Przypomnijmy, 12 marca z karty debetowej Visa pani Joanny, ktoś dokonał czterech wypłat w dolarach (po przeliczeniu na ponad 4700 zł). W tytule przelewu widniała nazwa Revlight Solution Pte. Singapore.
„Natychmiast zastrzegłam kartę. Sprawę zgłosiłam policji. Tego samego dnia kilka innych osób w Polsce zostało okradzionych przez ten sam podmiot. Ich banki zwróciły warunkowo pieniądze stosując się do dyrektywy PSD2. Jednak w moim przypadku bank nie oddał środków, a wystosował powiadomienie, że rozpatrzenie reklamacji nastąpi dopiero ok. 8 maja, ponieważ wystąpiono o wyjaśnienie sprawy do usługodawcy. I od tego, jaka będzie odpowiedź zależy zwrot środków - tłumaczyła nam miesiąc po kradzieży - 12 kwietnia internautka
.
Czytelniczka zapewniała, że nie udostępniała nikomu telefonu, ani danych karty. Dodatkowo płatności poza UE były zablokowane. Klientka nigdy nie odblokowywała ich.
Prawo do szybkiego zwrotu
Zgodnie z dyrektywą PSD2, powinna ona otrzymać zwrot pieniędzy nie później niż do końca dnia roboczego od stwierdzenia wystąpienia nieatoryzowanej transakcji lub zgłoszenia tego faktu.
Jak radzą eksperci Rzecznika Finansowego, jeśli ktoś ukradł ci pieniądze z konta jak najszybciej poinformuj swój bank, najbliższą jednostkę policji (weź zaświadczenie) i zespół CERT (www.incydent.cert.pl). Niezależnie od informacji o kradzieży zgłoś się do swojego banku z żądaniem zwrotu pieniędzy. Jeśli bank nie zwróci ci środków zgodnie z PSD2, złóż reklamację!
Poprosiliśmy 19 kwietnia Bank Millenium o komentarz w sprawie internautki. 21 kwietnia czytelniczka otrzymała informację z banku, że jej reklamacja została rozpatrzona pozytywnie. „Nie ma słów, które by wyraziły moją wdzięczność!” - napisała. Przelew otrzymała 22 kwietnia (ponad miesiąc po kradzieży).

Biznes
Millenium ze względu na tajemnicę bankową nie komentuje indywidualnych spraw klientów. Biuro prasowe opisało ogólnie stosowany sposób postępowania w przypadku otrzymania reklamacji dot. transakcji.
„Jeżeli otrzymujemy autoryzację i rozliczenie płatności, nie mamy podstaw do anulowania czy odrzucenia płatności. W przypadku reklamacji klienta zwracamy się do usługodawcy z prośbą o wyjaśnienie transakcji. Jeżeli uzna on, że transakcja nie była autoryzowana przez klienta czyli uzna zasadność zwrotu transakcji, klient otrzymuje zwrot środków najpóźniej następnego dnia po otrzymaniu przez bank tej informacji. Stanowisko banku w zakresie płatności w internecie jest zgodne z dyrektywą PSD2” - odpisała 22 kwietnia Agnieszka Kubajek z biura prasowego.
Podszywają się pod bank
Cyberprzestępcy nie odpoczywają. CERT Polska, ostrzegł właśnie przed nowym rodzajem ataku na użytkowników Millennium i PKO Bank Polski. Oszuści rozsyłają mailing podszywający się pod bank i informujący o poprawnym zalogowaniu się na konto bankowe z nowego urządzenia i prośbie sprawdzenia aktywności. Wyłudzane są tak login, hasło i kod SMS. Takie same ataki miały miejsce też na zagraniczne banki.