Dlaczego unikatowy? Bo to pierwszy polski internetowy film interaktywny, w którym o przebiegu akcji - trochę jak w grze komputerowej - decydują widzowie. Obraz, dostępny za darmo na www.sufferrosa.com, składa się ze 110 interaktywnych scen i ma trzy alternatywne zakończenia. Każde nasze kliknięcie zmienia fabułę.
Zapowiedź filmu
Sufferrosa 2011 from dawidmarcinkowski on Vimeo.
Satyra na kult młodości
Akcja "Sufferrosy" utrzymana jest w mrocznej atmosferze ukrytej kliniki profesora Carlosa von Brauna, który poddaje pacjentów tajemniczemu procesowi przywracania młodości. W filmowe postaci wcieliły się znane polskie nazwiska, m.in. Beata Tyszkiewicz, Ewa Szykulska, Michał Urbaniak czy Jacek Fedorowicz.
Pomysł na film interaktywny był konsekwencją wcześniejszej twórczości Marcinkowskiego. - W 2002 roku zrobiłem pierwszy polski interaktywny teledysk dla Smolika i Małgorzaty Walewskiej - mówi filmowiec. - To był dla mnie impuls do tego, aby spróbować dłuższej formy narracyjnej.
Dawid Marcinkowski napisał scenariusz, a potem zaczęły się trudności. - Zrealizować tak duży projekt niemal bez budżetu okazało się dużym wyzwaniem - przyznaje reżyser. - Dziś wiem, że było warto.
Film powstawał trzy lata. Swoją prapremierę miał w 2009 r. na toruńskim festiwalu "Pole Widzenia" w Centrum Sztuki Współczesnej. Rok później jego wersja ostateczna prezentowana była na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym "Tofifest".
Europa się zachwyca
"Sufferrosa" pokazywana była na licznych festiwalach poza Polską, m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Węgrzech i Słowacji, a także prestiżowym OFFF 2011 w Barcelonie. Projekt Marcinkowskiego wygrał konkurs New Media On/Offline na Stuttgart Film Winter 2011.
Teraz ma szansę na Webby Award - jedno z najważniejszych wyróżnień branży internetowej, przyznawane przez Akademię Sztuki Cyfrowej. "Sufferrosa" została nominowana w kategorii "Online Film & Video". W tym samym szeregu znajdują się m.in. projekt Isabelli Rosselini "Green Porno" oraz zrealizowany dla Google projekt odkrywający nowe oblicza przeglądarki Google Chrome. - To fantastycznie znaleźć się w gronie najlepszych i najgłośniejszych projektów minionego roku, takich jak np. interaktywny klip "The Wilderness Downtown" Arcade Fire - cieszy się Dawid Marcinkowski.
Można wesprzeć "Sufferrosę" w wyścigu po nagrody, głosując na film za pośrednictwem strony www.webby.aol.com.
Zwycięzców poznamy 13 czerwca. Gala rozdania nagród odbędzie się w Nowym Jorku.
Czytaj e-wydanie »