https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Granica polsko-białoruska. Ustawa o budowie muru zaczęła obowiązywać. Prace potrwają kilka miesięcy

Aleksandra Kiełczykowska
Granica polsko-białoruska. Ustawa o budowie muru zaczęła obowiązywać. Prace potrwają kilka miesięcy
Granica polsko-białoruska. Ustawa o budowie muru zaczęła obowiązywać. Prace potrwają kilka miesięcy wojciech wojtkielewicz/kurier poranny gazeta wspolczesna / polska press
W czwartek zaczęła obowiązywać ustawa o budowie zabezpieczenia granicy państwowej. Budowa ma rozpocząć się w ciągu kilku tygodni i kosztować 1,6 mld złotych.

Ustawa o budowie zabezpieczenia granicy państwowej opublikowana została w środę w Dzienniku Ustaw. Dzień wcześniej została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę.

Jak poinformował w środę rzecznik rządu Piotr Müller, budowa zapory na granicy polsko-białoruskiej powinna się rozpocząć w ciągu kilku tygodni i potrwa kilka miesięcy. Zaznaczył, że ze względu na różnorodny teren zapora może mieć charakter "mniej jednorodny".

Natomiast komendant główny Straży Granicznej gen. dyw. Tomasz Praga w rozmowie z portalem infosecurity24.pl przekazał, że bariera będzie miała wysokość ponad 5 metrów i zabezpieczy około 200 kilometrów granicy.

Ile będzie kosztować zapora?

W projekcie określono, że zapora rozumiana jest jako „urządzenia budowlane, budowle lub inne obiekty budowlane, wraz z instalacjami oraz infrastrukturą towarzyszącą, w tym elektroniczną lub telekomunikacyjną”.

Stwierdzono także, że "informacje dotyczące konstrukcji, zabezpieczeń i parametrów technicznych bariery nie stanowią informacji publicznej i nie podlegają udostępnieniu w trybie odrębnych przepisów".

Według rządowych szacunków wpisanych do Oceny Skutków Regulacji projektu ustawy wynika, że wejście w życie ustawy będzie kosztowało 1 mld 615 mln złotych. W tym mieści się budowa fizycznej bariery – 1,5 mld złotych oraz urządzenia techniczne 115 mln złotych.

Za stawianie muru odpowiadać będzie Komendant Główny Straży Granicznej, a inwestycja zostanie sfinansowana z budżetu państwa.

W projekcie przewidziano, że do inwestycji nie będą stosowane przepisy odrębne, w tym m.in. prawa budowlanego, prawa wodnego czy prawa ochrony środowiska. Oprócz tego jeden z przepisów ustawy zakłada, że "jeżeli wynika to z potrzeb związanych z inwestycją", wojewoda na wniosek lub po zasięgnięciu opinii komendanta oddziału Straży Granicznej może wprowadzić zakaz przebywania na określonym obszarze nie szerszym niż 200 m od linii granicy państwowej. Z zakazu wyłączeni są właściciele nieruchomości na tym obszarze oraz osoby z pozwoleniem udzielonym przez komendanta oddziału.

Uzasadnienie ustawy

W uzasadnieniu projektu wskazano, że od miesięcy trwa napór na polsko-białoruską granicę. Zaznaczono, że napływ migrantów odbywa się przy wsparciu białoruskich służb państwowych. Działania te mają charakter hybrydowy - ich celem jest destabilizacja sytuacji w Polsce i w Unii Europejskiej.

„Wybudowanie odpowiedniej do zagrożeń bariery wzdłuż granicy państwowej przyczyni się do skutecznego przeciwdziałania nielegalnej migracji. Stąd konieczność pilnego przygotowania ustawy i podjęcia jak najszybciej prac w zakresie wybudowania odpowiednich budowli i zainstalowania urządzeń, składających się na projektowaną barierę. Celem jest uwzględnienie aktualnej szczególnej sytuacji” – podkreślono w uzasadnieniu.

Dodano, że zapewnienie obywatelom Polski bezpieczeństwa jest jednym z najważniejszych zadań państwa oraz „jak najszybsze wejście w życie ustawy pozwoli na realizację inwestycji w zakresie budowy bariery i ochronę bezpieczeństwa publicznego.”

Stan wyjątkowy na granicy

Od 2 września na terenie przygranicznego pasa w województwach podlaskim i lubelskim obowiązuje stan wyjątkowy, który obejmuje 183 miejscowości. Aby uniemożliwić migrantom nielegalne przekroczenie granicy, pilnuje jej Straż Graniczna, policja i wojsko. Został on wprowadzony na 30 dni, a później jednorazowo przedłużony na kolejne 60. Oznacza to, że zakończy się w grudniu.

Rząd, uzasadniając wprowadzenie stanu wyjątkowego, argumentował, że reżim Aleksandra Łukaszenki wykorzystuje imigrantów z Bliskiego Wschodu i Afganistanu w celach politycznych. Władze Białorusi mają przerzucać migrantów na granice Polski, Litwy oraz Łotwy, by wywrzeć presję na Unii Europejskiej i wymusić zniesienie sankcji nałożonych na Białoruś po sfałszowanych wyborach prezydenckich z sierpnia 2020 roku i brutalnym tłumieniu protestów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 97

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
7 listopada, 20:14, Piotr:

Filmik z 2012 roku. Daje do myślenia.

https://wolnemedia.net/szach-mat-dla-ludzkosci/

8 listopada, 11:12, Gość:

Dzieję się

Dupa się

G
Gość
8 listopada, 11:46, Kapral:

Brawo!!! A V kolumna opozycji w Polsce gra dla Putina i Łukaszenki negując działania polskiego rządu.Nigdy Platformy Obywatelskiej ani Lewicy !!!

Kłamiesz Wania.

K
Kapral
Brawo!!! A V kolumna opozycji w Polsce gra dla Putina i Łukaszenki negując działania polskiego rządu.Nigdy Platformy Obywatelskiej ani Lewicy !!!
G
Gość
7 listopada, 20:14, Piotr:

Filmik z 2012 roku. Daje do myślenia.

https://wolnemedia.net/szach-mat-dla-ludzkosci/

Dzieję się

G
Gość
6 listopada, 17:29, Wacuś:

Ja bym tych lewackich celebrytów przywiązał do słupów granicznych i zostawił na noc

6 listopada, 19:02, Gość:

Dodał bym do nich wszyskie zdradzieckie mordy z opozycji i tych pseudo-dziennikarzy

8 listopada, 7:32, Gość:

Popieram !

Sam siebie popierasz. Oj, kiepski z ciebie troll.

G
Gość
6 listopada, 17:29, Wacuś:

Ja bym tych lewackich celebrytów przywiązał do słupów granicznych i zostawił na noc

6 listopada, 19:02, Gość:

Dodał bym do nich wszyskie zdradzieckie mordy z opozycji i tych pseudo-dziennikarzy

Popieram !

G
Gość
7 listopada, 22:26, Gość:

Jak wyglądają granice?

Granica PRL - Czechosłowacja - żadnych płotów nie było.

Granica PRL - NRD - była rzeka, ale nie było płotów.

Granica francusko-niemiecka, hiszpańsko-francuska, austriacko-szwajcarska (poza UE), norwesko-szwedzka, duńsko-niemiecka, włosko-szwajcarska... ŻADNYCH PŁOTÓW I ZASIEKÓW.

A jak wyglądały granice ZSRR? Płoty, zasieki, nawet pola minowe. Do dzisiaj w wysokich górach Kirgistanu, całkowicie pustynnym miejscu jest właśnie taka granica z Iranem. Po co? Bo Związek Radziecki to był jeden wielki obóz. Tam drut kolczasty był na porządku dziennym i służył do odgradzania ludzi, a nie bydła.

Za te pieniądze, które mają pójść na płot moglibyśmy przyjąć wszystkich uchodźców z Białorusi i jeszcze dużo więcej bo 60 tysięcy. I utrzymywać ich przez dwa lata, chociaż nie ma takiej potrzeby, bo oni dużo wcześniej wyjadą na Zachód, za lepszą pracą. Tak właśnie przyjęliśmy ponad 90 tysięcy uchodźców z Czeczenii i sąsiednich krain. I gdzie są? Wyjechali na Zachód. Pracują, wbrew temu co wam gada ruska propaganda.

A my budujemy płot. Czy nie po to Putin z Łukaszenką rozpoczęli tę szopkę? Myślicie, że oni są głupi? Nie są. Są przebiegli. A nasz rząd tańczy jak mu zagrają.

7 listopada, 23:17, Kielczanin:

Czy Ty człowieku w ogóle myślisz? Jakie 60 tysięcy? Łukaszenka z Putinem przywiozą nam pod granicę pół Iraku jeśli zobaczą, że sobie nie radzimy z ochroną granicy.

Samoloty z Iraku na Białoruś będą kursowały cały czas jeden za drugim. Rozumiesz, że ta migracja jest wywołana SZTUCZNIE działaniami Łukaszenki i Putina? Że na 60 tysiącach się nie skończy? To się nigdy nie skończy jeśli zobaczą, że nie potrafimy uszczelnić granicy.

Oni chcą wywołać chaos w krajach Unii Europejskiej (w Polsce, na Litwie itd). Nie można grać w ich grę. Węgrzy kilka lat temu zbudowali mur na granicy i zatrzymali nielegalną imigrację. Trzeba kopiować te pomysły, które się sprawdziły w innych państwach. W USA też są mury na granicy z Meksykiem. Tam gdzie są, napływ nielegalnych migrantów jest mały. W miejscach gdzie tych murów nie ma, przemytnicy mają raj na ziemi.

Wania, nie pleć bzdur.

K
Kielczanin
7 listopada, 22:26, Gość:

Jak wyglądają granice?

Granica PRL - Czechosłowacja - żadnych płotów nie było.

Granica PRL - NRD - była rzeka, ale nie było płotów.

Granica francusko-niemiecka, hiszpańsko-francuska, austriacko-szwajcarska (poza UE), norwesko-szwedzka, duńsko-niemiecka, włosko-szwajcarska... ŻADNYCH PŁOTÓW I ZASIEKÓW.

A jak wyglądały granice ZSRR? Płoty, zasieki, nawet pola minowe. Do dzisiaj w wysokich górach Kirgistanu, całkowicie pustynnym miejscu jest właśnie taka granica z Iranem. Po co? Bo Związek Radziecki to był jeden wielki obóz. Tam drut kolczasty był na porządku dziennym i służył do odgradzania ludzi, a nie bydła.

Za te pieniądze, które mają pójść na płot moglibyśmy przyjąć wszystkich uchodźców z Białorusi i jeszcze dużo więcej bo 60 tysięcy. I utrzymywać ich przez dwa lata, chociaż nie ma takiej potrzeby, bo oni dużo wcześniej wyjadą na Zachód, za lepszą pracą. Tak właśnie przyjęliśmy ponad 90 tysięcy uchodźców z Czeczenii i sąsiednich krain. I gdzie są? Wyjechali na Zachód. Pracują, wbrew temu co wam gada ruska propaganda.

A my budujemy płot. Czy nie po to Putin z Łukaszenką rozpoczęli tę szopkę? Myślicie, że oni są głupi? Nie są. Są przebiegli. A nasz rząd tańczy jak mu zagrają.

Czy Ty człowieku w ogóle myślisz? Jakie 60 tysięcy? Łukaszenka z Putinem przywiozą nam pod granicę pół Iraku jeśli zobaczą, że sobie nie radzimy z ochroną granicy.

Samoloty z Iraku na Białoruś będą kursowały cały czas jeden za drugim. Rozumiesz, że ta migracja jest wywołana SZTUCZNIE działaniami Łukaszenki i Putina? Że na 60 tysiącach się nie skończy? To się nigdy nie skończy jeśli zobaczą, że nie potrafimy uszczelnić granicy.

Oni chcą wywołać chaos w krajach Unii Europejskiej (w Polsce, na Litwie itd). Nie można grać w ich grę. Węgrzy kilka lat temu zbudowali mur na granicy i zatrzymali nielegalną imigrację. Trzeba kopiować te pomysły, które się sprawdziły w innych państwach. W USA też są mury na granicy z Meksykiem. Tam gdzie są, napływ nielegalnych migrantów jest mały. W miejscach gdzie tych murów nie ma, przemytnicy mają raj na ziemi.

K
Kielczanin
7 listopada, 22:26, Gość:

Jak wyglądają granice?

Granica PRL - Czechosłowacja - żadnych płotów nie było.

Granica PRL - NRD - była rzeka, ale nie było płotów.

Granica francusko-niemiecka, hiszpańsko-francuska, austriacko-szwajcarska (poza UE), norwesko-szwedzka, duńsko-niemiecka, włosko-szwajcarska... ŻADNYCH PŁOTÓW I ZASIEKÓW.

A jak wyglądały granice ZSRR? Płoty, zasieki, nawet pola minowe. Do dzisiaj w wysokich górach Kirgistanu, całkowicie pustynnym miejscu jest właśnie taka granica z Iranem. Po co? Bo Związek Radziecki to był jeden wielki obóz. Tam drut kolczasty był na porządku dziennym i służył do odgradzania ludzi, a nie bydła.

Za te pieniądze, które mają pójść na płot moglibyśmy przyjąć wszystkich uchodźców z Białorusi i jeszcze dużo więcej bo 60 tysięcy. I utrzymywać ich przez dwa lata, chociaż nie ma takiej potrzeby, bo oni dużo wcześniej wyjadą na Zachód, za lepszą pracą. Tak właśnie przyjęliśmy ponad 90 tysięcy uchodźców z Czeczenii i sąsiednich krain. I gdzie są? Wyjechali na Zachód. Pracują, wbrew temu co wam gada ruska propaganda.

A my budujemy płot. Czy nie po to Putin z Łukaszenką rozpoczęli tę szopkę? Myślicie, że oni są głupi? Nie są. Są przebiegli. A nasz rząd tańczy jak mu zagrają.

Czy Ty człowieku w ogóle myślisz? Jakie 60 tysięcy? Łukaszenka z Putinem przywiozą nam pod granicę pół Iraku jeśli zobaczą, że sobie nie radzimy z ochroną granicy.

Samoloty z Iraku na Białoruś będą kursowały cały jeden za drugim. To się nigdy nie skończy jeśli zobaczą, że nie potrafimy uszczelnić granicy. Oni chcą wywołać chaos w krajach Unii Europejskiej (w Polsce, na Litwie itd). Nie można grać w ich grę. Węgrzy kilka lat temu zbudowali mur na granicy i zatrzymali nielegalną imigrację. Trzeba kopiować te pomysły, które się sprawdziły w innych państwach. W USA też są mury na granicy z Meksykiem. Tam gdzie są napływ nielegalnych migrantów jest mały. W miejscach gdzie tych murów nie ma, przemytnicy mają raj na ziemi.

G
Gość
Stop temu ścierwu w białej Europie jak wam mało wpiszcie sobie Louisy Vesterager Jespersen i zobaczcie co zrobionej jej i jej koleżance. Polska i Europa niechaj niech będą chronione od tego syfu i brudu
P
Piotr
Niedzielski mówi, że 20% do 30% hospitalizacji to osoby zaszczepione. Będzie jeszcze więcej.

https://www.rp.pl/ochrona-zdrowia/art19080681-niedzielski-w-ostatnim-czasie-20-30-proc-hospitalizacji-zgonow-to-zaszczepieni
P
Piotr
Filmik z 2012 roku. Daje do myślenia.

https://wolnemedia.net/szach-mat-dla-ludzkosci/
P
Piotr
7 listopada, 19:10, Gość:

https://nczas.com/2021/11/07/tak-zaklamuja-statystyki-covidowe-szokujace-praktyki-na-ogromna-skale/

7 listopada, 19:28, Gość:

Pierdy ruskich agentów.

https://www.beckershospitalreview.com/public-health/nearly-60-of-hospitalized-covid-19-patients-in-israel-fully-vaccinated-study-finds.html

P
Piotr
7 listopada, 19:10, Gość:

https://nczas.com/2021/11/07/tak-zaklamuja-statystyki-covidowe-szokujace-praktyki-na-ogromna-skale/

7 listopada, 19:28, Gość:

Pierdy ruskich agentów.

https://www.israeltoday.co.il/read/is-pfizer-vaccine-to-blame-for-israels-high-covid-infection-rate/

G
Gość
7 listopada, 11:44, Patriota:

Miejcie świadomość, jeżeli dojdzie do zbrojnej konfrontacji z Białorusią i Rosją, to europa nas zostawi, niemcy wejdą od drugiej strony, tak jak ruskie w 1939, nawet amerykanie nas sprzedadzą i popadniemy w niewolę, głównie zawdzięczjąc to tzw. totalnej opozycji, lewactwu i tępym sz..m..tom z "strajku kobiet".

Tak Wania...

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska