Młodzież pisała egzamin gimnazjalny w kwietniu. Po raz drugi młodzież zdawała go w nowej formule. Osobno pisała testy z historii i wos, języka polskiego, przedmiotów przyrodniczych, matematyki i języków obcych - angielskiego oraz niemieckiego (na obowiązkowym poziomie podstawowym i dodatkowym rozszerzonym). Wszystkie wyniki podano w procentach.
Jak pisaliśmy, województwo kujawsko-pomorskie nie wypadło najlepiej na tle kraju. Wyniki z wszystkich części egzaminu są poniżej średniej krajowej.
Czytaj: Egzamin gimnazjalny 2013. Gimnazjaliści poznali wyniki. Rewelacji nie ma
Jeszcze sporo pracy
Wczoraj Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku podała wyniki w powiatach i gminach naszego regionu. Tradycyjnie najlepiej wypadły duże miasta. - Mimo iż te wyniki są dobre , a nawet wyższe niż średnia krajowa, nie jesteśmy z nich w pełni zadowoleni - mówi Iwona Waszkiewicz, dyrektor Wydziału Edukacji bydgoskiego ratusza. - Porównujemy się do średnich wyników dla dużych miast. Niestety, przed naszymi szkołami jest jeszcze dużo pracy.
Jak podaje CKE, w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, na przykład średnia z języka polskiego wyniosła 66 proc., z matematyki - 52 proc., a z języka angielskiego na poziomie podstawowym - 71 proc.
W Toruniu panowały wczoraj podobne nastroje. - Jako samorząd nie mamy jeszcze oficjalnych danych, ale przeanalizowaliśmy wyniki, które przedstawiły Okręgowa Komisja Egzaminacyjna i Centralna Komisja Egzaminacyjna na swoich stronach internetowych - mówi Katarzyna Nowicka-Skuza, zastępca dyrektora Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Torunia. - Wyniki są dobre, to prawda, ale jednak nas nie satysfakcjonują w porównaniu z tymi, jakie uzyskują uczniowie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców.
Brakuje motywacji
Z języka polskiego, matematyki, przedmiotów przyrodniczych i języka angielskiego na poziomie podstawowym najsłabsze wyniki ma powiat wąbrzeski. - Składa się na to wiele czynników, choć trudno mi odnieść się do całego powiatu - mówi Justyna Zarębska, zajmująca się edukacją w Urzędzie Gminy Wąbrzeźno. - W naszej gminie funkcjonują gimnazja publiczne dostępne dla wszystkich uczniów. Uczniowie pochodzą z różnych środowisk, mają różne możliwości intelektualne, znaczenie ma również ich sytuacja materialna. Często brakuje im motywacji do nauki, mimo wysiłku nauczycieli i rodziców. To złożony problem i trudno jednoznacznie rozstrzygnąć, dlaczego, na przykład w danym roku jedna szkoła wypada lepiej, a inna gorzej.
Potwierdza to Jolanta Metkowska, dyrektor Wydziału Wspomagania Edukacji w Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy. - Znaczenie ma nie tylko dobrze przeprowadzona lekcja, ale również zaangażowanie w kształcenie młodzieży placówek okołokulturowych - mówi. - Edukacja pozaszkolna jest bardzo ważna. W dużych miastach młodzież ma do niej lepszy dostęp. Istotny jest też poziom bezrobocia i pauperyzacji w danym powiecie czy gminie. Generalnie w tym roku wyniki egzaminu gimnazjalnego w naszym województwie są nieco lepsze niż w ubiegłym roku. Wówczas byliśmy na miejscach od 10 do 15, w tym - od 9 do 14.
Wyniki egzaminu gimnazjalnego w województwie kujawsko-pomorskim - KLIKNIJ
Czytaj e-wydanie »