Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czekała na zwrot ukradzionych z konta pieniędzy ponad miesiąc, ale się udało

Katarzyna Paczewska
Katarzyna Paczewska
Uważaj, w czasie zagrożenia koronawirusem, oszuści próbują wyłudzić dane podszywając się pod instytucje i banki
Uważaj, w czasie zagrożenia koronawirusem, oszuści próbują wyłudzić dane podszywając się pod instytucje i banki Fot. 123RF.com
Opisywaliśmy problem pani Joanny, której złodzieje „wyprowadzili” w marcu prawie 5 tys. zł z konta, a bank kazał czekać do 8 maja na rozpatrzenie reklamacji. Udało się pomóc, bank zwrócił jej środki.

Przypomnijmy, 12 marca z karty debetowej Visa pani Joanny, ktoś dokonał czterech wypłat w dolarach (po przeliczeniu na ponad 4700 zł). W tytule przelewu widniała nazwa Revlight Solution Pte. Singapore.

„Natychmiast zastrzegłam kartę. Sprawę zgłosiłam policji. Tego samego dnia kilka innych osób w Polsce zostało okradzionych przez ten sam podmiot. Ich banki zwróciły warunkowo pieniądze stosując się do dyrektywy PSD2. Jednak w moim przypadku bank nie oddał środków, a wystosował powiadomienie, że rozpatrzenie reklamacji nastąpi dopiero ok. 8 maja, ponieważ wystąpiono o wyjaśnienie sprawy do usługodawcy. I od tego, jaka będzie odpowiedź zależy zwrot środków - tłumaczyła nam miesiąc po kradzieży - 12 kwietnia internautka

.

Czytelniczka zapewniała, że nie udostępniała nikomu telefonu, ani danych karty. Dodatkowo płatności poza UE były zablokowane. Klientka nigdy nie odblokowywała ich.

Prawo do szybkiego zwrotu

Zgodnie z dyrektywą PSD2, powinna ona otrzymać zwrot pieniędzy nie później niż do końca dnia roboczego od stwierdzenia wystąpienia nieatoryzowanej transakcji lub zgłoszenia tego faktu.

Jak radzą eksperci Rzecznika Finansowego, jeśli ktoś ukradł ci pieniądze z konta jak najszybciej poinformuj swój bank, najbliższą jednostkę policji (weź zaświadczenie) i zespół CERT (www.incydent.cert.pl). Niezależnie od informacji o kradzieży zgłoś się do swojego banku z żądaniem zwrotu pieniędzy. Jeśli bank nie zwróci ci środków zgodnie z PSD2, złóż reklamację!

Poprosiliśmy 19 kwietnia Bank Millenium o komentarz w sprawie internautki. 21 kwietnia czytelniczka otrzymała informację z banku, że jej reklamacja została rozpatrzona pozytywnie. „Nie ma słów, które by wyraziły moją wdzięczność!” - napisała. Przelew otrzymała 22 kwietnia (ponad miesiąc po kradzieży).

Millenium ze względu na tajemnicę bankową nie komentuje indywidualnych spraw klientów. Biuro prasowe opisało ogólnie stosowany sposób postępowania w przypadku otrzymania reklamacji dot. transakcji.

„Jeżeli otrzymujemy autoryzację i rozliczenie płatności, nie mamy podstaw do anulowania czy odrzucenia płatności. W przypadku reklamacji klienta zwracamy się do usługodawcy z prośbą o wyjaśnienie transakcji. Jeżeli uzna on, że transakcja nie była autoryzowana przez klienta czyli uzna zasadność zwrotu transakcji, klient otrzymuje zwrot środków najpóźniej następnego dnia po otrzymaniu przez bank tej informacji. Stanowisko banku w zakresie płatności w internecie jest zgodne z dyrektywą PSD2” - odpisała 22 kwietnia Agnieszka Kubajek z biura prasowego.

Podszywają się pod bank

Cyberprzestępcy nie odpoczywają. CERT Polska, ostrzegł właśnie przed nowym rodzajem ataku na użytkowników Millennium i PKO Bank Polski. Oszuści rozsyłają mailing podszywający się pod bank i informujący o poprawnym zalogowaniu się na konto bankowe z nowego urządzenia i prośbie sprawdzenia aktywności. Wyłudzane są tak login, hasło i kod SMS. Takie same ataki miały miejsce też na zagraniczne banki.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska