Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

CSR. Firmy promują się dobroczynnością

Katarzyna Hejna [email protected]
Eksperci przekonują, że społecznie odpowiedzialny biznes (CSR) odgrywa coraz większą rolę. Przyczynia się do zwiększania zysków i podnosi wartość rynkową firmy
Eksperci przekonują, że społecznie odpowiedzialny biznes (CSR) odgrywa coraz większą rolę. Przyczynia się do zwiększania zysków i podnosi wartość rynkową firmy
Przedsiębiorcy przekazali na cele społeczne (CSR) o ponad 30 milionów więcej niż w roku poprzednim. Do grona firm społecznie odpowiedzialnych aspirują również te z Pomorza i Kujaw.

Forum Darczyńców opublikowało wyniki piątej edycji konkursu „Liderzy Filantropii”. Wynika z niego, że przedsiębiorcy przekazali w minionym roku na cele społeczne (czyli w ramach CSR - corporate social responsibility) ponad 81 mln złotych. To oznacza, że firmy wyszły na prostą po dołku związanym z kryzysem. Ich gorsza kondycja gospodarcza przełożyła się w 2009 r. na niższe nakłady na filantropię.

CSR wygrywa

W kategorii „Firma, która przekazała najwięcej środków na cele społeczne” pierwsze miejsce zajęła Telekomunikacja Polska (z sumą darowizn - ponad 23,5 mln zł), za nią KGHM Polska Miedź (12,5 mln zł) oraz debiutujące w konkursie PZU (10 mln zł).

Natomiast wyniki kategorii „Firma, która przekazała na cele społeczne największy odsetek dochodów przed opodatkowaniem” były największym zaskoczeniem – informują organizatorzy konkursu. W poprzednich edycjach prym w tej kategorii wiodły małe i średnie przedsiębiorstwa. Tymczasem Telekomunikacja Polska przekazała w 2010 roku darowizny na poziomie 5,24 proc. dochodów spółki, wyprzedzając w kategorii procentowej konkursu Vive Textile Recycling z Kielc (4,14 proc.) oraz Fabrykę Maszyn Spożywczych „SPOMASZ” Pleszew (3,13 proc.).

Przeczytaj: Tutaj zrobisz „dobre zakupy”. Rusza portal dla przedsiębiorców i konsumentów

Wśród uczestników konkursu znalazło się teżMondi Świecie. - Co roku wydajemy od 400-500 tys. zł na działania CSR - informuje Iwona Janusz, kierownik biura zarząd firmy. - Działalność fabryki nie jest obojętna dla środowiska naturalnego. Dlatego ogromny nacisk kładziemy na modernizację procesu produkcji i możemy w tym zakresie pochwalić się wdrożeniem nowoczesnych rozwiązań. Naszym spektakularnym projektem była budowa i uruchomienie w PSSE maszyny papierniczej ECO7 do produkcji niskogramaturowych papierów makulaturowych, służących do wytwarzania tektury falistej. Oprócz korzyści po stronie środowiska, uruchomienie ECO7 spowodowało zwiększenie zatrudnienia w firmie i znacząco wpływa na aktywizację lokalnych podmiotów gospodarczych. Produkcja papierów przyjaznych dla środowiska została doceniona w konkursie Panteon Polskiej Ekologii 2011 włączeniem Mondi Świecie do grona Laureatów tego Konkursu.

Zobacz wideo »

 

Maciej Kunda, prezes Mondi Świecie, dodaje, że firma kieruje swoje akcje przede wszystkim do lokalnych społeczności - mieszkańców Świecia i Chełmna.

- Mamy obowiązek przyczyniać się do rozwoju potencjału lokalnej społeczności oraz wspierać rozwiązywanie najistotniejszych lokalnych problemów. Mondi Świecie jako przedsiębiorstwo jest również obywatelem tej społeczności. Nie ma rozwoju firmy bez rozwoju lokalnej społeczności – wyjaśnia Iwona Janusz.

Firmy grają etyką

W woj. kujawsko-pomorskim „społecznie odpowiedzialnych firm” jest więcej.

- Jesteśmy liderem CSR w naszej branży - mówi Janusz Górski, prezes firmy logistycznej Schenker. - Współpracujemy ze środowiskami lokalnymi, w których mamy oddziały.

W Bydgoszczy Schenker zaangażował się m.in. w programu wolontariatu pracowniczego. W minionej edycji Świątecznego Czasu Pomagania pracownicy – wolontariusze, razem z uczniami szkoły podstawowej, przygotowali przedstawienie jasełkowe dla seniorów z dzielnicy Brdyujście.

- A w ramach „Zielonego Czasu Pomagania” zorganizowali osiedlowy Eko-Festyn - dodaje Przemysław Jastrzębski, dyrektor bydgoskiego oddziału Schenker.

Także Sharp z podtoruńskiej strefy ekonomicznej aspiruje do miana firmy CSR. Jako przykład takich działań podaje wprowadzenie ekologicznych produktów i przyjęcie kodeksu etycznego firmy.

- Jestem fanem CSR i jego wielkim zwolennikiem.

Pod warunkiem, że jest on wbudowany w DNA marki, że naprawdę z niej wynika, a nie jest tylko elementem taktyki mającym poprawić wizerunek.

Wiele firm podejmuje działania CSR ale ich pobudki są różne - uważa Grzegorz Kosson, brand coach.

I podaje przykład znanego producenta wody mineralnej sprzedającego ją w plastikowych butelkach PET. - Zachęca do wspólnego sadzenia drzew. Jakie ma motywacje? Mimo, że akcja sama w sobie jest dobra to są to tylko typowe działanie osłonowe – uważa Grzegorz Kosson.

