Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Haracz? Sto i więcej tys. zł płacą producenci żywności wielkim sieciom [lista opłat]

Lucyna Talaśka-Klich tel. 052 32 63 132 [email protected]
Klienci są zadowoleni z niskich cen. Nie wnikają, czyim to odbywa się kosztem
Klienci są zadowoleni z niskich cen. Nie wnikają, czyim to odbywa się kosztem fot. archiwum
Dostawca może zapłacić za remont marketu, urodziny sieci, a nawet za to, że przejęła ona inną sieć. - Opłaty są dobrowolne, ale kto jest przeciw, wypada z gry - narzekają kontrahenci.

- Niedawno jedna z sieci poinformowała dostawców, że wprowadza nową markę, więc wszystkie skrzynki na mięso muszą być jednakowe - mówi Leszek Kawski, dyrektor Krajowej Rady Drobiarstwa - Izby Gospodarczej. - Podobno sieci nie było stać na taki zakup. Przedsiębiorcy nie mieli wyboru - sprezentowali je. Pod koniec miesiąca dostali rachunki za mycie tych skrzynek!

Minister policzył opłaty
Rada drobiarstwa sprawdziła zapisy umów zawieranych między przetwórcami a marketami. - Doliczyliśmy się około trzydziestu dodatkowych upustów - mówi Kawski. - Nawet za spadek obrotów marketu, gdyby w sąsiedztwie stanął sklep innej sieci, może zapłacić dostawca, bo takie zabezpieczenia wpisywano do niektórych umów.

Marek Sawicki, minister rolnictwa doliczył się ponad czterdziestu opłat. Nie stosuje się wszystkich naraz, zwykle do 10. - Markety domagają się dodatkowych pieniędzy na przykład za "ekspozycję ceny" - mówi minister. - A można sprzedać towar bez takiej ekspozycji?

Zestawienie opłat wnoszonych przez producentów żywności (nie mylić z marżą) przygotowała dla ministerstwa rolnictwa jedna z organizacji branżowych. Nie chce, by podawać, kogo reprezentuje. Boi się, że markety będą się odgrywać na jej członkach.

Prezent ślubny
W wykazie, prócz wymienionych już, znalazła się m.in. opłata za remodeling (przebudowa lub remont sklepów), otwarcie nowej placówki lub wprowadzenie nowego produktu, gratisy, audyt u dostawcy, obsługę działów prawnych sieci. Kwoty są różne - od ułamka procenta (przy dużych obrotach to niemałe pieniądze) do kilkudziesięciu tysięcy złotych i więcej. W wykazie znalazł się też "prezent ślubny". Tak żartobliwie dostawcy nazywają opłaty za zakup lub przejęcie innej sieci.

Na wsparcie sprzedaży
Przedstawiciele dostawców podkreślają, że 10 lat temu markety traktowały ich znacznie lepiej: - Teraz zdobyły rynek i dyktują warunki.

- Konkurencja na rynku jest ogromna - mówi Andrzej Faliński, dyrektor Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, która skupia sieci handlowe, np. Tesco, Auchan, Kaufland, Carrefour, Lidl, Metro Group (Makro Cash&Carry, Real, Media Markt, Saturn), Jeronimo Martins Dystrybucja (właściciel Biedronki). - Dlatego opłaty za usługi są potrzebne, bo służą wsparciu sprzedaży. Jest ich najwyżej kilkanaście, choć w różnych sieciach różnie się one nazywają.

Co myśli o "prezencie ślubnym" albo o rachunku za mycie skrzynek? - Jeśli to prawda, to takie incydenty można nazwać nietaktem ze strony sieci - dodaje Faliński.

- W Polsce potrzebna jest instytucja, która by stanęła w obronie przedsiębiorców - uważa Kawski. - Pisaliśmy do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Otrzymaliśmy odpowiedź, że możemy iść z marketami do sądu. A kto z nimi wygra?

Nie dziwię się dostawcom. Twierdzą, że markety stosują "dobrowolny przymus", ale godzą się na ich warunki. Nie mają wyjścia. Wypadną z sieci, zginą na rynku. Błędne koło!

Zestawienia opłat przygotowane przez jedną z organizacji branżowych skupiających także dostawców współpracujących z marketami

Inne opłaty niż marża stosowane przez sieci w umowach, porozumieniach, warunkach współpracy z dostawcami:

1. Opłaty za usługi promocyjne wyrażone w procentach lub wartościowo (do 10% od wartości zrealizowanych dostaw netto, przy firmach małych najczęściej stosowane są wartościowe ok. 200 tys. zł co w skali obrotu może dać kilkanaście procent)

2. Opłaty za usługi reklamowe promocyjne lub marketingowe wyrażone w procentach lub wartościowo

3. Dodatkowe opłaty za przeprowadzenie akcji okolicznościowych np. urodziny sieci, "BOŻE NARODZENIE" "NOWY ROK" "WIELKANOC", "DZIEŃ DZIECKA", "ŻEGNAJ SZKOŁO", itp. od 10.000 - 100 000 zł

4. Akcje lojalnościowe prowadzone przez sieć dla klientów (akcje, które promują w znacznym stopniu sieć, a nie danego producenta) - opłata procentowa od wartości obrotu do 4% lub jednorazowa opłata pieniężna na przykład 50 000 pln + określony procent upustu w okresie promocji i zatowarowania

5. Opłata za usługę MIS (opłata za przekazywanie informacji o sprzedaży wyrobów na poszczególnych placówkach sprzedażowych) procentowo - do 4,5%

6. Upusty do katalogów i promocji

7. Upusty zakupowe tzw. "cenówki" min. 3 tygodnie - min. 3%

8. Głębokie upusty krótkookresowe min. 25% - na specjalne okazje - na akcje dla klientów

9. Akcje związane z gratisami najchętniej 1 do 1, najczęściej stosowane 2+1 gratis, 4+2 gratis, 10+2 gratis

10. Opłaty z tytułu otwarcia nowej placówki od 5000 - 40 000 pln lub za wprowadzenie do placówki nowego produktu od 500 do 1500 pln

11. Opłata za remodeling (tj. przebudowę, odświeżenie, odnowienie placówek handlowych) od 5.000 do 15 000 pln

12. Opłata za zakup/przejęcie innej sieci do 1 000 000 zł zwane żartobliwie "PREZENT ŚLUBNY"

13. Bonus bezwarunkowy dodatkowa opłata bez ustaleń o wielkości sprzedaży - do 8%

14. Bonus warunkowy (za wykonanie danej wielkości sprzedaży) - do 5%

15. Bonus asortymentowy (za ilość indeksów, gwarancja bycia na półce) - ok. 1%

16. Premia pieniężna stała - do 8%

17. Premia pieniężna warunkowa - 5%

18. Usługa EDI (elektronicznej wymiany danych) - wartościowo od 5 000 pln za rok lub 5%

19. Opłata za optymalizację zamówień i dostaw - 0,5% od wartości sprzedaży na całym obrocie

20. Rabat logistyczny bezpośrednio rozliczany na fakturze zakupowej - do 10%

21. Opłata za usługę logistyczną wyrażana procentowo od wartości obrotów netto zrealizowanych z danym dostawcą - 10 %

22. Opłata zawiązana z rabatem redystrybucyjnym - często łączona z usługą logistyczną, ale sieć nie chce gwarantować minimów zamówień - 1,5%

23. Opłata za brak zwrotów wyrażona procentowo od wartości obrotów netto zrealizowanych z danym dostawcą ok. 0,5%

24. Opłata za utrzymanie indeksów przez cały rok sprzedaży - równoważna jest z pkt.17 (wynika z różnego nazewnictwa stosowanego przez daną sieć) - od 1 do 2 %

25. MIAG (usługa finansowa związana z dokonywaniem przez inną spółkę stowarzyszoną/powiązaną rozliczeń finansowych zleconych przez daną) - do 2% przy obrocie 100 mln skala 0,1% opłaty za MIAG wynosi 100 tys.

26. Opłata scentralizowanych płatności - usługa finansowa do 1 %

27. Opłata partnerstwa w negocjacjach handlowych (opłata związana z negocjacjami jednej sieci w imieniu innych sieci powiązanych, stowarzyszonych) - do 0,5%

28. Rozliczenie terminu płatności powyżej 30 dni np. termin płatności 45 dni, odsetki za 15 dni. Spisanie porozumienia, które z jednej strony upoważnia dostawcę na wystawienie odsetek zgodnie z obowiązującymi przepisami, a następnie upoważnia sieć do wystawienia faktury promocyjnej, marketingowej lub dodatkowego rabatu często przekraczającego na wartość odsetek.

29. Ustalanie terminów płatności na konkretną datę, np. ustala się tzw. okres rozliczeniowy 30 dni, ale płatność następuję w pierwszy wtorek i trzeci czwartek miesiąc po upływie 30 dni. W efekcie wydłuża termin płatności od kilku do kilkunastu dni.

30. Opłata za audit zakładów produkcyjnych dostawcy; od 1500 pln za jeden audit

31. Opłata za okresowe badania kontrolne wyrobów wytwarzanych przez dostawcę ryczałtowo , ale w skali roku przy dużej skali obrotu ok.20 000 pln

32. Opłata za obsługę działów prawnych sieci (sprawdzenie prawidłowości oznakowania wyrobów marek własnych, czy wzory graficzno-słowne nie są zastrzeżone przez osoby trzecie itp.) - 3 % od wartości obrotu netto na wyrobach dostarczanych do sieci

33. Opłaty za przeprowadzenie badań konsumenckich - badania fokusowe- w zależności od skali badania do 50 tys. pln

34. Opłata za wykonanie projektów w markach własnych sieci przez agencje reklamowe.(Dodatkowo wchodzi zaangażowanie i praca pracowników dostawcy) w zależności od specyfiki projektu do kilkunastu tysięcy pln, pomijając iż pracują pracownicy dostawcy a marka-projekt zostaje własnością sieci

35. Opłata za brak zwrotów towarów - do 0,5%

36. Opłata procentowa za zużycie europalet w obrocie pomiędzy stronami - od 10 do 15 % ilości palet w obrocie za kwartał. Np. obrót był na poziomie 100 szt sieć chce zwrócić 85 szt

37. Opłata za koszty utylizacji - w zależności od wartości przeterminowanego, zniszczonego lub zwróconego przez konsumenta wyrobu.

38. Opłaty produktowe za wprowadzanie do obrotu opakowań pomocniczych (tektura, folia polistyrenowa, aluminium itp.) dotyczy marek własnych sieci - jest to określane wg stawek urzędowych.

Przedmiotowy zakres profitów poza marżą handlową jest zawarty powyżej. Określa również nazewnictwo stosowane przez wszystkie sieci działające na polskim rynku. Nie należy tych parametrów sumować wszystkich łącznie, najczęściej jest to do 10 parametrów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska