Przetarg na ochronę lotniska pod Inowrocławiem organizował 12 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Toruniu. Postępowanie, miało wskazać wykonawcę, który przez 12 miesięcy będzie odpowiedzialny za „zapobieganie zagrożeniom w operacjach lotniczych”. Zadanie obejmowało odstraszanie ptaków oraz dzikich zwierząt na terenie lotniska wojskowego w Latkowie.
Wymagania i kryteria oceny
Stający do przetargu musieli mieć doświadczenia w pracy na lotniskach wojskowych lub cywilnych oraz dysponować certyfikatem dotyczącym rozpoznawania gatunków ptaków i zwierząt. Preferowane było również doświadczeniem w prowadzeniu działań sokolniczych lub podobnych. Wojskowym zależało również na gotowości do szybkiego reagowania na wezwania kontrolera lotów w sytuacjach nagłych. Z tego powodu ocena ofert opierała się nie tylko na cenie (60 proc. wagi) ale również czasie reakcji (40 proc.).
Jedyna oferta spoza regionu
Do przetargu zgłosiła się tylko jedna firma – PAGRA Paulina Graboń z Poznania. Jej oferta spełniła wszystkie wymagania, zdobywając maksymalną liczbę punktów – 100. Decyzja komisji przetargowej była więc formalnością.
Sokoły i ultradźwięki
Polskie lotniska, zarówno cywilne, jak i wojskowe, stosują różne metody odstraszania zwierząt. Jedną z najstarszych jest wykorzystanie sokolników. Jest to szczególnie efektywne na lotniskach wojskowych, gdzie ruch lotniczy odbywa się często trudnych warunkach pogodowych i czasowych.
Wiele polskich wdraża systemy akustyczne emitujące dźwięki drapieżników. Urządzenia są najczęściej zautomatyzowane, co pozwala na ich ciągłe działanie bez konieczności interwencji człowieka. Dopełnieniem są metody wizualne: błyszczące taśmy, światła laserowe czy atrapy drapieżników.
Na ważniejszych lotniskach wojskowych stosuje się również technologie radarowe, które monitorują ruch ptaków w okolicach lotniska i przewidują potencjalne zagrożenia. W przypadku wykrycia zbliżających się kluczy ptaków personel może podejmować szybkie decyzje o zmianie kierunku lądowania lub startu. W niektórych przypadkach używa się także urządzeń generujących ultradźwięki, które są niesłyszalne dla ludzi, ale skutecznie odstraszają zwierzęta.
W pobliżu lotnisk coraz częściej usuwa się roślinność, która mogłaby stanowić schronienie dla ptaków i drobnych ssaków. Wprowadzany jest też zakaz składowania odpadów organicznych w pobliżu pasa startowego, co eliminuje potencjalne źródła pożywienia.
Katastrofalne skutki kolizji
Kolizje z ptakami mogą powodować uszkodzenia silników, a w skrajnych przypadkach – katastrofy lotnicze. Jednym z najbardziej znanych incydentów była awaryjne lądowanie samolotu na rzece Hudson w 2009 roku po zderzeniu z kluczem dzikich gęsi, co skutkowało wyłączeniem obu silników maszyny.
