https://pomorska.pl
reklama

Firmy kurierskie biją kolejne rekordy. Polacy pokochali zakupy online. Jednocześnie trzeba się przygotować na podwyżki cen usług kurierskich

Maciej Badowski
Opracowanie:
Obiekty dedykowane branży e-commerce stanowią blisko 7,5 mln mkw. powierzchni magazynowej w Polsce, czyli ponad 30 proc. całkowitej podaży.
Obiekty dedykowane branży e-commerce stanowią blisko 7,5 mln mkw. powierzchni magazynowej w Polsce, czyli ponad 30 proc. całkowitej podaży. Mariusz Kapała/ Polska Press
Rynek przesyłek kurierskich, ekspresowych oraz pocztowych w Polsce od kilku lat odnotowuje nieprzerwany, dwucyfrowy wzrost. Przede wszystkim jest to spowodowane dynamicznym wzrostem sektora e-commerce, który stał się jednym z kluczowych kanałów zakupowych dla konsumentów i determinuje wzrost zapotrzebowania na tego typu usługi. – Dynamiczny wzrost popularności zakupów online sprawił, że w zeszłym roku wolumen wszystkich przesyłek w największej polskiej sieci kurierskiej przekroczył magiczną granicę miliarda, a według prognoz w przyszłym roku zwiększy się o kolejne 31 proc. – prognozuje ekspert.

Spis treści

Niemal co piąty Polak wszystkie produkty poza spożywczymi kupuje w sklepach internetowych. W efekcie całkowita sprzedaż detaliczna za pośrednictwem kanałów e-commerce w Polsce w 2021 r. przekroczyła 100 mld zł i rosła średnio o 28,1 proc. rocznie (CAGR) – wynika z najnowszego raportu „Polish CEP Report 2022”, przygotowanego przez Last Mile Experts, 7R oraz agencję doradczą Cushman & Wakefield.

Wartość zakupów internetowych systematycznie rośnie

Intensywny rozwój sektora e-commerce wiąże się z wieloma wyzwaniami, wśród których eksperci najczęściej wymieniają efektywność łańcucha dostaw oraz potrzebę dalszego inwestowania w logistykę ostatniej mili, obejmującą m.in. przesyłki kurierskie, ekspresowe oraz pocztowe.

Jak wynika z raportu „Polish CEP Report 2022” segment ten już dziś wyceniany jest na ponad 17 miliardów złotych, a według prognoz w ujęciu 2021-2023 roku utrzyma dwucyfrową dynamikę wzrostu zarówno pod względem wolumenu (14,1 proc.), jak i wartości (19,9 proc.).

– Wartość zakupów internetowych dokonywanych przez polskich konsumentów systematycznie rośnie. Od 2019 r. sprzedaż detaliczna online rosła średnio o 28 proc. rocznie. Największy udział odnotowaliśmy w przypadku elektroniki użytkowej, prawie 24 proc. oraz mody, która stanowi 15 proc. zamówień – podkreśla Mirek Gral, wiceprezes Last Mile Experts

– Z kolei najszybciej rozwijającym się segmentem w 2021 r. był e-grocery ze wzrostem na poziomie ok. 30 proc. – jednak w tym przypadku udział w rynku pozostaje niski i wynosi tylko 4 proc. Równie interesującym obszarem rozwoju jest handel rzeczami używanymi na platformach takich jak Vinted czy OLX – dodaje.

Gral zwraca uwagę, że sprzedawcy internetowi oraz przewoźnicy potrzebują wystarczającej pojemności sieci dystrybucyjnych, aby zapewnić terminowe i wygodne dostawy dla konsumentów. – Jednym z rozwiązań są dostawy poza domem, które zyskują coraz większą popularność zarówno w kraju, jak i zagranicą – wskazuje.

Te firmy rozdają karty na rynku

Według raportu „Polish CEP 2022” liderem rynku, zarówno pod względem wielkości, jak i przychodów jest InPost. Tylko w ciągu ostatniego roku firma urosła o blisko 40 proc., a jej kluczową przewagą konkurencyjną pozostaje największą sieć automatów paczkowych w Europie. Drugie miejsce w rankingu zajmuje DPD, a obie firmy odpowiadają razem za ok. 64 proc. pod względem wolumenu i nieco poniżej 50 proc. pod względem przychodów na rynku KEP.

– Dynamiczny wzrost popularności zakupów online sprawił, że w zeszłym roku wolumen wszystkich przesyłek w polskiej sieci kurierskiej przekroczył magiczną granicę miliarda, a według prognoz w przyszłym roku zwiększy się o kolejne 31 proc. – podkreśla Damian Kołata, Head of Industrial & Logistics Poland, Head of E-commerce CEE w Cushman & Wakefield.

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jednocześnie zwraca uwagę, że daleko nam jeszcze do rozwiniętego rynku niemieckiego, który osiąga wyniki czterokrotnie wyższe – mowa o ponad 4,1 miliarda paczek w 2021 roku. – Jednak [b]wartość polskiego rynku KEP na poziomie 17 miliardów złotych każe traktować go poważnie i uważnie śledzić kierunki jego rozwoju[/b] – dodaje.

Dalszy dynamiczny rozwój branż e-commerce oraz KEP

Z raportu „Polish CEP 2022” wynika, że w najbliższym czasie – mimo kryzysu gospodarczego i napięć na arenie międzynarodowej – intensywny rozwój branż e-commerce oraz KEP utrzyma się na wysokim poziomie. Prognozowany wzrost w ujęciu wartościowym oraz wolumenowym oznacza także konieczność zabezpieczenia przez operatorów oraz e-detalistów odpowiedniego zaplecza magazynowo-logistycznego.

– Obecne i spodziewane wzrosty w branży KEP stale napędzają rozwój logistyki miejskiej. Przestrzenie magazynowe znajdujące się w strategicznych lokalizacjach, w obrębie aglomeracji miejskich, znacząco zwiększają efektywność oraz elastyczność operacji logistycznych na etapie dostaw tzw. ostatniej mili, stanowiąc naturalne uzupełnienie dla lokowanych peryferyjnie parków logistycznych. Obecnie obiekty dedykowane branży e-commerce stanowią blisko 7,5 mln mkw. powierzchni magazynowej w Polsce, czyli ponad 30 proc. całkowitej podaży. W porównaniu do stanu z 2019 roku jest to wzrost aż o 84 proc., co wskazuje na wyraźną tendencję wzrostową – zaznacza Joanna Ociepka-Wojciechowska, Regional Leasing Director w 7R.

Zakupy internetowe droższe od listopada

Portal Allegro opublikował nowy cennik dostaw oraz usług dodatkowych InPost. Zmiany wejdą w życie od 1 listopada 2022 roku i będą dotyczyły przesyłek realizowanych poza Allegro Smart. Od 1 listopada pójdą w górę ceny dostarczania przesyłek do paczkomatów InPostu, punktów DPD, Allegro One Box i Allegro One Punkt.

Informację o podwyżce cen usług w ostatnim czasie przekazała również Poczta Polska. Jak wyjaśnia spółka, przyczynami tej decyzji są rosnące koszty transportu, pracy, wzrost cen surowców, a także malejący wolumen przesyłek listowych.

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

W
Weronika
Też wolę zamawiać rzeczy online mimo, że jeszcze dwa lata temu praktycznie nigdy tego nie robiłam. Nawet w weekend poczyniłam kolejne zakupy. Tym razem Roombe kurier mi dostarczy.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Wyjmij z lodówki i podlej hortensje. Ogród utonie w kwiatach. Oto trik na kwitnienie!

Wyjmij z lodówki i podlej hortensje. Ogród utonie w kwiatach. Oto trik na kwitnienie!

Tym osobom należy się prawie 350 złotych dodatku do emerytury. Oto zasady wypłaty

Tym osobom należy się prawie 350 złotych dodatku do emerytury. Oto zasady wypłaty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska