- Rekordowe wyniki przewozów pasażerskich w zeszłym roku to powrót do trendu wzrostu liczby podróżnych obserwowanego przed wybuchem pandemii - komentuje Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. - Po dwóch trudnych latach walki z koronawirusem kolej musiała zmierzyć się z kolejnym wyzwaniem - konsekwencjami wybuchu wojny w Ukrainie. W pierwszych trzech tygodniach konfliktu do Polski trafiło ok. 2 mln uchodźców z tego kraju, co okazało się znacznym wyzwaniem logistycznym.
Koleją do szkoły, pracy i na wakacje
Zdaniem Góry, na dobry wynik wpłynęło nie tylko to, że z usług kolei dodatkowo korzystali obywatele Ukrainy: - W obliczu wywołanego przez wojnę wzrostu cen paliw kolej okazała się optymalną formą dojazdu do pracy, szkoły, na uczelnie oraz na wakacje.
W grudniu zeszłego roku, w porównaniu do grudnia 2021, liczba pasażerów wzrosła o 6,5 mln, a średnia odległość przejazdu wyniosła 4,2 km, tzn. więcej o 6,7 proc.
Z danych UTK wynika, że w 2022 najwięcej podróżnych - prawie 90 milionów - przewiozły pociągi Polregio, które obsługują m.in. kujawsko-pomorskie trasy.
- Obserwujemy wzrost liczby korzystających z regionalnej oferty kolejowej, można mówić o 25-procentowym wzroście w porównaniu do sytuacji sprzed pandemii - powiedział niedawno marszałek Piotr Całbecki.
- Powrót podróżnych do kolei regionalnej po okresie pandemii wiąże się ze wznowieniem edukacji stacjonarnej oraz zjawiskiem powrotu pracowników do biur z pracy zdalnej wszędzie tam, gdzie była ona doraźnym rozwiązaniem - uważa Artur Martyniuk, prezes Polregio. - Mniejsza mobilność społeczna w latach 2020-2021 sprzyjała również wzrostowi podróży po ustaniu pandemii. To wszystko przełożyło się na znacznie większą popularność podróży naszymi pociągami. Średnia odległość przewozu jednego pasażera Polregio w 2022 roku to 47 km.
Przewoźnik podpisał w ubiegłym tygodniu umowy ramowe na dostawę nawet 200 nowych pojazdów. Mówi się, że to „kontrakt stulecia”. W latach 2025-2026 pasażerowie wsiądą do nowoczesnych pociągów, wyposażonych w klimatyzację oraz wi-fi, które będą sukcesywnie trafiać do 15 województw, z którymi spółka ma podpisane umowy wieloletnie na prowadzenie kolejowych przewozów pasażerskich.
- Naszym priorytetem jest zakup nowego taboru, by korzystający z naszych usług w regionach podróżowali najnowszymi pociągami i to bez względu na to czy mieszkają w aglomeracjach, czy też mniejszych miastach i miejscowościach - mówi Martyniuk.
Przypomnijmy, że to umowa z czterema producentami taboru: FPS H.Cegielski, Newag S.A., Stadler Polska i Pesa Bydgoszcz.
Pesa: - Możemy zaoferować Polregio nowoczesne pociągi
- Pesa, w ramach Strategii 2027+, konsekwentnie rozwija nową platformę pojazdów pasażerskich Regio160. Te pojazdy to suma naszych doświadczeń i nowych technologii - powiedział Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy. - By spełnić oczekiwania pasażerów, przewoźników i obsługi prace nad platformą Regio160 rozpoczęliśmy od specjalnych warsztatów UX. To wszystko sprawia, że możemy zaoferować Polregio nowoczesne, bezpieczne, komfortowe i przyjazne środowisku pojazdy, zasilane zarówno z trakcji elektrycznej, jak i ogniw wodorowych czy baterii.
Dodajmy, że warsztaty UX (User experience) to całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z produktu. Pojęcie to używane jest najczęściej w odniesieniu do oprogramowania, serwisów internetowych lub urządzeń elektronicznych
