Do Chełmna przypłynęła barka z towarem z Gdańska. Tu je przeładowano na tiry. Zdjęcia

Monika Smól
Monika Smól
Barka dopłynęła do Chełmna. Na nabrzeżu Wisły nastąpił załadunek towarów, które płyną powrotnym rejsem z Chełmna do portu w Gdańsku Rafał Przybylski
Na nabrzeżu Wisły w Chełmnie zakończył się pilotażowy wiślany rejs komercyjny zestawu rzecznego złożonego z pchacza i barki z ładunkiem. Towary wypłynęły 6 kwietnia z Gdańska i dopłynęły do Chełmna 7 kwietnia po południu. Dziś (8.04.2021) zostały w Chełmnie barka załadowana ponownie kontenerami, które ruszyły do Gdańska, a na nabrzeżu odbyła się konferencja prasowa.

Zobacz wideo: Polskie odmiany jabłek i ich zastosowanie

Przypomnijmy, w ramach pilotażowego rejsu towary wypłynęły 6 kwietnia z portu morskiego w Gdańsku. Ich przeładunek na ciężarówki nastąpił w Chełmnie, gdzie barka została ponownie załadowana, a następnie wróci na Wybrzeże. Do Gdańska popłynęły Wisłą gotowe, wyprodukowane w naszym regionie towary, wysyłane z Polski w świat.

Jak podkreśla marszałek województwa Piotr Całbecki, celem organizacji przez samorząd województwa tego rejsu jest głównie promocja śródlądowego transportu wodnego, jako najbardziej ekonomicznego, bezpiecznego i przyjaznego środowisku oraz zwiększenie wiedzy o usługach śródlądowych wśród przedsiębiorców i firm spedycyjnych. Marszałek wyraził nadzieję, że pierwszy komercyjny rejs dowodzi, jak sprawnie i efektywnie można wykorzystać alternatywne gałęzi transportu.

Firmą, do której trafi załadowana w Gdańsku zawartość sześciu 40-stopowych kontenerów, są Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (TZMO). Na nabrzeżu w Chełmnie, 7 kwietnia, na barkę czekały tiry, którymi ładunek dotarł do magazynów produkcyjnych przedsiębiorstwa.

W czasie briefingu prasowego, 8 kwietnia, marszałka województwa Piotra Całbeckiego podsumowano rejs. Podczas spotkania na nabrzeżu Wisły odbywał się jednocześnie załadunek kontenerów na barkę. To towary - co najmniej 150 ton ładunku, które popłyną powrotnym rejsem z Chełmna do portu w Gdańsku, skąd zostaną wyeksportowane w świat.

- Ogólnie droga była bez większych problemów, nie sprawiła większego problemu. Zajęła 17 godzin płynięcia plus postój nocny. Gdyby nie był rejs pilotażowy zajęłoby to 14-15 godzin - mówił kapitan Rafał Błocki. - Powrót zajmie około siedmiu godzin do Gdańska.

- Wreszcie należy się tej Wiśle jej dawne znaczenie - takie jak za czasów średniowiecza - prof. Zygmunt Babiński, przyrodnik, hydrolog zajmujący się Wisłą od 50 lat. Zapewniam, "nicnieróbstwo" doprowadzi do kompletnej degradacji środowiska Wisły. Musimy pomóc środowisku - zatrzymać wodę, która uchodzi bezproduktywnie do Bałtyku.

- Jako miasto chcemy się rozwijać między innymi na bazie logistyki - mówił stojąc na nabrzeżu Wisły Artur Mikiewicz, burmistrz Chełmna. - A szlak Hanzatycki i szlak wodny Wisły to wielowiekowa tradycja, a Chełmno Cargo było miejscem, w którym barki i statki regularnie się pojawiały. Jeśli będzie możliwość powrotu do tego to będziemy wspierać taką inicjatywę we współpracy z władzami województwa. Chełmno jest bardzo pięknie położone w tym kontekście. Wokół są strefy ekonomiczne, jak świecka i łysomicka, a w przyszłości może też w gminie Lisewo, usytuowane wokół drogi krajowej nr 91, przy węźle autostradowym A1 czy wkrótce gotowej szybkiej trasie S5. Cieszy nas zatem ta inicjatywa.

W briefingu w Chełmnie udział wzięli

  • Rafał Błocki, kapitan barki, firma Trans-Wod
  • Grzegorz Jagusiak, firma Van Cargo - operator rejsu
  • Wojciech Fietkiewicz, dyrektor zakupów, Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych - firma, do której trafi przywieziony barką ładunek
  • Władysław Kołybski, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej, dyrektor zarządu Zlewni w Toruniu
  • prof. Zygmunt Babiński, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, pełnomocnik marszałka województwa ds. wspierania polityki rozwoju śródlądowych dróg wodnych na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego
  • Elżbieta Piniewska, przewodnicząca sejmiku województwa
  • Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego

Pilotażowy rejs odbył się w ramach międzynarodowego projektu EMMA Extension (program INTERREG Region Morza Bałtyckiego), którego celem jest zwiększenie świadomości o korzyściach, jakie niesie za sobą transport morski i śródlądowy.

Kujawsko-pomorski odcinek Wisły mierzy 205 km

  • to prawie piąta część jej długości
  • w dorzeczu leży 80 procent powierzchni województwa, w tym 11 miast (Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Dobrzyń nad Wisłą, Nieszawa, Ciechocinek, Solec Kujawski, Chełmno, Świecie, Grudziądz i Nowe) z łącznie 850 tysiącami mieszkańców
  • Wisła jest częścią dwóch prowadzących przez województwo kujawsko-pomorskie międzynarodowych dróg wodnych - łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym E40 i E70, która łączy Europę Zachodnią z rejonem Kaliningradu w Federacji Rosyjskiej

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie