Pani Ewa z Bydgoszczy była zaskoczona, gdy w poniedziałek późnym wieczorem na wyświetlaczu swojej komórki zobaczyła dwa nieodebrane połączenia zaczynające się od cyfr +22. - Pierwsze połączenie było o godz. 21.07, a drugie dziesięć minut później. Skojarzyłam, że 22 to numer kierunkowy dla Warszawy i okolic. Nie mam tam ani rodziny, ani znajomych, a na telefony od kontrahentów byłoby za późno. Dlatego nie oddzwoniłam. Następnego dnia przypomniało mi się, że "Pomorska" ostrzegała kiedyś przed oszustami, którzy dzwonią z Afryki - opowiada bydgoszczanka.
Niestety, w ostatnim czasie oszuści znowu się uaktywnili. Sygnały od poszkodowanych docierają do operatorów. Zarówno oni, jak i Urząd Komunikacji Elektronicznej, który jest regulatorem rynku telekomunikacyjnego w Polsce, nie są w stanie oszacować, ile osób dało się nabrać oszustom i jak wiele oni zarobili na telefonach z Afryki.
Przeczytaj także: Metodą "na wnuczka" wyłudził 12,5 tysiąca złotych
Mechanizm działania naciągaczy zawsze jest ten sam. Specjalnie dzwonią wieczorem albo w nocy, by skłonić nas do oddzwonienia. Robimy to również, bo numery "wyglądają" na krajowe. Początek międzynarodowego numeru kierunkowego Demokratycznej Republiki Konga (+243...) lub Wybrzeża Kości Słoniowej (+225...) może być mylony z numerem kierunkowym strefy np. 22 (Warszawa) oraz 24 (Płock). Zatem, jeśli oddzwonimy, to będziemy obciążeni jak za połączenie międzynarodowe. A to słony wydatek. Minuta rozmowy kosztuje aż 8 zł.
- Zdarza się również, że celowo połączenia te są wydłużane, np. w słuchawce symulowany jest sygnał rozłączenia. Tak więc jeśli nie rozłączymy połączenia w aparacie, czyli nie naciśniemy czerwonej słuchawki, połączenie trwa, a co za tym idzie, operator nalicza dalej opłatę za tę rozmowę - zaznacza Dawid Piekarz, rzecznik Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Ponieważ oszuści działają za granicą, trudno ich namierzyć i zmusić do zaniechania tego procederu.Dlatego też sami musimy się przed nimi chronić. Warto zablokować sobie możliwość wykonywania połączeń międzynarodowych. W tym celu należy się skontaktować ze swoim operatorem. Wówczas, nawet gdy będziemy chcieli oddzwonić pod nieznany numer, a będzie to numer zagraniczny, to połączenie nie zostanie zrealizowane.
W razie pytań i wątpliwości warto skontaktować się z Centrum Informacji Konsumenckiej UKE. Możemy zadzwonić pod numer infolinii 801 900 853 (koszt połączenia zgodny z cennikiem operatora telekomunikacyjnego) lub tel. 22 534 91 74. Ten ostatni numer jest czynny od poniedziałku do piątku, od godz. 8.15 do 16.15.
Czytaj e-wydanie »