MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Flisak znów uziemiony. Oferty na projekt przebudowy przyczółków droższe niż zakładano

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Konieczna jest przebudowa przyczółków promowych w Solcu Kujawskim i Czarnowie. Dopiero wtedy zwiększą się możliwości przewozowe "Flisaka"
Konieczna jest przebudowa przyczółków promowych w Solcu Kujawskim i Czarnowie. Dopiero wtedy zwiększą się możliwości przewozowe "Flisaka" Marek Weckwerth
Ratunkiem dla wciąż zrywanego połączenie promowego Solec Kujawski - Czarnowo jest modernizacja przyczółków, do których jednostka pływająca cumuje. Właśnie wpłynęły oferty na wykonanie dokumentacji.

Wiślany prom „Flisak” nie pływa od wtorku 4 czerwca, bowiem poziom wody opadł poniżej granicznej wartości, która wynosi 175 cm. Bez ograniczeń pływa przy stanie powyżej 200 cm.

Zanurzenie płaskodennej jednostki napędzanej bocznymi łopatami (niczym w starych wiślanych parostatkach) wynosi tylko 40 cm, a zatem mogłaby pływać bez większych przeszkód (omijając tylko piaszczyste łachy). Problemem są betonowe przyczółki promowe przy obu brzegach wielkiej rzeki. Te zaprojektowane zostały tak, że przy niskiej wodzie „Flisak” nie może na nie bezpiecznie opuścić stalowej rampy wjazdowej i wyjazdowej. Kąt pochylenia staje się za duży, nie pokona go samochód ani motocykl, a i poruszanie się pasażerów staje się niebezpieczne.

To też może Cię zainteresować

Dlatego zarząd województwa kujawsko – pomorskiego zdecydował o konieczności przebudowy przyczółków, aby zwiększyć możliwości przewozowe promu. Sejmik województwa przegłosował przeznaczenie na tę inwestycję z budżetu 2 milionów złotych.

Złożono dwie oferty

Na internetowej Platformie Zakupowej Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy (ZDW), który jest administratorem przeprawy i wiodącej do niej drogi nr 249, pojawiła się informacja N4.361.33.2024 o „Modyfikacji przyczółków przeprawy promowej w Solcu Kujawskim i Czarnowie” – opracowanie dokumentacji technicznej. Termin wykonania przedmiotu umowy określony został na 6 miesięcy.

Po otwarciu ofert okazało się, iż złożyły je: warszawska spółka Hydroinvest i firma VALCONSULTING Piotr Paweł Chmielewski ze Świnoujścia. Pierwszy z oferentów zaproponował wykonanie dokumentacji za 452 tys. 640 zł, drugi za 649 tysięcy.
Natomiast zamawiający, czyli Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia zaledwie 160 tys. zł brutto.

Nie oznacza to, że przetarg zostanie unieważniony – może się okazać, że zarząd województwa dołoży jakąś kwotę z rezerwy budżetowej. Na razie złożone oferty są analizowane przez specjalistów z ZDW, porównywane do innych inwestycji.

Wydano ponad 22 mln zł

Przypomnijmy, że budowa przeprawy promowej między Solcem Kujawskim a Czarnowem, zatem zakup jednostki pływającej, całkowita modernizacja przyczółków promowych oraz drogi wojewódzkiej, pochłonęła ponad 22 mln złotych.

Zadanie zrealizowane zostało przy wykorzystaniu środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Euro 2024: STUDIO-EURO ODC-3 PRZED MECZEM POLSKA - AUSTRIA

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska