Dwupoziomowe rondo Kujawskie to jeden z ciekawszych pomysłów, jakie wpłynęły w ramach konsultacji społecznych związanych z rozbudową Kujawskiej, Zbożowego Rynku i ronda Kujawskiego.
Czytaj: Linia tramwajowa ożywi Fordon
Tak robią już inne miasta
- Oficjalnie nasza propozycja zakłada dwa warianty - tłumaczy Krzysztof Ziętara, prezes Stowarzyszenia na rzecz rozwoju transportu publicznego. - W pierwszym zakładamy wpuszczenie tramwajów pod jezdnię ronda, która zostałaby na obecnym poziomie. Jeśli jednak okaże się, że z różnych powodów nie da się tak głęboko kopać, to w drugim wariancie proponujemy obniżenie ronda o 2,5 metra, czyli tak, jak zakłada obecny projekt drogowców. Ale wtedy samochody poruszałyby się na konstrukcji, która powstałaby nad tym dolnym poziomem. Nie byłoby to może najpiękniejsze rozwiązanie, ale już stosowane, choćby na stosunkowo nowym rondzie Mogilskim w Krakowie - wyjaśnia społecznik.
Rozkład jazdy - Bydgoszcz"Autobusy też by się zmieściły pod rondem
Zdaniem stowarzyszenia taki pomysł niesie same korzyści. Uprości sygnalizację świetlną, i zmniejszy liczbę punktów kolizyjnych, a co za tym idzie - podniesie poziom bezpieczeństwa. Znacznie przyspieszy też ruch tramwajów i pozwoli skupić wszystkie przystanki autobusowe i tramwajowe w jednym miejscu przesiadkowym - tuż przy wlocie z Wojska Polskiego. Do tego umożliwi jeszcze wybudowanie tram-bus-pasów na przelocie z Wojska Polskiego w kierunku ulicy Solskiego.- Oczywiście, zdajemy sobie sprawę, że takie rozwiązanie podniesie koszty całej inwestycji, ale jeśli mamy już budować coś na 25, albo i więcej lat, to po prostu zróbmy to porządnie - twierdzi Ziętara. - No i proponowany przez nas węzeł przesiadkowy znalazłby się dokładnie przed wejściem do galerii handlowej. Naszym zdaniem byłby to wyjątkowy atut dla tego obiektu, więc można by porozmawiać z jego inwestorem o ewentualnej partycypacji w kosztach całej budowy.
Będzie ciężko, ale jeszcze projektanci to sprawdzą
- Rzeczywiście taka propozycja padła - potwierdza Krzysztof Kosiedowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy. Wyraźnie też dodaje, że budowa drugiego poziomu ronda Kujawskiego będzie wymagać znacznie większych pieniędzy niż obecnie planowane 100 mln zł. - Dodatkowa przebudowa infrastruktury podziemnej, sporo dodatkowych ścian oporowych, w których tramwaj miałby się zagłębiać, no i budowa co najmniej trzech wiaduktów nad linią tramwajową, a także np. wind na przystanki - wylicza rzecznik.Ale zapewnia też, że projektanci odniosą się do tego pomysłu, tak jak do ponad setki innych, jakie wpłynęły do ZDMiKP w ramach konsultacji społecznych. Przypomnijmy, że zakończyły się one 31 marca, i dotyczyły budowy linii tramwajowej łączącej Zbożowy Rynek właśnie z rondem Kujawskim. Opracowanie drogowców zakłada, że tramwaje i samochody będą po nim jeździły razem, ale na niższym od obecnego o 2,5 metra poziomie. Na samej Kujawskiej zaplanowano natomiast głęboki wykop z torami. Zarówno obniżenie ronda, jak i budowa rynny w Kujawskiej wynika z konieczności zachowania maks. 6-stopniowego pochyłu dla linii tramwajowej.
Czytaj e-wydanie »