https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Co i jak Polacy kupują w internecie? [raport]

oprac. (d-ka)
pixabay.com
65 proc. polskich internautów przynajmniej raz kupiło w internecie treści i usługi cyfrowe: e-booka, muzykę, dostęp do platformy VoD, bilet czy grę.

Najczęściej są to osoby do 24 roku życia i mieszkańcy mniejszych miast.

Według danych Komisji Europejskiej, Polacy są na szarym końcu Europy, pod względem kompetencji cyfrowych. Prawie 1/3 nigdy nie korzystała z Internetu, a wśród osób, które w domu nie posiadają dostępu do Internetu czy nawet komputera, aż 63% uważa, że zwyczajnie nie jest im oto niczego potrzebne. A jednak świadomość możliwości, jakie daje korzystanie z sieci, stopniowo rośnie. Według badania przeprowadzonego na zlecenie Digital Virgo, 65% polskich internautów przynajmniej raz w życiu kupiło w Internecie treści lub usługi cyfrowe.

W 2017 roku Internet zablokowany na 24 godziny!

Ci, którzy nie kupują online, deklarują przede wszystkim, że wolą wybierać towary w sklepach stacjonarnych (46,3%). Prawie co trzeci polski internauta nie ma zaufania do zakupów przez internet; częściej wskazują na to mężczyźni (32,5%) niż kobiety (27,1%). Okazuje się jednak, że gdy panowie już raz przekonają się do kupowania w e-sklepach, to oni później częściej zostają stałymi klientami do regularnych zakupów przyznaje się 13,5% mężczyzn i 10% kobiet. Najczęściej są to osoby młode, do 24 roku życia. Więcej jest również mężczyzn, którzy regularnie wydają na treści cyfrowe kwoty w przedziale 51-500 zł miesięcznie.

Jak oszczędzać na zakupach online w zagranicznych sklepach?

Zasadniczą kwestią, której Polacy nie poświęcają szczególnej uwagi, jest bezpieczeństwo danych i płatności. Według raportu Digital Virgo, najpopularniejszą metodą płatności jest zwykły przelew internetowy (42%), na drugim miejscu znajdują się systemy płatności typu PayU czy SkyCash (37,1%).

Polacy nie mają świadomości zagrożeń

- Polacy nie mają świadomości zagrożeń, jakie mogą wiązać się z korzystaniem z niezaufanych sieci WiFi, ściąganiem zainfekowanego oprogramowania czy podawaniem pełnych danych dostępu do konta bankowego bądź karty kredytowej. Świadczy o tym fakt, że aż 60% internautów, wybierając metodę płatności, kieruje się przede wszystkim wygodą, a tylko 18,6% kupujących w Internecie Polaków zadeklarowało, że wybiera najbezpieczniejszą metodę płatności - zwraca uwagę Marcin Łaciak, dyrektor sprzedaży i marketingu Digital Virgo.

Korzystanie z cyfrowych portfeli deklarują przede wszystkim osoby młode, do 24 roku życia. Co ciekawe, wśród osób, które zamiast zwykłego przelewu decydują się na płatności z użyciem systemu typu PayU, najwięcej jest ankietowanych powyżej 50 roku życia. Osoby w średnim wieku najczęściej korzystają również ze stosunkowo nowej metody płatności, jaką jest direct billing, czyli doliczanie kwoty płatności do rachunku telefonicznego. Ta forma transakcji, oferowana w Polsce przez największych operatorów sieci komórkowych, znajduje najwięcej odbiorców w grupie wiekowej od 35 do 49 lat.

Najpopularniejsze treści cyfrowe

Chociaż z treściami i usługami cyfrowymi kojarzą się przede wszystkim filmy, muzyka i audio bądź e-booki, ponad połowa polskich internautów kupuje w ten sposób bilety (53,8%) zarówno poprzez aplikacje mobilne, jak i bilety z kodami QR. Muzykę kupuje nieco ponad 32%, na trzecim miejscu są gry komputerowe i dodatki (27,5%). Warto zwrócić uwagę, że największe różnice w przypadku mężczyzn i kobiet są właśnie w przypadku gier komputerowych kupuje je 33,3% mężczyzn i 21,8% kobiet, oraz w przypadku opłacania przez Internet ogłoszeń czy wyróżnień w portalach typu OLX robi to 24,1% kobiet oraz 15,5% mężczyzn. Może się to wiązać zarówno z faktem, iż to kobiety częściej np. sprzedają ubrania czy akcesoria w tego typu portalach, jak i z profilem zawodowym z portali internetowych często korzystają rekruterzy oraz agenci nieruchomości. Potwierdza to również fakt, że to kobiety częściej kupują treści cyfrowe w celach zawodowych (14,8% w stosunku do 8,9% mężczyzn). Treści cyfrowe służą jednak, co nie powinno dziwić, przede wszystkim do rozrywki deklaruje to 3/4 respondentów.

Wydawać by się mogło, że najpopularniejszymi treściami cyfrowymi są filmy i seriale. Według prognoz rynkowych platformy VoD w ciągu najbliższych 5 lat na całym świecie będą rozwijać się w zawrotnym tempie ze 163 mln użytkowników w 2016 roku do nawet 383 mln w 2021 roku. Tymczasem w badaniu Digital Virgo płacenie za tego typu treści cyfrowe zadeklarowało zaledwie 23,4% respondentów, głównie mieszkańców mniejszych miast wśród mieszkańców miast od 200 do 499 tys. usługi takie wykupuje 34,1%, a w miejscowościach do 20 tys. mieszkańców - 33,3%. Tymczasem w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców na taki wydatek decyduje się zaledwie 13,6% ankietowanych. Może być to związane z faktem dostępnej w danych miejscowościach oferty kulturalnej.

Przy filmach i serialach warto jednak zwrócić uwagę na to, że są to najpopularniejsze treści pobierane z tzw. torrentów. Do korzystania z tego typu źródeł przyznaje się niemal 40% internautów 34% twierdzi, że kilka razy pobierało w ten sposób filmy czy muzykę, a 5,6% robi to regularnie. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż korzystanie z torrentów nie jest zamiennikiem legalnego, odpłatnego nabywania treści cyfrowych. Wśród osób, które nigdy nie kupiły za pośrednictwem internetu e-booka czy dostępu do platformy VOD, jedynie 3,7% deklaruje, że regularnie korzysta z torrentów, podczas gdy 79% podaje, że tego nie robi wcale.

Tymczasem wśród osób, które regularnie dokonują zakupów przez Internet, treści cyfrowe regularnie z torrentów ściąga już 13,6% respondentów, a mniej niż połowa deklaruje, że nie robiła tego nigdy (47,5%). Może być to związane z ogólnymi kompetencjami internetowymi i świadomością możliwości, jakie daje korzystanie z sieci. Osoby, które mają większe kompetencje internetowe, wiedzą, jak pozyskać treści cyfrowe zarówno w sposób bezpieczny i w pełni legalny, jak i tańszy, budzący wątpliwości co do swojej legalności.

Badanie na zlecenie Digital Virgo

Tanio i modnie? Internetowe lumpeksy (x-news/TVN):

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
monikakochan

Ja uwielbiam robić zakupy w internecie, mam sprawdzony sklep z markową odzieżą dla dzieci, świetnej jakości... zamawiam i mam bezproblemową dostawę do domu, co jest bardzo pomocne zwłaszcza przy dzieciach :)

L
Leon z kraszefic
sklep internetowy
Henek i Jasiu założyli jak wrócili z jukej
Czynny. calo dobę Ino w nocy tsza mocno walić bo pijanice cholerne tam spszedajo
m
mieszkaniec wrocka
Nie kupowałem,nie kupuję i nie będę kupował w internecie bowiem takie zakupy "na odległość" bez obejrzenia towaru i bez zaznajomienia się z owym towarem i bez możliwości ewentualnego sprawdzenia towaru od razu są dla mnie podejrzane i zalatują oszustwem.Oczywiście,sprzedawcy oferują możliwość reklamacji,ale to tylko powoduje przedłużenie nabycia interesującego mnie towaru.Sprzedaż bezposrednia jest także obarczona ryzykiem nabycia wadliwego towaru,ale wtedy pretensje mogę mieć tylko do siebie bo sam go wybrałem i miałem na mój wybór wpływ.Przy zakupach towaru przez internet tego wpływu nie mam (mimo opcji zakupów np. w określonym kolorze,wielkości,typie itp.) bo jestem zdany na to co mi przyślą czy przywiozą.
L
Liverpool
kupuja w lecie wentylowane klapki i skarpety.
G
Gość

Zakupy przez internet dają szersze pole wyboru. Często nie możemy kupić danej rzeczy  lub też zamówienie jej stanowi problem  przy zakupach tradycyjnych.

.
a ja kupuję papier toaletowy, ale co to was obchodzi ??
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska