Zobacz wideo: Polskie odmiany jabłek i ich zastosowanie
Przypomnijmy, w ramach pilotażowego rejsu towary wypłynęły 6 kwietnia z portu morskiego w Gdańsku. Ich przeładunek na ciężarówki nastąpił w Chełmnie, gdzie barka została ponownie załadowana, a następnie wróci na Wybrzeże. Do Gdańska popłynęły Wisłą gotowe, wyprodukowane w naszym regionie towary, wysyłane z Polski w świat.
Jak podkreśla marszałek województwa Piotr Całbecki, celem organizacji przez samorząd województwa tego rejsu jest głównie promocja śródlądowego transportu wodnego, jako najbardziej ekonomicznego, bezpiecznego i przyjaznego środowisku oraz zwiększenie wiedzy o usługach śródlądowych wśród przedsiębiorców i firm spedycyjnych. Marszałek wyraził nadzieję, że pierwszy komercyjny rejs dowodzi, jak sprawnie i efektywnie można wykorzystać alternatywne gałęzi transportu.
Firmą, do której trafi załadowana w Gdańsku zawartość sześciu 40-stopowych kontenerów, są Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (TZMO). Na nabrzeżu w Chełmnie, 7 kwietnia, na barkę czekały tiry, którymi ładunek dotarł do magazynów produkcyjnych przedsiębiorstwa.
W czasie briefingu prasowego, 8 kwietnia, marszałka województwa Piotra Całbeckiego podsumowano rejs. Podczas spotkania na nabrzeżu Wisły odbywał się jednocześnie załadunek kontenerów na barkę. To towary - co najmniej 150 ton ładunku, które popłyną powrotnym rejsem z Chełmna do portu w Gdańsku, skąd zostaną wyeksportowane w świat.
- Ogólnie droga była bez większych problemów, nie sprawiła większego problemu. Zajęła 17 godzin płynięcia plus postój nocny. Gdyby nie był rejs pilotażowy zajęłoby to 14-15 godzin - mówił kapitan Rafał Błocki. - Powrót zajmie około siedmiu godzin do Gdańska.
- Wreszcie należy się tej Wiśle jej dawne znaczenie - takie jak za czasów średniowiecza - prof. Zygmunt Babiński, przyrodnik, hydrolog zajmujący się Wisłą od 50 lat. Zapewniam, "nicnieróbstwo" doprowadzi do kompletnej degradacji środowiska Wisły. Musimy pomóc środowisku - zatrzymać wodę, która uchodzi bezproduktywnie do Bałtyku.
- Jako miasto chcemy się rozwijać między innymi na bazie logistyki - mówił stojąc na nabrzeżu Wisły Artur Mikiewicz, burmistrz Chełmna. - A szlak Hanzatycki i szlak wodny Wisły to wielowiekowa tradycja, a Chełmno Cargo było miejscem, w którym barki i statki regularnie się pojawiały. Jeśli będzie możliwość powrotu do tego to będziemy wspierać taką inicjatywę we współpracy z władzami województwa. Chełmno jest bardzo pięknie położone w tym kontekście. Wokół są strefy ekonomiczne, jak świecka i łysomicka, a w przyszłości może też w gminie Lisewo, usytuowane wokół drogi krajowej nr 91, przy węźle autostradowym A1 czy wkrótce gotowej szybkiej trasie S5. Cieszy nas zatem ta inicjatywa.
- Malankowo - wypadek. Zginął m.in. mieszkaniec powiatu grudziądzkiego. Nowe zdjęcia
- Wiktoria Wilmanowicz - Miss Ziemi Chełmińskiej i Świeckiej 2011. Jak wygląda? Zdjęcia
- Powiat chełmiński. Poznaj swojego policjanta dzielnicowego. Zdjęcia, rejony
- Chełmno - modernizacja układu drogowego os. Skłodowskiej - duże postępy prac. Zdjęć
W briefingu w Chełmnie udział wzięli
- Rafał Błocki, kapitan barki, firma Trans-Wod
- Grzegorz Jagusiak, firma Van Cargo - operator rejsu
- Wojciech Fietkiewicz, dyrektor zakupów, Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych - firma, do której trafi przywieziony barką ładunek
- Władysław Kołybski, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej, dyrektor zarządu Zlewni w Toruniu
- prof. Zygmunt Babiński, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, pełnomocnik marszałka województwa ds. wspierania polityki rozwoju śródlądowych dróg wodnych na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego
- Elżbieta Piniewska, przewodnicząca sejmiku województwa
- Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego
Pilotażowy rejs odbył się w ramach międzynarodowego projektu EMMA Extension (program INTERREG Region Morza Bałtyckiego), którego celem jest zwiększenie świadomości o korzyściach, jakie niesie za sobą transport morski i śródlądowy.
Kujawsko-pomorski odcinek Wisły mierzy 205 km
- to prawie piąta część jej długości
- w dorzeczu leży 80 procent powierzchni województwa, w tym 11 miast (Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Dobrzyń nad Wisłą, Nieszawa, Ciechocinek, Solec Kujawski, Chełmno, Świecie, Grudziądz i Nowe) z łącznie 850 tysiącami mieszkańców
- Wisła jest częścią dwóch prowadzących przez województwo kujawsko-pomorskie międzynarodowych dróg wodnych - łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym E40 i E70, która łączy Europę Zachodnią z rejonem Kaliningradu w Federacji Rosyjskiej
