Czytelniczka za kolonie córki zapłaciła bonem turystycznym, a kolonie odwołano. Odzyska pieniądze?

Małgorzata Wąsacz
Małgorzata Wąsacz
Aktywacja bonu odbywa się na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE)
Aktywacja bonu odbywa się na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE) Pixabay.com
Czytelniczka bonem turystycznym zapłaciła za kolonie córki, które się jednak... nie odbędą. Na szczęście, dostanie pieniądze z powrotem.

Zobacz wideo: Wakacyjne pokazy fontanny multimedialnej przed Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy

- Miesiąc temu aktywowałam bon turystyczny i zapłaciłam nim za kolonie córki. Tydzień temu dowiedziałam się, że kolonie się nie odbędą, bo organizator zrezygnował z ich przeprowadzenia. Mam już wybrane inne kolonie, ale nie mogę za nie zapłacić, bo na moim koncie na Platformie Usług Elektronicznych ZUS jest 0 zł. Kiedy odzyskam swoje pieniądze za bon turystyczny? Co by się stało, gdyby organizator nie chciał mi ich oddać? Gdzie mogę interweniować? - dopytuje się pani Joanna z Bydgoszczy.

Kiedy zwrócą pieniądze za bon turystyczny?

Przemysław Marczewski, specjalista ds. komunikacji w Polskiej Organizacji Turystycznej, wyjaśnia, że w sytuacji, gdy przedsiębiorca turystyczny nie zrealizuje usługi hotelarskiej lub imprezy turystycznej, niezwłocznie dokonuje zwrotu płatności przyjętej za pomocą bonu na rachunek bankowy POT oddzielnie dla każdego bonu podając w tytule przelewu jego numer. Dotyczy to także przyjęcia płatności bonem w formie zaliczki lub zadatku.

- POT niezwłocznie przekazuje zwrócone płatności na rachunek bankowy ZUS podając numer bonu i kwotę zwróconej płatności. Oznacza to, że w tego rodzaju sytuacjach wpłacone środki nie przepadają, a osoba uprawniona do bonu turystycznego może ponownie je wykorzystać - mówi Przemysław Marczewski.

Jak dodaje, jeśli przedsiębiorca turystyczny jest niewypłacalny, podmiotem dokonującym zwrotu jest Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny na podstawie zgłoszenia zgodnie z art. 16 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.

Po naszej interwencji, bon turystyczny pani Joanny został doładowany kwotą 500 zł. Biuro podróży zwróciło pieniądze na konto POT.

Do kiedy jest ważny bon turystyczny?

Z bonów turystycznych może skorzystać w całej Polsce ponad 4,2 mln osób, z czego niemal 2,5 mln już aktywowało bon. 134 tys. bonów aktywowali mieszkańcy naszego regionu i dokonali płatności tymi bonami na kwotę przeszło 53 mln zł. Na Kujawach i Pomorzu na aktywację czeka jeszcze ok. 90 tys. bonów.

Na jedno dziecko przysługuje bon w wysokości 500 zł. W przypadku dziecka niepełnosprawnego należy się dodatkowy bon w wysokości 500 zł.

- Bon jest ważny do 31 marca 2022 roku i nie podlega wymianie na gotówkę ani inne środki płatnicze. Do tego czasu trzeba zrealizować płatność, sama usługa turystyczna może odbyć się później – zaznacza Krystyna Michałek, regionalny rzecznik ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.

Aktywacja bonu odbywa się na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE). Po potwierdzeniu swoich danych rodzic otrzymuje na PUE indywidualny kod płatności. Należy go pokazać podmiotowi turystycznemu podczas dokonywania płatności bonem. Każda płatność jest potwierdzona jednorazowym kodem autoryzacyjnym wysłanym w SMS. Bonem turystycznym można płacić wielokrotnie aż do wyczerpania jego kwoty.

NAZWA

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie