https://pomorska.pl
reklama

Ile kosztuje twój urlop? Gdy pracownik odpoczywa, pracodawca ma konkretne wydatki. Podajemy kwoty

Mikołaj Wójtowicz
Opracowanie:
Nawet 7 tys. zł może kosztować pracodawcę przeciętny, 2-tygodniowy urlop pracownika sklepu.
Nawet 7 tys. zł może kosztować pracodawcę przeciętny, 2-tygodniowy urlop pracownika sklepu. unsplash
Urlop pracownika to dodatkowy koszt, który musi ponieść pracodawca. Firma, z którą mamy podpisaną umowę o pracę - nie tylko musi nam zapłacić wynagrodzenie, ale zadbać o zastępstwo. Na sumę kosztów, obok wynagrodzenia, składają się koszty wewnętrznych zastępstw, składki ubezpieczeniowe i podatki. Może się tym zająć kolega lub koleżanka z naszego zespołu. Niewykluczone, że konieczne będzie także zatrudnienie dodatkowej osoby na ten czas. Ile kosztuje firmę nasz wypoczynek?

Spis treści

Ile kosztuje urlop pracownika? Tyle płaci pracodawca

Nawet 7 tys. zł może kosztować pracodawcę przeciętny, 2-tygodniowy urlop pracownika sklepu. Obliczyli tak eksperci Tikrow. Od 1 lipca kwota ta będzie jeszcze wyższa w związku z podwyżką płacy minimalnej oraz minimalnej stawki godzinowej. A to właśnie teraz trwa sezon urlopowy i czas letnich wyjazdów. Trzeba zorganizować grafik pracy i przewidzieć trudności związane z nieobecnościami urlopowiczów.

Kiedy etatowy pracownik sklepu, zarabiający średnio, zgodnie z raportem płacowym Sedlak&Sedlak, kwotę rzędu 4690 zł brutto miesięcznie wybiera się na 2-tygodniowy urlop, firma musi wyciągnąć ze swojego budżetu nawet ponad 7000 zł.

Na tę sumę składają się koszty wynagrodzenia, składek ubezpieczeniowych i podatków (około 2720 zł) oraz nadgodzin zastępującego wraz z opłatami ponoszonymi przez pracodawcę (około 4290 zł). A obciążenia firm związane z okresem wakacyjnym to również utracone zyski firmy.

Podobnym wyzwaniem organizacyjnym i finansowym są zachorowania wśród pracowników, jeżeli pracodawca musi na ten czas zatrudnić inną osobę. Koszt tygodniowego zwolnienia chorobowego wspomnianego wcześniej pracownika sklepu oscyluje w granicach 3000 zł, co stanowi niemal 64 proc. wartości jego miesięcznego wynagrodzenia brutto. Na tę kwotę składa się około 1000 zł zasiłku chorobowego oraz około 2000 zł kosztów wewnętrznych zastępstw.

Z jakimi problemami specjaliści HR muszą sobie poradzić w sezonie urlopowym?

Szczyt sezonu urlopowego zaczyna się w Polsce z końcem czerwca.

– Kiedy Polacy ruszają na wakacje, działy kadr w wielu firmach stają na głowie, by przestawić przedsiębiorstwo na urlopowe tory. Szeregowym pracownikom ciężko sobie wyobrazić, jak dużym wyzwaniem organizacyjnym jest odpowiednie ułożenie grafiku pracy w sezonie urlopów – tłumaczy Krzysztof Trębski, członek zarządu Tikrow, agencji pracy natychmiastowej.

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dodaje również, że wakacje kosztują nie tylko pracownika, ale i jego pracodawcę.

- To dodatkowe wynagrodzenia, nadgodziny i sięgnięcie do rezerw, które wraz ze wzrostem wartości stawki godzinowej i płacy minimalnej ponownie trzeba zwiększyć. Dlatego na znaczeniu zyskuje dywersyfikacja zatrudnienia i wpisanie elastycznych form w strategię polityki kadrowej firmy – mówi Krzysztof Trębski z Tikrow.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Tym osobom należy się prawie 350 złotych dodatku do emerytury. Oto zasady wypłaty

Tym osobom należy się prawie 350 złotych dodatku do emerytury. Oto zasady wypłaty

Kryształy PRL w cenie złota. Tyle kosztują w 2025 roku popularne misy i wazony

Kryształy PRL w cenie złota. Tyle kosztują w 2025 roku popularne misy i wazony

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska