Allegro to najpopularniejsza w Polsce platforma zakupów internetowych. Dla niektórych przedsiębiorców możliwość sprzedaży tam może być jedynym sposobem na dotarcie do szerokiego kręgu klientów. Wielu z nich skarżyło się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na nierówne warunki konkurencji. Spółka jest bowiem z jednej strony platformą pośredniczącą w handlu elektronicznym, z drugiej zaś - rywalizuje na tej platformie z innymi sprzedawcami m.in. przez własny sklep internetowy.
- Skargi przedsiębiorców pokrywały się z obserwacjami urzędu. Dlatego wszczęliśmy postępowanie wyjaśniające i przeszukaliśmy siedzibę Allegro. Analiza zebranego materiału wykazała, że mogło dojść do niedozwolonych działań - mówi prezes UOKiK Marek Niechciał.
Według urzędu, firma mogła wykorzystywać informacje na temat funkcjonowania platformy, w tym dot. algorytmu trafności, niedostępne dla pozostałych sprzedawców, do lepszego pozycjonowania i wyświetlania własnych ofert w wynikach wyszukiwania według kryterium trafności. Ponadto niektóre funkcje sprzedażowe lub promocyjne były dostępne tylko dla oficjalnego sklepu Allegro, a niedostępne dla innych.
Za stosowanie praktyk ograniczających konkurencję grozi kara finansowa do 10 proc. obrotu. Praktyka ta mogła mieć wpływ na handel między krajami UE, dlatego urząd prowadzi postępowanie w związku ze złamaniem przepisów polskich, jak i unijnych.
Stanowisko Grupy Allegro
Allegro wydało oświadczenie, w którym zapowiedziało, że będzie „w pełni współpracować z UOKiK” w ramach postępowania. „Traktujemy zgodność z przepisami bardzo poważnie, zwłaszcza że w pełni wspieramy cele UOKiK w zakresie ochrony praw konsumentów i ochrony uczciwej konkurencji. Jesteśmy polską firmą, z dumą wspierającą rozwój cyfrowej gospodarki i jesteśmy przekonani, że obecne postępowanie potwierdzi wysokie standardy, jakimi się kierujemy w tym zakresie.” - napisali.
Tłumaczyli także, że "Oficjalny Sklep Allegro, który jest przedmiotem zainteresowania UOKiK, odpowiada za mniej niż 1 proc. sprzedaży na całej platformie i przede wszystkim uzupełnia luki w ofertach sprzedawców, na przykład podczas szczytów zakupowych".
