
Świecie chce się chwalić kulinariami, czyli m.in. Festiwalem Smaku w Grucznie i przyrodą.
"Budujemy markę Doliny Dolnej Wisły" to już czwarta z pięciu regionalnych marek współtworzących Kujawsko-Pomorskie Konstelacje dobrych miejsc.
- W 2019 roku powstała strategia marki Kujawy. W trudnym dla turystyki czasie pandemii pracowaliśmy nad markami Pałuki (rok 2020) i Bory Tucholskie (2021). Dzięki zaangażowaniu samorządów lokalnych, organizacji pozarządowych i przedsiębiorców, te regiony kulturowe zyskały strategie komunikacji z planami marketingowymi – mówi Beata Sawińska, prezes Kujawsko-Pomorskiej Organizacji Turystycznej. - Celem naszych tegorocznych spotkań jest wypracowanie założeń spójnej strategii komunikacji Doliny Dolnej Wisły i zaangażowanie społeczności lokalnych w budowanie silnej, rozpoznawalnej marki.
Synergia działań promocyjnych podejmowanych we wspólnym nurcie wizerunkowym jest nie do przecenienia. Kryzys w branży turystycznej dobitnie pokazał, że terytorialna marka to kapitał, który pomaga przetrwać zapaść na rynku, a po jego przebudzeniu - kieruje uwagę na to, co rozpoznawalne, lubiane, darzone sentymentem. Choć są to kwestie oczywiste w praktyce nadal pozostaje wiele do zrobienia. Stąd inicjatywa cyklu warsztatów, z którą K-POT dociera do regionalnych liderów, by spotkać ze sobą tych, którzy w swojej pracy, działalności społecznej, w poczuciu wspólnoty miejsca i tożsamości ich małej ojczyzny mają potrzebę kreowania rzeczywistości, w której żyją.
Turystyka występuje w działaniach K-POT w roli narzędzia do tworzenia produktów lokalnych, wprowadza nową perspektywę, pozwala odnieść się do trendów - też w branżach społecznych, lifestylowych, edukacyjnych. Koncepcja marek regionalnych ma zapobiegać ich wewnętrznej „kanibalizacji”, czyli ubieganiu się o turystów z tych samych segmentów rynku. Bez szczególnych zabiegów marketingowych możemy sięgać po klientów o całkowicie odmiennych motywach podroży. Kujawy odwołują się do srebrnej turystyki (trendu „silver tsunami” i life balance), Pałuki - do edukacji w każdym wieku (long life learning oraz edutainment – nauka przez zabawę), Bory Tucholskie - do relacji człowieka z naturą i kwestii klimatycznych.
Popularność Doliny Dolnej Wisły wśród turystów wzrasta dzięki m.in. Festiwalowi Smaku w Grucznie, Święcie Śliwki w Strzelcach Dolnych czy ofercie Szlaku „Niech Cię Zakole”. Tym bardziej wymaga dyskusji w kontekście obecnych trendów, analizy zasobów, tożsamości i potencjału, analizy potrzeb turystów i mieszkańców, planów rozwoju turystyki w nowej strategii województwa.
- Podczas spotkania w Chełmnie zrobiliśmy inwentaryzację tego, co się nam kojarzy z Wisłą od jej źródła do ujścia - mówi Agnieszka Kowalkowska, dyrektor Kujawsko - Pomorskiej Organizacji Turystycznej. - Chcieliśmy wyłonić to, co na naszym obszarze wyróżnia się na tle innych. W warsztatach wzięły udział m.in. osoby, które zajmują się Wisła, są jej pasjonatami, które dostarczyły nam informacji o całym nurcie Wisły, z uwzględnieniem jej walorów i potencjału w naszym województwie. Te walory to na pewno krajobrazy, historia i zabytki oraz kulinaria. Na tym będziemy budować markę. Przed nami jednak jeszcze wiele spotkań. Najbliższe już jutro w Chrystkowie, a następne w Ostromecku 22 czerwca, a jesienią w Grudziądzu. Planujemy także dwudniową wizytę studyjną szlakiem "Niech Cię Zakole", którego koordynatorem jest Piotr Lenart. Zwieńczeniem będzie dokument marketingowy o tym, jak skutecznie komunikować markę.
Przedsięwzięcie zostało objęte patronatem marszałka województwa kujawsko-pomorskiego.
Już jutro (18 maja, godz. 10-15.30) kolejne warsztaty - w Ośrodku Dydaktyczno-Muzealny Zespołu Parków Krajobrazowych Nad Dolną Wisłą w Chrystkowie.