Ostatnim modernizowanym odcinkiem drogi , o którym pisaliśmy kilka dni temu jest obwodnica Płazowa. To właśnie tam zaplanowano oficjalna uroczystość. Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 240 łączącej Świecie z Tucholą była jednym z największych zadań drogowych w regionie. Pochłonęła blisko 72 miliony złotych, z czego 85 proc. stanowią środki unijne.
Przebudowane zostały dwa odcinki trasy: od Tucholi do Bysławia oraz pomiędzy miejscowościami Terespol Pomorski i Polski Konopat, gdzie znajduje się węzeł umożliwiający wjazd na powstającą trasę szybkiego ruchu S5. Inwestycję dopełniają remonty pozostałych odcinków trasy: w ubiegłym roku ułożono nową nawierzchnię w Błądzimiu (powiat tucholski), w tym roku wybrano wykonawców remontu ulic Nowodworskiego, Głównej i Chojnickiej w Tucholi.
Droga nr 240 należy do dróg wojewódzkich, gdzie notowane są największe natężenia ruchu. W ciągu doby korzysta z niej od 6 do 11 tysięcy pojazdów.
Jakie zmiany zastaną kierowcy? Jezdnia po przebudowie została wzmocniona poszerzona do 7 metrów. Wraz z modernizacją drogi konieczne będą remonty mostów w Rudzkim Młynie na rzece Stążka i w Szumiącej na strudze Szumiąca. Zniknęły też niebezpieczne zakręty w miejscowościach Teolog, Rudzki Most i Szumiąca. Inwestycja wymagała przebudowy kilkunastu przepustów, zatok autobusowych, miejsc postojowych i chodników.
Taka inwestycja nie mogła przebiegać bez zakłóceń. Utrudnienia w ruchu występowały w samej Tucholi tuż za rondem w stronę Świecia. Zastępca burmistrza Tomasz Stybaniewicz wraz z przedsiębiorcami prowadzącymi działalność w okolicach ronda negocjował w ubiegłym roku z przedstawicielami ZDW i Skanskiej kwestie wydłużenia czasu pracy, zorganizowania objazdów dla ciężkiego transportu tranzytowego i lepszej dostępności do miejsca prowadzenia działalności przez przedsiębiorców.
W toku prac tez pojawiły się różne niespodzianki. - Podczas robót ziemnych odkryliśmy dużo urządzeń, które nie były zinwentaryzowane, albo były zinwentaryzowane, ale znajdowały się w zupełnie innych miejscach. Sporo czasu trzeba było poświecić na kontakt z gestorami tych sieci - relacjonował w trakcie inwestycji Leszek Nitka z oddziału zarządu dróg Krajowych w Tucholi. -
Aby jednak nie „rozjechać” tej świeżo wyremontowanej drogi, potrzebna byłaby jeszcze obwodnica Tucholi. Ale ta trasa istnieje na razie tylko „na papierze”.
Flash INFO, odcinek 20 - najważniejsze informacje z Kujaw i Pomorza.
