Prezes UOKiK - Tomasz Chróstny - niedawno zaapelował do sprzedawców o obniżki cen produktów spożywczych po ustawowych zmianach podatku VAT od pierwszego lutego i zapowiedział „działania UOKiK i Inspekcji Handlowej, w tym stały monitoring cen wybranych artykułów żywnościowych i piętnowanie negatywnych praktyk sprzedawców”.
Polskie odmiany jabłek i ich zastosowanie
Na czym te działania mają polegać? - Inspektorzy Inspekcji Handlowej będą cyklicznie sprawdzać ceny takich produktów jak: masło, mleko, chleb, olej, cukier, mąkę, jajka, nabiał, mięso czy warzywa i owoce - wyjaśnia Luiza Chmielewska, naczelnik Wydziału Prawno - Organizacyjnego i Pozasądowego Rozwiązywania Sporów Konsumenckich z Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy. - Ceny będą sprawdzane w całej Polsce, w największych sieciach handlowych, przy czym pod pojęciem sieci należy rozumieć nie tylko sklepy dużych przedsiębiorców ale również małych, działających w ramach franczyz.
Atrakcyjność cenową wzmocni zerowy VAT
Tymczasem w sieci sklepów Biedronka ostatnio niektóre towary żywnościowe podrożały (np. mleko, makaron, przetwory mleczne, pieczywo). Bywa, że o zaledwie 10 gr, ale to i tak stanowi kilka procent ceny.
Sprawie przygląda się UOKiK.
Jan Kołodyński, mł. menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka wyjaśnił 27 stycznia: „Sieć Biedronka zachowuje konkurencyjność cenową w porównaniu do innych sieci, co znajduje potwierdzenie w niezależnych badaniach koszyków cenowych. Co więcej, pomimo presji inflacyjnej zmiana wartości koszyka zakupowego w Biedronce jest znacznie niższa niż poziom inflacji żywności w Polsce. Nasza atrakcyjność cenowa będzie dodatkowo wzmocniona dzięki zmianom w polityce cenowej związanym z obniżką stawki VAT z 5% na 0%, o czym szerzej poinformujemy już na początku przyszłego tygodnia”.
Z kolei obniżkami chwali się inna z sieci handlowych: „Łącznie blisko 20.000 różnych produktów będą mogli kupić taniej klienci hiper- i supermarketów Carrefour w całej Polsce. Sieć wychodząc naprzeciw zmianom ustawowym, obniżyła ceny produktów objętych 5-procentową stawką VAT, a także podjęła decyzję o dołączeniu do nich blisko 1000 kolejnych. Klienci sklepów własnych tej marki odczują zmianę już od 1 lutego.(...)”
To też może Cię zainteresować
- Duże sieci mogą sobie pozwolić nawet na większe obniżki, bo wzrost kosztów (za energię, gaz) bardziej uderzył w małe sklepiki - uważa właściciel niewielkiego sklepu spożywczego w pow. bydgoskim.
Ceny rosną w łańcuchu dostaw, nie wszystko zależy od handlowców
Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu, która jest branżową izbą gospodarczą handlu detalicznego, wyjaśnia:- Sam fakt obniżenia VAT na produkty objęte obecnie 5% stawką tego podatku zdaniem większości ekspertów może spowolnić wzrost cen ale nie musi przełożyć się na ich obniżenie odpowiednio o 5% (...).
Jego zdaniem należy wziąć pod uwagę, iż wzrost kosztów, dotyczy wszystkich kategorii produktów i usług oraz ma charakter ciągły i niezwykle dynamiczny – dlatego też nawet obniżenie ceny detalicznej w jednym momencie może być i zapewne będzie w większości przypadków natychmiast zniwelowane przez stały wzrost cen związany kosztami wytworzenia, transportu, energii etc.
Maciej Ptaszyński podkreślił iż cena nawet netto na półce nie wynika z arbitralnej decyzji sprzedawcy, a jest wynikiem złożonego i dynamicznego procesu, w którym biorą udział wszystkie ogniwa łańcucha dostaw.
To też może Cię zainteresować
- Handel jak zawsze dostosuje się do obowiązujących przepisów i na pewno ceny, tam gdzie to będzie wymagane, zostaną obniżone o wartość 5% VAT zgodnie z przepisami - stwierdził Ptaszyński. - Tym bardziej iż zmiana VAT musi zostać odnotowana na paragonach i danych z kas fiskalnych i nie ma tu miejsca na błąd czy uznaniowość.(...)
UOKiK podał specjalny adres email, który ma ułatwić zgłoszenie nieprawidłowości: [email protected].
Konsumenci mogą także dzwonić w tej sprawie do Inspekcji Handlowej w Kujawsko-Pomorskiem, tel.: 52 323 16 24.
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy zwraca uwagę, że monitoring rozpoczął się w ostatnim tygodniu stycznia, tak aby porównać ceny sprzed obniżki VAT i po obniżce VAT.
Cenne będą także uwagi konsumentów.
