Program starań o tytuł powstawał od końca listopada zeszłego roku i można powiedzieć, że przez ten czas udało się sprecyzować zadania, jakie będzie realizować biuro ESK. Nadal jednak Toruń musi dużo zrobić, bo w przyszłym roku miasta będą składać aplikacje.
4 zadania na lata
- Zdaję sobie sprawę że wielu mieszkańców Torunia, w szczególności młodszego pokolenia, widzi konieczność sięgnięcia po nowoczesne formy promocji naszego miasta - przekonuje Olga Marcinkiewicz, dyrektor biura ESK.
- Ja również odczuwam taką potrzebę, ale w naszym przypadku trzeba zacząć od końca, o co w tym projekcie chodzi i w jaki sposób mogą w nim uczestniczyć.
I taka właśnie kampania informacyjna będzie jednym z zadań, jakie biuro będzie realizować.
W jaki sposób? Pytanie pozostaje bez odpowiedzi, wiemy natomiast, że biuro liczy na pomysły i inicjatywę mieszkańców, świata biznesu. Najważniejszym jednak zadaniem będzie przygotowanie aplikacji do konkursu. Z informacji wynika, że nad wnioskiem pracować będzie rzesza ludzi: eksperci z Polski i zagranicy, w tym Rada Programowa, zespół doradców europejskich, otwarty zespół społeczny, grupa konsultantów młodzieży, a nawet grupa doradców dziecięcych.
Na razie wiadomo, że Rada Programowa zacznie obradować w marcu.
Poza tym biuro ESK będzie zajmować się monitorowaniem przygotowań, a także rozwijaniem współpracy międzynarodowej. Tu akurat pojawiają się liczby. Dyrektor biura zapewnia, że uczestniczyć będziemy w ok. 100 projektach. Będą własne pomysły biura, ale także partnerski podział kosztów.
Promocja przez wydarzenia
Więcej szczegółów pojawia się w przypadku działań promocyjnych. Biuro przewiduje realizację kilku krótkich spotów promocyjnych, w tym z udziałem rodzimych grup muzycznych, a także filmów animowanych. Będzie odświeżona strona internetowa z interaktywną mapą kulturalną regionu i nowoczesną prezentacją dawnej architektury. Znajdą się oryginalne gadżety, w tym sztandarowe dropsy wzmacniające potencjał kreatywności. Większą wagę przywiązuje się natomiast do promocji imprez kulturalnych.
- Naszą strategię opieramy na promowaniu się poprzez atrakcyjne wydarzenia kulturalne i współpracy z mediami ogólnopolskimi - mówi Marcinkiewicz. To m.in. konferencje międzynarodowe, wystawa plenerowa prezentująca zdjęcia z miast - poprzednich stolic, wystawa toruńskich artystów w Brukseli, koncerty. Wiele imprez odbędzie się w ramach Międzynarodowego Roku Astronomii oraz Roku Innowacji. Urzędnicy są także w trakcie podpisywania deklaracji współpracy z instytucjami i listów poparcia z kilkoma artystami. Biuro współpracuje m.in. z założycielami Galerii Rusz.
O tym, czy tytuł otrzymamy, dowiemy się w drugiej połowie 2011 roku.
