https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nadnotecka Cyklostrada połączy trzy województwa. Znamy wstępny przebieg trasy

Anna Grochowina
Przebieg Nadnoteckiej Cyklostrady rozpoczyna się w gminie Pakość, nieopodal pałacu w Jankowie, pierwszego zabytku na trasie.
Przebieg Nadnoteckiej Cyklostrady rozpoczyna się w gminie Pakość, nieopodal pałacu w Jankowie, pierwszego zabytku na trasie. Dawid Błaszak/UM Pakość
Celem stworzenia trasy rowerowej wzdłuż rzeki Noteć, która całą swoją długością łączy trzy: województwa kujawsko-pomorskie, wielkopolskie i lubuskie, jest wzrost turystycznego znaczenia regionu. Projekt realizuje Związek Miast i Gmin Nadnoteckich.

W ciągu ostatnich lat obserwujemy znaczący wzrost zainteresowania wycieczkami rowerowymi, który stanowi rezultat zmieniającego się stylu życia. Rozwój znaczenia turystyki rowerowej jest czynnikiem oddziałującym na wzrost gospodarczy regionu, w szczególności mniejszych jednostek terytorialnych.

Pierwszy etap prac Związku Miast i Gmin Nadnoteckich skupił się na inwentaryzacji potencjalnego przebiegu cyklostrady i jej wariantów, z uwzględnieniem uwarunkowań rodzajowych istniejących dróg i ścieżek, jak i walorów turystycznych.

Efekt współpracy gmin

Cyklostrada przebiega przez 23 gminy trzech województw (kujawsko-pomorskiego, wielkopolskiego, lubuskiego), w tym przez 17 gmin zrzeszonych w strukturach Związku Miast i Gmin Nadnoteckich.

- Droga rowerowa miałaby zacząć się w Pakości, w okolicach Inowrocławia i biec przez Czarnków, Drezdenko, aż do powiatu gorzowskiego - mówi Bartosz Niezborała, Prezes Związku Miast i Gmin Nadnoteckich.

W gminie Santok trasa kończy swój bieg, a najdalej wysuniętym na zachód punktem cyklostrady jest miejscowość Czechów. Trasę zaprojektowano w podziale na jej główny i alternatywny przebieg. Długość drogi głównej wynosi 230 km, a z uwzględnieniem odnóg i tras wariantowych jest ona równa 280 km. Co istotne, projekt nie zakłada budowy ścieżek, lecz zsynchronizowanie istniejących.

Cyklostrada poprowadzona została możliwie optymalnymi dla tego rodzaju tras rodzajami dróg. Większa część trasy, bo 40% stanowią drogi dla rowerów. W mniejszym stopniu są to drogi powiatowe (23%) i gminne (20%). Pozostałe to drogi wojewódzkie (10%) i inne (7%).

Rozkwit turystyki regionalnej

Atrakcyjne turystycznie obszary zlokalizowane w pobliżu Noteci mogą stanowić cel podróży, ale również uprzyjemniają samą podróż. Warto wspomnieć o obszarach chronionych ze względu na wartość przyrodniczą i krajobrazową, czyli rezerwaty, parki i pomniki przyrody, tj. Ostoja Barcińsko-Gąsawska, Równina Szubińsko-Łabiszyńska, Dolina Środkowej Noteci i Kanału Bydgoskiego, Dolina Noteci, Ostoja Pilska, Uroczyska Puszczy Drawskiej, Drezdeneckie Uroczyska czy Lubiatowskie Uroczyska.

Cykliści mijać będą liczne zabytki, w tym m.in. pałac w Jankowie, Kalwarię Pakoską, pałac Dąbki, Kalwarię Ujską, zamek w Goraju, pałac Sapiehów czy Park Dworski Raczyńskich.

Przebieg Nadnoteckiej Cyklostrady rozpoczyna się w gminie Pakość, nieopodal pałacu w Jankowie, pierwszego zabytku na trasie. Następnie w kierunku północno-wschodnim biegnie wzdłuż drogi głównej (droga woj. nr 255) do rynku w Pakości, za którym zmienia kierunek na północno-zachodni (gmina Barcin).

Mieszkańcy i turyści czekają na efekt końcowy prac związku.

- Jeśli uda się w tej samorządowej kadencji, to będziemy szczęśliwi. Zrobimy wszystko, aby tak było - mówi Bartosz Niezborała.

Przebieg głównej trasy i alternatywnych dróg prezentują mapki w galerii zdjęć.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Turystyka

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska