Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

"Dobra zmiana" wjedzie teraz z impetem na drogi. Będą cięcia

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Przy polskich drogach stoi zbyt dużo ekranów akustycznych i innych urządzeń związanych z ochroną środowiska
Przy polskich drogach stoi zbyt dużo ekranów akustycznych i innych urządzeń związanych z ochroną środowiska Marek Weckwerth
Na pierwszy ogień mają pójść ekrany akustyczne i przejścia dla zwierząt, których jest za dużo. Ujednolicone zostaną rozwiązania techniczne.

Do dyspozycji jest 107 miliardów złotych, a na wszystkie zadania w Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) potrzeba 198 miliardów. Dlatego rząd chce - jak mówi - zoptymalizować koszty budowy. W praktyce będą to cięcia.

- Potrzeby Polski w zakresie nowoczesnej infrastruktury drogowej są bardzo duże. Trwają intensywne prace nad koncepcją Program Budowy Dróg Krajowych, bez obniżania standardów jakości i bezpieczeństwa - wyjaśnia nam Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. - Nasz resort prowadzi z ekspertami branży drogowej prace, by optymalizować koszty budowy dróg krajowych, zarówno pod względem zastosowanych technologii, jak i kosztów środowiskowych.

Rzeczniczka dodaje, że w styczniu tego roku powołało zespół roboczy, który analizuje przepisy regulujące budowę i eksploatację dróg w Polsce. Przygotowywana jest rekomendacja zmian w prawie koniecznych do usprawnienia inwestycji i technologii. W tym tygodniu zespół ma przedstawić efekty swej pracy.

Ale Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa, już podzielił się swymi planami z portalem tvn24.pl. Rząd uważa, że koszty budowy autostrad w naszym kraju są za wysokie, bo taniej buduje się Czechach, Niemczech, Słowenii czy Danii. Jak powiedział wiceminister, pracownicy jego resortu wyliczyli, że około 10 procent kosztów budowy dróg pochłaniają te związane z ochroną środowiska. To zdecydowanie za dużo.

Najbardziej rzucającymi się w czy elementami infrastruktury ochrony środowiska są ekrany akustyczne. Stawiane są nawet w wzdłuż odcinków dróg przebiegających przez pola, bo miało tam powstać osiedle mieszkaniowe. Ale nie wiadomo dokładnie kiedy, albo czy w ogóle powstanie. Resort infrastruktury chce, by ekrany ustawiane były dopiero wtedy, gdy osiedle zostanie wybudowane.

- Problem też w tym, że przepusty dla zwierząt często są przewymiarowane - stwierdził Szmit. - Budujemy olbrzymie konstrukcje, po których przechodzi dziennie ledwie kilka zwierząt.

Jest też pomysł, by budować skromniejsze drogi, czyli węższe. Bo obok jezdni budowane są obecnie duże pasy robocze, co nie zawsze jest uzasadnione.

Wcześniej z ministerstwa dochodziły głosy, że zamiast dróg ekspresowych, można budować znacznie tańsze - w standardzie 2+1. Sprawdziły się na Zachodzie. Dzięki temu zamiast czterech pasów, powstają trzy.

Znana już od początku tego roku zapowiedź cięć w programie budowy dróg niepokoi. Przed nami bowiem budowa dróg ekspresowych nr 5 i 10. Z tą pierwszą nie powinno być problemu, bo umowy na jej projekt i wykonanie podpisano w minionym roku. Większy niepokój budzi plan budowy S10, która ma połączyć Bydgoszcz z Toruniem. Droga znalazła się w Programie Budowy Dróg Krajowych "rzutem na taśmę", czyli pod koniec rządów koalicji PO-PSL. Przetarg na wykonanie studium trasy został unieważniony, oficjalnie z powodu wygórowanych żądań finansowych uczestników przetargu.

***
Jak Polacy zachowują się za kierownicą?, wideo: DD TVN/x-news

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska