https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Grudziądz. Niemieckie tramwaje wyjadą na tory z opóźnieniem

Przemysław Decker
W tramwajach zostały już wymienione kasowniki. Robili to m.in. Roman Brudecki (z lewej) i Mirosław Stal, pracownicy MZK
W tramwajach zostały już wymienione kasowniki. Robili to m.in. Roman Brudecki (z lewej) i Mirosław Stal, pracownicy MZK Piotr Bilski
- Dostosowanie niemieckich tramwajów do polskich przepisów pochłonie dużo czasu i pieniędzy - mówią specjaliści. Ile zapłacimy za remonty? MZK nie podaje kwoty.

Pierwsze kupione ostatnio w Niemczech tramwaje GT8 na nasze tory miały wyjechać jeszcze w maju. Tak przynajmniej zapowiadał Miejski Zakład Komunikacji. Dziś jest już pewne, że pojazdy w tym miesiącu na ulicach się nie pojawią.

Dlaczego?

- Pod koniec kwietnia przeprowadziliśmy badania wozów. Sprawdziliśmy czy zostały one dostosowane do polskich przepisów. I... nie zostały - mówi Zygmunt Tarchalski, kierownik Zakładu Komunikacji w Instytucie Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa w Warszawie.

Ta instytucja decyduje o dopuszczeniu tramwajów do ruchu.

Usunięcie problemu będzie sporo kosztowało

Tarchalski twierdzi, że może minąć jeszcze dużo czasu zanim niemieckie wozy wyjadą na tory w Grudziądzu.

- Wydaje mi się, że szefowie grudziądzkiego przewoźnika nie do końca zdawali sobie z tego sprawę. W GT8 jest pewien newralgiczny problem, a uporanie się z nim jest dość kosztowne - dodaje.

Co to za problem? Tarchalski nie chciał powiedzieć, bo uznał, że obowiązuje go tajemnica. Zapewnił jednak, że MZK wie co ma zrobić, żeby tramwaje mogły zostać dopuszczone do ruchu

Diabeł utkwił w systemach hamowania

Pracownicy MZK,temu co mówi Tarchalski, twierdzą jednak, że właściwe badania nie zostały jeszcze przeprowadzone.

- 22 kwietnia miały miejsce wstępne oględziny techniczne. Po tym przeglądzie instytut wydał zalecenia, dotyczące prac, które należy wykonać, aby tramwaje mogły zostać dopuszczenie do ruchu - informuje Włodzimierz Tesz, rzecznik prasowy MZK.

Dodaje, że koszt prac będzie można określić po ich wykonaniu i dopuszczeniu pojazdów do ruchu.

Z naszych informacji wynika, że dostosowanie jednego pojazdu do polskich przepisów może kosztować nawet 20 tysięcy złotych. Chodzi głównie o unowocześnienie systemów hamowania w szynowcach.

Rzecznik MZK zapowiada, że GT8 na tory wyjadą jeszcze w tym półroczu. W sumie miejski przewoźnik z niemieckiego miasta Krefeld kupił 10 maszyn. Zapłaciliśmy za nie około 1,5 miliona złotych.

Obecnie do zajezdni MZK przywieziono pięć wozów . Jak zapowiadają pracownicy MZK, następne mają dotrzeć wkrótce.

Komentarze 26

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
W dniu 21.05.2010 o 21:16, ~zołza~ napisał:

Co mnie obchodzi Sojuz,ale widzę,że jesteś z tamtej szkoły bo jesteś dobrze zorientowany.Mnie interesuje to co się dzieje tutaj.A taczkę to kup dla siebie i dowieź sobie więcej rozumu z tego swojego Sojuza,bo Twój sposób myślenia jest iście stamtąd.Poza tym jeżdżę czym chce i nie za darmo.Płacę i wymagam.Czy Twój rozumek to pojął???



Jak cię nie obchodzi to nie narzekaj, a jeżeli żądasz luksusów to sobie tak kup samochód. To że ty płaczesz i wymagasz to widać po twoich durnych wpisach, poszukaj sobie w internecie lub zajrzyj na strony producentów ile kosztuje nowy tramwaj a później się mądruj. Najłatwiej jest narzekać, i wymagać nie wiadomo czego, w mieście Grudziądz które jest bardzo biedne, czego ty oczekujesz ze miasto kupi nowe tramwaje zadłużając się przy tym po uszy
~zołza~
W dniu 20.05.2010 o 00:18, Gość napisał:

Ty chyba prawdziwego złomu na oczy nie widziałaś, tramwaje na wschodzie w byłym Sojuzie, czy na Bałkanach to są dopiero eksponaty muzealne . Niemieckie tramwaje fakt że używane, ale w dobrym stanie technicznym. Nowe tramwaje są bardzo drogie, dobrze ze miasto na tyle na ile stać modernizuje tabor tramwajowy. Jeżeli jednak chcesz komfortowej jazdy to kup sobie samochód lub taczkę ...



Co mnie obchodzi Sojuz,ale widzę,że jesteś z tamtej szkoły bo jesteś dobrze zorientowany.Mnie interesuje to co się dzieje tutaj.A taczkę to kup dla siebie i dowieź sobie więcej rozumu z tego swojego Sojuza,bo Twój sposób myślenia jest iście stamtąd.Poza tym jeżdżę czym chce i nie za darmo.Płacę i wymagam.Czy Twój rozumek to pojął???
G
Gość
Oczywiście każdy kupuje na co go stać. Ale jak kupujesz uzywany samochód to nie po to żeby w niego włożyc drugie tyle albo żeby stał przed domem jako pomnik...
T
Taki sobie mieszkaniec
Ty mi tu z tramwajami nie wyjezdżaj... Jak nie mam na nowy samochód, to go nie kupuję. Jeżdżę dobrym rowerem i za rok dwa zrealizuję swóje marzenie. Takie myślenie powinno byc jasne jak słońce.
G
Gość
W dniu 21.05.2010 o 12:09, Nie jezdżę tramwajami napisał:

Złom to złom. Ktoś z Ratusza powinien za to beknąc. Myslę, że pomysłodawca gustuje w starych żonach, skoro skusił "się" ( oczywiscie mieszkańcy będą to wyżerac ) na stary tabor z Niemiec. Pomysł chory od jego zarania. Temat należy skontrolowac pod kątem czy nie kryje się za tym płatna protekcja. Tylko taki argument do mnie do ciera. Jest jeszcze inny. Chora głowa. Tupolewa też remontowali za 700 mln zł. Chyba kończyliscie te same szkoły. A gdzie rachunek ekonomiczny ?



Sam się człowieku beknij, ja nie jestem zwolennikiem obecnych władz rządzących Grudziądzem, ale wybór i zakup używanych tramwajów z Niemiec uważam za dobry. Miasta na nowe wozy tramwajowe nie stać, gdyby nie kupili żadnych tramwajów znalazło by się kilku płaczków którzy by krzyczeli ze miasto nic nie robi, i dąży do unicestwienia tramwajów w naszym mieście. Obecnie gdy wielka powódź idzie przez kraj myślicie ze miasto dostałoby dofinansowanie na zakup nowego taboru, na pewno nie. Jak masz dowody ze tramwaje z Niemiec kupione zostały z naruszeniem prawa to zgłoś to do prokuratury
J
Ja na Was patrzę
W dniu 19.05.2010 o 16:26, lobo napisał:

Szukanie dziury w całym. 20 tys. to ma być drogo? Wolne żarty. Tyle to kosztuje czasem szyba do autobusu.


Rozporządzaj się swoim mieniem, a nie mieszkańców. Już niedługo nie będziesz chodził do roboty na Ratuszową 1. Wymieniona przez Ciebie kwota dotyczy jednego wozu. Pomnóż to przez nascie. Najgorsze jest to ( pomijam zakup trupów ) że taka dodatkowa droga usługa zaskoczyła mądralińskich urzędników. Zresztą czego tu od nich wymagac....
N
Nie jezdżę tramwajami
Złom to złom. Ktoś z Ratusza powinien za to beknąc. Myslę, że pomysłodawca gustuje w starych żonach, skoro skusił "się" ( oczywiscie mieszkańcy będą to wyżerac ) na stary tabor z Niemiec. Pomysł chory od jego zarania. Temat należy skontrolowac pod kątem czy nie kryje się za tym płatna protekcja. Tylko taki argument do mnie do ciera. Jest jeszcze inny. Chora głowa. Tupolewa też remontowali za 700 mln zł. Chyba kończyliscie te same szkoły. A gdzie rachunek ekonomiczny ?
f
fachura
W dniu 21.05.2010 o 10:03, Gość napisał:

Specjalista o zasięgu światowym od Chin po Egipt



Biegły również w pracach administracyjno-biurowych w firmie żony psycholog, posiadającej firmę projektującą m.in. sieci elektryczne.
G
Gość
W dniu 19.05.2010 o 16:31, Gość napisał:

A gdzie jest napisane, że ten koszt to 20 tysiecy? Koszt jaki będzie to się okaże jak sie go poniesie - wynika z artykułu (paranoja...). Dla mnie ważne jest słowo specjalisty z Warszawy - "ci co kupowali chyba sobie nie zdawali sprawy..." No jakże skąd, kupował przecież wybitny specjalista o zasięgu krajowym z transportu publicznego, niejaki wiceprezydent Sikora!


Specjalista o zasięgu światowym od Chin po Egipt
n
nasze zakupy
W dniu 21.05.2010 o 07:37, ~gość~ napisał:

Ciekaw jestem, czy wszyscy tu krzyczący, że tramwaje używane są be i najlepiej to kupiliby bombardiera rocznik 2010 tak samo czynią na swoim podwórku, czyli w domu. Mając do dyspozycji 10 czy nawet 20 tys nikt z Was nie kupi sobie mercedesa klasy S z 2010 roku i to jest raczej oczywista "oczywistość". Ale nie... o cudzych zakupach to oczywiście i wymądrzać się nawet wypada... eh nasza zaściankowość. Logiczne jest, że forsy nie ma i nie będzie bo o wydaniu 70 mln zł na 10 nowych tramwajów to nie tylko Grudziądz, ale nawet bogatsza Bydgoszcz, czy Toruń nie może pomarzyć, a co dopiero mówiąc o Grudziądzu. pewnie, że nowym tramwajem jeździłoby się o wiele lepiej, ale patrzmy na realia, a nie przez różowe okulary. A jak się komuś nie podoba używany tramwaj i woli jeździć nowym bombardierem lub pesą, to niech się do tej Warszawy przeprowadzi i już.



o cudzych zakupach to oczywiście i wymądrzać się nawet wypada...
O cudzych zakupach??!!!!???!!!
O cudzych??????????
Od razu zaznaczam, że nie znam się na tramwajach, czy dobre takie, czy inne lepsze.
Ale proszę nie pisać, że to są cudze zakupy.
To są zakupy mieszkańców miasta. Budżet to pieniądze publiczne, a teo, że wybraliśmy kogoś, by nimi dysponował, to nie znaczy, że to jego własność i może robić z nimi co zechce.
Nie może. A właśaciele pieniędzy - my - mamy prawo oceniać zakupy, którte ktoś w naszym imieniu robi.
~gość~
Ciekaw jestem, czy wszyscy tu krzyczący, że tramwaje używane są be i najlepiej to kupiliby bombardiera rocznik 2010 tak samo czynią na swoim podwórku, czyli w domu. Mając do dyspozycji 10 czy nawet 20 tys nikt z Was nie kupi sobie mercedesa klasy S z 2010 roku i to jest raczej oczywista "oczywistość". Ale nie... o cudzych zakupach to oczywiście i wymądrzać się nawet wypada... eh nasza zaściankowość. Logiczne jest, że forsy nie ma i nie będzie bo o wydaniu 70 mln zł na 10 nowych tramwajów to nie tylko Grudziądz, ale nawet bogatsza Bydgoszcz, czy Toruń nie może pomarzyć, a co dopiero mówiąc o Grudziądzu. pewnie, że nowym tramwajem jeździłoby się o wiele lepiej, ale patrzmy na realia, a nie przez różowe okulary. A jak się komuś nie podoba używany tramwaj i woli jeździć nowym bombardierem lub pesą, to niech się do tej Warszawy przeprowadzi i już.
G
Gość
Koszt nowego tramwaju to 6-7 milionów złotych, biednego miasta Grudziądz posiadającego najwyższe bezrobocie w Polsce nie stać na nowe wozy tramwajowe. Niemieckie tramwaje jeżdżą w większości polskich miast posiadających systemy tramwajowe. W Grudziądzu gdyby nawet Bombardiery jeździły to znalazły by się osoby które by narzekały, bo najłatwiej jest narzekać nie ...
A
ATENA
W dniu 19.05.2010 o 22:40, ~zołza~ napisał:

Dla mnie te tramwaje z Niemiec to skandal.Stare trupy,którymi tam już nikt nie chce jeździć!!!!Poza tym stopnie są tak wysokie,że młodzi mają problemy z wejściem a dla ludzi starszych to gehenna po prostu.Jest w nich niewygodnie i wbrew pozorom mało miejsca.Żeby wejść z wózkiem dziecięcym to też cała filozofia ponieważ wejścia są za wąskie.Ciekawe czy ten kto wpadł na pomysł takiego durnego zakupu o tym pomyślał.Na pewno nie- bo z pewnością, swój szanowny tyłek wozi autem.



to prawda-wsiada sie bardzo ciezko
o wozkach juz nie wspomne
G
Gość
Propaganda sukcesu idzie pełną parą!!!
~gość~
W Grudziądzu panuje mania wciskania ludziom głupoty. np, że używane stare tramwaje są dobre i niezawodne. A to po prostu bieda i brak pieniędzy na nowe pojazdy. Gdyby to rozwiązanie było tak dobre to Warszawa też by kupowała stare tramwaje, a nie nowe,dużo ładniejsze i nowoczesne. Pomijam już gwarancję, której przy starych pojazdach niema. A może by tak kupić stare używane tory, to by była modernizacja no i tanio: ).
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska