1 czerwca minął rok od uruchomienia e-usługi "Zgłoś urodzenie dziecka". Do tej pory w całym kraju skorzystało z niej już niemal 40 tys. rodziców.
Jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji, 10 proc. wszystkich narodzin zgłaszane jest przez internet. Najczęściej rodzice siadają przed komputerami, by zarejestrować nowego członka rodziny w poniedziałek. Najwięcej maluchów - 3797 - zgłoszono w sierpniu 2018 roku. Na drugim miejscu jest lipiec 2018 roku - w tym czasie 3749 rodziców skorzystało z e-usługi. Na kolejnym miejscu jest styczeń 2019 roku - 3663 zgłoszonych dzieci. Grudzień ubiegłego roku wygrywa w innej kategorii. W tym miesiącu w Polsce urodziło się 27300 dzieci. Narodziny 3384, czyli 12,4 proc., z nich rodzice zgłosili online.
Te imiona były popularne sto lat temu. Teraz wracają do łask [lista]
Rejestracja nie jest trudna
Rodzic, który będzie rejestrował narodziny (może to być zarówno mama, jak i tata) musi mieć aktualny tzw. profil zaufany. To bezpłatne narzędzie, dzięki któremu możemy potwierdzać swoją tożsamość w internecie. Chodzi o to by nikt nie mógł się pod nas podszyć. Służy też jako elektroniczny podpis.
Sama procedura rejestracji przez internet jest prosta. Wystarczy wejść na stronę www.obywatel.gov.pl i tam wybrać usługę, z której chcemy skorzystać. Po zalogowaniu system poprosi o potwierdzenie, że jesteśmy matką/ojcem dziecka. Następnie - o zweryfikowanie danych. Jak tylko to zrobimy, przejdziemy do zarejestrowania narodzin potomka. To czego potrzebujemy na tym etapie to m.in. nazwa szpitala, w którym dziecko przyszło na świat oraz imię dziecka. Dobrze, by było uzgodnione przez oboje rodziców. Ustalmy także numer naszego aktu małżeństwa lub urodzenia, jeśli nie jesteśmy w związku małżeńskim. To znacznie ułatwi weryfikację naszych danych w USC. Jeśli nie zgłosimy urodzenia dziecka do urzędu w ciągu 21 dni, wówczas kierownik USC sam wybierze imię dla dziecka i zarejestruje jego urodzenie.
Dziecko też dostanie PESEL
Przy okazji rejestracji malucha załatwimy też kilka innych spraw. Dziecku zostanie nadany numer PESEL oraz zameldujemy je. - Na podstawie elektronicznego zgłoszenia kierownik Urzędu Stanu Cywilnego sporządzi akt urodzenia oraz inne dokumenty - jeden bezpłatny odpis skrócony aktu urodzenia, powiadomienie o nadaniu numeru PESEL i - jeśli maluch został zameldowany - także zaświadczenie o zameldowaniu - wyjaśnia Marek Zagórski, minister cyfryzacji.
Jak dodaje, wszystkie te dokumenty rodzice mogą dostać drogą elektroniczną - na skrzynkę ePUAP. Do wyboru mają także osobisty odbiór na poczcie lub w urzędzie.