Typem globalnej marki, gdzie tego typu działania są wpisane w samą markę i jej DNA, jest wg Grzegorza Kossona Better World Books. Największa globalna księgarnia używanych książek.

- Świetna marka i super historia za nią stojąca – wyjaśnia brand coach. - Księgarnia pozyskuje używane książki od darczyńców/ bibliotek i z innych księgarni. Dzięki temu, takie książki nie trafiają na śmietnik lub do spalenia - a więc mamy cel ekologiczny. Nieodnawialne zasoby wody/drzewa i energii, które zostały wykorzystane do produkcji nie są bezpowrotnie utracone a książki trafiają znów do obiegu. Ale to nie wszystko - kupując taką książkę wspiera się określony program promujący umiejętność czytania i walkę z analfabetyzmem. A więc mamy tu cel społeczny.

Wymienia też inny przykład: - Grameen Bank Muhamada Yunusa to bank, który walczy z wykluczeniem społecznym, który ma ambitną misję, wciąż pozostając bankiem. To świetny przykład, jak można zmieniać świat na lepsze.

Przeczytaj: Chińskie zabawki zabijają dzieci, które je produkują [zdjęcia z fabryki]

 

Zobacz wideo »

 

Rozmowa z Markiem Goliszewskim, prezesem BCC:

Czy CSR to dobry sposób na promowanie firmy i marki?

- BCC od lat wspiera rozwój idei Społecznej Odpowiedzialności Biznesu. Jak wynika z badań, które od kliku lat regularnie prowadzimy,

bardzo ważnym elementem wizerunku przedsiębiorstw jest właśnie ich społeczna postawa

to, w jaki sposób firma traktuje pracowników, czy jest uczciwa wobec klientów, czy dba o środowisko i lokalną społeczność.

Polscy konsumenci, ale także inwestorzy czy sami pracownicy mają coraz wyższe wymagania wobec firm w obszarze ich zachowań prospołecznych.

Dziś firmy konkurują już nie tylko ceną czy jakością, ale właśnie reputacją, swoim społecznym wizerunkiem, CSR jest więc doskonałym sposobem na promocję firmy i marki.

I nie jest to chwilowa moda na CSR, lecz stały i utrwalający się trend, a nawet konieczność rynkowa. Z radością obserwuję, jakCSR staje się istotnym elementem strategii polskich przedsiębiorstw.

A może tym firmom chodzi o coś więcej? Jak wynika z Pańskich obserwacji – czy to autentyczne zaangażowanie (zwłaszcza w przypadku globalnych koncernów, które działają także w Polsce) w lokalne sprawy?

- Firmie powinno chodzić przede wszystkim sukces finansowy. Taki jest cel biznesu. I to wspaniałe, że działania, które wspierają potrzebujących i przyczyniają się do rozwiązania problemów społecznych przynoszą firmie także korzyści finansowe. Społeczne zaangażowanie się firmy umożliwia bowiem odniesienie obopólnych korzyści na zasadzie „win-win”. Wśród korzyści, które odnosi firma angażująca się społecznie, to - obok budowy dobrego wizerunku i wynikającego z tego wzrostu konkurencyjności oraz zwiększenia lojalności konsumentów i pracowników - także większa przychylność inwestorów, dla których wiarygodność społeczna firmy jest równie ważna, jak wiarygodność finansowa.

Członkowie BCC, to przedsiębiorcy odpowiedzialni społecznie. Różne były ich drogi dochodzenia do CSR, ale wszyscy zgodnie podkreślali, że dla nich najważniejsze jest bycie odpowiedzialnym wobec pracowników, troska o nich i ich rodziny. To fundament bycia przedsiębiorcą społecznie odpowiedzialnym. Szefowie firm – zarówno korporacji jaki i mniejszych lokalnych przedsiębiorstw - czują się autentycznie współodpowiedzialni za swoje otoczenie, za lokalną społeczność. Zdają sobie sprawę ze swojej roli w społeczeństwie, które stawia przedsiębiorcom bardzo wysokie wymagania.

Tych menedżerów łączy jeszcze jedno: radość i osobista satysfakcja z tworzenia biznesu społecznie odpowiedzialnego.

Czy zna pan przypadki firm, które w ten sposób starały się „wybielić” swój wizerunek?

- To bardzo krótkowzroczne, traktować CSR jako narzędzie do „wybielenia” swojego wizerunku. Ktokolwiek tego próbował – musiał się sparzyć. CSR to filozofia działania firmy, dotyka jej wnętrza – relacji z pracownikami oraz całego otoczenia.

Nie da się zafałszować takiego obrazu. Zwłaszcza teraz – przy rozwoju mediów społecznościowych, przy aktywności śledczej dziennikarzy. A wizerunek, reputację buduje się latami.

Firma na nią pracuje, ale nie może jej wprost kreować. Co więcej, firma społecznie odpowiedzialna, to taka, która nie ma czego „wybielać”, bo działa uczciwie i etycznie.

** *

BCC od lat wspiera ideę CSR – prowadzim kampanię społeczną „Podziel się sukcesem”, nagradza przedsiębiorców Medalem Solidarności Społecznej, prowadzi konkurs na „Firmę Dobrze Widzianą”. Jest członkiem rządowego zespołu ds. CSR przy Ministerstwie Gospodarki, od lat wspiera organizacje pozarządowe w promocji tej idei wśród przedsiębiorców.

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska