wszystkich faktur. Enea skorygowała okres 25.08.2018-16.01.2019 r. (obniżka o 23,35 zł). Jednak na początku sierpnia okazało się, że zegar licznika spóźnia się o 408 minut i znowu uniemożliwiało to naliczenie poprawnych proporcji zużycia prądu. Licznik wymieniono, a kolejną korektę Enea wykonała za okres 30.05.2019-9.08.2019 (obniżka o 38,90 zł).

Rodzina nie zgadza się z naliczeniem obniżek. - Nie odzwierciedlają one prawdziwego poboru prądu w godzinach dziennych i nocnych - tłumaczy nam pan Rafał. Wymiana pism trwa.

Co w takich sytuacjach

Przykład rodziny z Bydgoszczy pokazuje, że warto nawet samemu co pewien czas sprawdzać poprawność działania takiego licznika.

Firma Enea nie wypowiedziała się wprost w powyższej sprawie. Jej stanowisko znamy z pism, które otrzymali państwo Anna i Rafał. Jednak jak zaznacza Waldemar Olter, regionalny rzecznik prasowy Enei Oddziału Dystrybucji w Bydgoszczy: W taryfie G12 instalujemy liczniki elektroniczne (takie dedykowane komputery) posiadające własny zegar wewnętrzny realizujący przełączanie strefy czasowej zgodnie z zaprogramowanym harmonogramem. Instalujemy liczniki certyfikowane, posiadające plombę Urzędu Miar, co gwarantuje rzetelny pomiar. Zmiany czasu w licznikach mogą wystąpić wskutek: niedoskonałości elementów elektronicznych wpływających na dokładność zegara (np. kwarc), przepięć łączeniowych lub atmosferycznych wpływających na pracę sieci, błędnego zaprogramowania przez montera. Wszystkie te przypadki występują bardzo rzadko.

- Liczniki wymieniamy w sytuacji, gdy stwierdzimy występowanie niedopuszczalnego błędu metrologicznego dla danej klasy, jeśli urządzenie „gubi” program przełączeń stref czasowych oraz gdy skończy się okres legalizacji licznika (8 lat) - dodaje.

- W sytuacjach błędnego działania licznika odbiorcę rozliczamy w oparciu o stwierdzony błąd metrologiczny. Gdy mamy do czynienia z błędnym działaniem zegara, to w oparciu o średniodobowe zużycie z okresu przed awarią lub po awarii, a jeśli jest to niemożliwe, to w oparciu o zużycie energii z analogicznego okresu roku poprzedniego. We wszystkich przypadkach uwzględniamy sezonowość poboru.

Problem? Ich pytaj o radę

- Jeśli klient nie zgadza się z firmą energetyczną, a procedura reklamacyjna nie wyjaśni problemu można poprosić o pomoc Urząd Regulacji Energetyki lub któryś jego oddział - radzi Agnieszka Głośniewska, rzecznik prasowa tego urzędu. - Działa u nas koordynator-mediator. Można jeszcze przed procesem w sądzie, przez takiego koordynatora poddać się mediacji „Kowalski” - firma energetyczna.

W sprawach indywidualnych bezpłatną pomoc prawną konsumenci mogą uzyskać na Infolinii Konsumenckiej (801 440 220) prowadzonej przez Fundację Konsumentów, a także u Miejskich i Powiatowych Rzeczników Konsumentów.

Jeśli reklamacje i mediacje nie przyniosą efektu, masz prawo wystąpić na drogę sądową.

Ładujesz telefon? Na pewno to robisz! Nie uwierzymy przecież, że go nie posiadasz. Założymy się też, że robisz to źle - bo mało kto robi to dobrze. W najlepszym wypadku doprowadzisz do tego, że twój telefon będzie się szybciej rozładowywał, ale w najgorszym -  będziesz zmuszony do zakupu nowego. Z kolei dobre nawyki wydłużą żywotność baterii. Brzmi nieźle? W takim razie sprawdź, które nawyki związane z ładowaniem telefonu lepiej zmienić!Przesuń palcem lub strzałką w prawo i sprawdź ->>>

Jak ładować telefon? Myślisz, że to proste? Zobacz, co robis...

Smaki Kujaw i Pomorza odcinek 5

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska