https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Droga S10 zakończy się w Toruniu? Odcinek Bydgoszcz-Toruń został... usunięty

Marek Weckwerth
Arkadiusz Wojtasiewicz
Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad (GDDKiA) przedstawiła cztery warianty budowy trasy ekspresowej S10. Wszystkie zakładają zakończenie budowy w Toruniu i nie przewidują budowy odcinka Bydgoszcz – Toruń.

Alarmuje o tym bydgoski poseł PO Paweł Olszewski, który wysłał stosowny list do premiera.

- Droga ma w zamyśle zapewnić połączenie rejonu Warszawy z północno-zachodnim fragmentem Mazowsza oraz aglomeracją bydgosko-toruńską. Wszystkie cztery warianty zakładają zakończenie budowy w Toruniu i nie przewidują budowy odcinka Bydgoszcz – Toruń - pisze parlamentarzysta.

Uzmysławia przy tym szefowi rządu, że odcinek Bydgoszcz – Toruń, to jeden z najniebezpieczniejszych fragmentów dróg krajowych w Polsce. Regularnie dochodzi tam do wypadków śmiertelnych, a do wypadków i kolizji, w których cierpią ludzie, każdego tygodnia.

Rząd usunął z programu

- Odcinek znajdował się w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2015- 2023 z perspektywą do 2025 roku, ale został z niego usunięty przez Pana Rząd - wypomina Mateuszowi Morawieckiemu autor listu.

Droga S10 ma przeciąć Puszczę Bydgoską! Wiemy, kiedy pojedziemy drogą ekspresową!

Dodaje, że budowa trasy typu S pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem jest jedną z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w Kujawsko-Pomorskiem, a w szczególności w dwóch miastach stołecznych. Jej idea połączyła polityków obydwu miast na czele z prezydentem Bydgoszczy Rafałem Bruskim i prezydentem Torunia Michałem Zaleskim. Od czasu usunięcia inwestycji z PBDK lokalni politycy Prawa i Sprawiedliwości mydlą oczy opinii publicznej nierealnymi obietnicami budowy odcinka Bydgoszcz - Toruń w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Poseł nadmienia, że w takiej formule nie powstała dotąd żadna droga ekspresowa w Polsce i pisze, że całkowicie niezrozumiałym jest pominięcie w toku prac koncepcyjnych (bo na razie tylko o takich jest mowa) odcinka Bydgoszcz - Toruń przez GDDKiA.

Zobacz także: Droga S10 ma powstać za prywatne pieniądze. Auta pojadą bez opłat

- Zwracam się do Pana Premiera z prośbą o podjęcie stanowczych działań zmierzających do przywrócenia odcinka Bydgoszcz – Toruń do PBDK lub włączenia go do prac koncepcyjnych GDDKiA - kończy poseł PO.

Połączyć stolicę

Jak informuje GDDKiA, prace nad Studium Sieciowym rozpoczęto jesienią 2018 roku, a zakres opracowania objął województwa mazowieckie i kujawsko-pomorski (łącznie 26 powiatów i 192 gminy).

Wytrasowano ok. 3 tys. km wariantów nowych dróg, co pozwoli na połączenie autostrady A1 i drogi ekspresowej S8 oraz poprowadzenie Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW) w sposób umożliwiający obsługę planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego drogami wysokiej klasy.

Takie są warianty

GDDKiA przedstawiła 4 warianty tych tras:

  • Wariant 1: A1 (Toruń - proponowany węzeł Grabowiec) - Płock - OAW (opcja w sąsiedztwie m. Tłuszcz). Trasa miałaby mieć 380 km, z czego ok. 100 km jako autostrada. Szacunkowa wartość całej inwestycji 24,1 mld zł.
  • Wariant 2: A1 (Toruń - istniejący węzeł Lubicz) - Płock - OAW. Opcja nawiązująca do przebiegu DK50 i DK62 na południe od Wyszkowa o długości 412 km, z czego ok. 110 km jako autostrada. Inwestycja może pochłonąć 26 mld zł.
  • Wariant 3: A1 (Włocławek - istniejący węzeł Włocławek Północ) - Płock - OAW. Ten wariant miałby powstać według opcji jak dla wariantu 1 z korektami w rejonie Sochaczewa i Piaseczna. Długość 362 km, z czego ok. 95 km jako autostrada. Wartość inwestycji 22,9 mld zł.
  • Wariant 4: A1 (Ciechocinek/ Włocławek - proponowany węzeł Brudnowo) - Płock - OAW. Według opcji jak dla wariantu 2 z korektami w rejonie Sochaczewa, Piaseczna i Wyszkowa. Długość 398 km, z czego ok. 105 km jako autostrada. Szacunkowa wartość całej inwestycji to 25,4 mld zł.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Komentarze 29

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

w
wlkp

A nie można by lepiej i krócej podczepić S10 do A1 w Kowalu? Z Kowala obejść Gostynin potem Płock przez Wisłę i podczepić się do S7 w okolicach Płońska?

M
Mmm
No Bydgoszcz za mało kosciolkowa
c
cc
Jakie jest larum bo ktoś napisał lub powiedział o drodze S10 z Warszawy do Torniu. Jaki kompleks miasto tam gdzie wojewoda ma siedzibą bo przecież nie mówią o Bydgoszczy tylko o mniejszym Toruniu. Dlaczego jak piszą i mówią o Bydgoszczy to Toruń nie robi jazdy? Bo ma dystans do tego wszystkiego.
G
Gość
4 września, 16:48, Rumun:

Aby do Rydzyka szło dojechać...a reszta to już chuj tam...

Bo oni tylko do Torunia jadą, to po co im Bydgoszcz.

r
raand
4 września, 10:44, Nie mam tu pola.:

Włocławek albo Ciechocinek to bardzo dobra koncepcja.

Tania i dobra :-)

Dwa pierwsze warianty przebiegu S10 są tylko na papierze – nie mają szans realizacji z powodu protestów mieszkańców. Z kolei warianty przez Ciechocinek/Włocławek zupełnie nie rozwiązują problemu korków w Lubiczu. W przypadku dużego ruchu, jadący z Gdańska do W-wy będą zjeżdżać z autostrady tak jak robią to teraz w Lubiczu, aby włączyć się do S10 w okolicach Lipna (tym "skrótem" będzie szybciej niż stanie na bramkach w Nowej Wsi i robienie niepotrzebnej pętelki przez Ciechocinek/Włocławek).

J
Jan
4 września, 18:50, Gość:

Ludzię s10 nie będzie tylko do Torunia! Ta z Wawy do Torunia powstanie w ciągu 10 lat. A droga s10 Bydgoszcz Torun powstanie wcześniej juz przecież jest złożona o decyzje środowiskową. I już jest jazda na Toruń. Powstanie cała trasa s10 ze Szczecina do Warszawy. A fajnie ferment siać i pisać że s10 to droga z Torunia do Warszawy.

4 września, 22:59, seba19781:

Teoretycznie masz racje i widac ze cos wiesz..ale niestety nie wszystko....jest jedno ale.i to zasadnicze .....w przeciwienstwie do innych drog expressowych ,odcinek S10 BYD-TOR rzad wyrzucil z finansowania przez budzet panstwa i wymyslil znalezienie finansowania tego odcinka ze strony prywatnej. Czyli jest dokladnie zero gwarancji, ze ten odcinek powstanie!!!.....

Powstanie najpierw będzie budowana droga ze Szczecina do Piły Póżniej Piłą Bydgoszczdalej Bydgoszcz Toruń. A z Torunia do Wawy na samym końcu.Droga s10 Bydzia Toruń powstanie i to za publiczą kasę. Tylko trochę cierpliwości. Pamiętam jak kiedyś pisano że S5 do Nowych Marz nie powstanie i co budują. Faktycznie omijali tą drogęS5 ale w końcu budują. Myślę że polseł PO Olszewski mógł więcej zrobić dla drogi S10. MOże miał za małe poparcie w rzadzie PO. Jak czytam że S10 to droga z Wawy do Torunia to jest wypatrzenie. Też chę aby szybko wybudowali tą droę, ale cóż mamy słabych polityków w kuj pom.

s
seba19781
4 września, 18:50, Gość:

Ludzię s10 nie będzie tylko do Torunia! Ta z Wawy do Torunia powstanie w ciągu 10 lat. A droga s10 Bydgoszcz Torun powstanie wcześniej juz przecież jest złożona o decyzje środowiskową. I już jest jazda na Toruń. Powstanie cała trasa s10 ze Szczecina do Warszawy. A fajnie ferment siać i pisać że s10 to droga z Torunia do Warszawy.

Teoretycznie masz racje i widac ze cos wiesz..ale niestety nie wszystko....jest jedno ale.i to zasadnicze .....w przeciwienstwie do innych drog expressowych ,odcinek S10 BYD-TOR rzad wyrzucil z finansowania przez budzet panstwa i wymyslil znalezienie finansowania tego odcinka ze strony prywatnej. Czyli jest dokladnie zero gwarancji, ze ten odcinek powstanie!!!.....

G
Gość
Ludzię s10 nie będzie tylko do Torunia! Ta z Wawy do Torunia powstanie w ciągu 10 lat. A droga s10 Bydgoszcz Torun powstanie wcześniej juz przecież jest złożona o decyzje środowiskową. I już jest jazda na Toruń. Powstanie cała trasa s10 ze Szczecina do Warszawy. A fajnie ferment siać i pisać że s10 to droga z Torunia do Warszawy.
J
JAn
4 września, 8:56, Gość:

Dziś do Warszawy z Torunia DK 10 jest 210 km. Wszystkie cztery warianty przewidują prawie 2 razy więcej. O co chodzi?

Obecnie DK 10 biegnie z Torunia przez Lipno-Sierpc-Drobin-Płońsk. A te nowe długie mają przebiegać z drugiej strony Wisły. Czegoś tu nie rozumiem?

Tam jest cała długośc trasy razem z wielkim ringiem Warszawy ponad 100 km. Dlatego tyle razem wychodzi.

G
Gość
Na każdej drodze giną osoby które nie przestrzegają przepisów drogowych. I na autostradzie też . Poseł Olszewski złą politykę obrał. To on był ministrem , który mógł tą drogę wybudować . I co , nie udało się
B
Bartosz
https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/32099/Zlozenie-wniosku-o-decyzje-srodowiskowa-dla-drogi-S10

Kto w takim razie kłamie ?
G
Gość
Droga S-10 pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem jest bardzo ważna zarówno dla wyborców PIS i PO, dla bydgoszczan i torunian. Nie rozumiem dlaczego w tej sprawie nie mówimy jednym głosem? A do "polityka PIS" mam 2 pytania- na tym odcinku giną tylko wyborcy PO? Wyborcy PIS z kujawsko- pomorskiego was w ogóle nie interesują?
N
Nie mam tu pola.
Włocławek albo Ciechocinek to bardzo dobra koncepcja.

Tania i dobra :-)
A
AS
4 września, 08:49, AS:

To są skutki przedstawiania Bydgoszczy i Torunia jako jednego obszaru funkcjonalnego. Tak samo chcą zrobić z szybką koleją. A ludzie giną, bo ich życie nie ma dla polityków żadnego znaczenia.

4 września, 9:43, B.:

A ludzie giną głównie przez brawurę i nadmierną prędkość. Ta droga nie jest zła, to kierowcy źle jeżdżą :/

Owszem droga nie jest zła ale nie jest dostosowana do obecnego natężenia ruchu. Wystarczy jeden "zawalidroga" a pozostali wloką się za nim bo niewiele jest miejsc gdzie można bezpiecznie wyprzedzić. Zawsze się znajdzie ktoś komu nie wystarczy cierpliwości i zacznie "źle jechać".

G
Gość
4 września, 08:49, AS:

To są skutki przedstawiania Bydgoszczy i Torunia jako jednego obszaru funkcjonalnego. Tak samo chcą zrobić z szybką koleją. A ludzie giną, bo ich życie nie ma dla polityków żadnego znaczenia.

4 września, 9:38, B.:

Gdyby tak było, to droga S10 łącząca Toruń i Bydgoszcz by powstała, nie sądzisz?

Nie sądzę. Właśnie z tego powodu władze centralne omijają Bydgoszcz w swoich projektach-jeśli przeprowadzą jakąś inwestycje przez Toruń to mogą ogłosić, że przechodzi ona przez bydgosko-toruński obszar funkcjonalny.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska