Zobacz wideo: Będzie wakacyjny boom? Polacy stęsknieni za podróżami.
W Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii znalazło się 277 szkół średnich. Są to szkoły, które w czasie locdownu zadbały przede wszystkim o dobrostan psychologiczny uczniów w czasie nauki zdalnej i wspierały realizowanie własnych projektów przez młodzież. Ranking, który zamiast wyników matur, premiuje aktywność społeczną i przedsiębiorcze podejście uczniów, tworzony jest na podstawie wyników uczniów w olimpiadzie projektów społecznych Zwolnieni z Teorii, której celem jest to, aby każdy młody człowiek w Polsce zrealizował własne przedsięwzięcie zmieniające jego otoczenie na lepsze.
- Ten rok dla polskich szkół był szczególnie trudny. Nauczyciele nie mogli tak jak zawsze wspierać bezpośrednio młodzieży w nauce i działalności społecznej, lecz robili to zza ekranów komputerów. Dlatego należą im się szczególne gratulacje za to, że pomimo trudnego okresu wprowadzali innowacje do programów nauczania, trwali i działali z myślą o tym, że nauka to nie tylko zakuwanie do matury, ale też okazja do poznania siebie i innych, rozwiązywania problemów otoczenia, które obserwujemy
- podkreśla Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii.
Co przedstawia Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii
Trudne warunki w czasie pandemii działały niekorzystnie na dobrostan psychologiczny młodzieży. Jednak, jak pokazuje raport, Fundacji Zwolnieni z Teorii „Odporni na lockdown. Raport o tym, co chroniło dobrostan młodzieży w trakcie pandemii” - uczniowie tych szkół, którzy w bieżącym roku szkolnym zrealizowali własny projekt społeczny w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii, mają wyższy ogólny poziom dobrostanu psychologicznego niż rówieśnicy, którzy nie angażowali się społecznie. Raport bazuje na badaniu przeprowadzonym na reprezentatywnej próbie 621 uczniów. Organizatorzy informują, że z badania wynika, iż nastolatkowie, którzy działali społecznie w czasie lockdownu, jaśniej widzą swój życiowy cel (o 12 proc.) oraz pewniej kreślą rozwój osobisty (o 12 proc.) od tych, którzy nie angażowali się społecznie.
I Liceum Ogólnokształcące znalazło się na 5. miejscu w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii
W tegorocznym Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii, znalazło się między innymi I Liceum Ogólnokształcące im. Ziemi Kujawskiej we Włocławku, które zajęło piątą pozycję w rankingu i pierwszą w województwie kujawsko-pomorskim.
- W trudnej monotonnej rzeczywistości zdalnego nauczania, właśnie realizacja zadań projektowych dała szansę naszej młodzieży na prowadzenie nie tylko wirtualnych, ale prawdziwych i realnych działań. Widziałam, jak z wielkim zapałem i determinacją dążyli do wyznaczonych celów, jak wzajemnie wspierali się i pomagali sobie, budowali cenne relacje rówieśnicze
- mówiła podczas gali rankingu Małgorzata Bisaga, dyrektor I L.O. im. Ziemi Kujawskiej we Włocławku.
Jak można dołączyć do szkół wspierających uczniów w rozwoju kompetencji społecznych?
W tym celu wystarczy wstąpić do grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii i zainspirować młodzież do realizowania własnego projektu społecznego.
- W Polsce jest już niemal 550 nauczycieli i nauczycielek, którzy angażują się i wspierają uczniów na zasadach mentora, otrzymując pełne wsparcie szkoleniowe od zespołu Fundacji. Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii jest zwieńczeniem tych działań, podsumowaniem całego roku szkolnych zmagań tysięcy młodych osób w całej Polsce
– czytamy w informacji nadesłanej przez organizatorów.
Które szkoły średnie z województwa kujawsko-pomorskiego znalazły się w rankingu?
Galę finałową Rankingu, podczas której zaprezentowano 20 najwyżej sklasyfikowanych szkół, zorganizowano 15 czerwca. Cały Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii 2021 dostępny jest w tym miejscu. W rankingu znalazło się 15 szkół z województwa kujawsko-pomorskiego, w tym trzy szkoły z Włocławka. Szczegóły prezentujemy w poniższej galerii:
