Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Internetowe zakupy. 38 proc. internautów nadal nie kupuje w sieci

(TIK)
Już 62 proc. internautów to e-konsumenci - wynika z raportu „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”. Z drugiej strony, 38 proc. użytkowników sieci nie dokonało nigdy internetowej transakcji. To mniej, niż rok wcześniej (44 proc.), jednak odsetek ten wciąż jest znaczący. Dlaczego nie kupują online?

Głównym powodem niekupowania w sieci przez Polaków jest preferowanie fizycznego kontaktu z produktem przed dokonaniem zakupu – takiej odpowiedzi udzieliło 37 proc. badanych. Średnią tę zdecydowanie zawyżyli użytkownicy w wieku 50+ - aż 47 proc. z nich woli obejrzeć towar przed zakupem, podczas gdy w przedziale wiekowym 24-35 odsetek ten wynosi jedynie 26 proc. Jedna piąta badanych postrzega koszty dostawy jako zbyt wysokie, są też przyzwyczajenie do tradycyjnych kanałów sprzedaży (odpowiednio 21 i 20 proc. wskazań). W ostatnim wypadku ponownie średnią zawyżyli użytkownicy 50+ - swoich przyzwyczajeń związanych z zakupami w tradycyjnym sklepie nie chce zmieniać 28 proc. z nich (dla porównania, w przedziale wiekowym 24-35 udział ten wynosi 16 proc.) - wynika z najnowszego badania Gemiusa.

Internetowe zakupy. 38 proc. internautów nadal nie kupuje w sieci
Grafika: Gemius

Co zachęca do zakupów online

Osoby niekupujące online zapytane o elementy, które potencjalnie mogłyby zachęcić je do zmiany przyzwyczajeń w przyszłości, wskazywały najczęściej na niższe koszty dostawy (33 proc.), które częściej przekonałyby kobiety (39 proc.) oraz osoby w przedziale wiekowym 35-49 (39 proc.). Następnie były to niższe niż w sklepach tradycyjnych ceny produktów (26 proc.) - za tym szczególnie opowiedzieli się użytkownicy 50+ (33 proc.) - oraz szybsza dostawa (21 proc.). Ten czynnik byłe najbardziej atrakcyjny dla osób w wieku 15-24 (30 proc.).

Internetowe zakupy. 38 proc. internautów nadal nie kupuje w sieci
Grafika: Gemius

Co najchętniej kupowaliby niekupujący w sieci
Zainteresowanie niekupujących produktami, które potencjalnie mogliby kupić, nie odbiega bardzo od zachowań e-konsumentów. Jak podaje Gemius, w pierwszej kolejności byliby oni zainteresowani sprzętem RTV/AGD (33 proc.) oraz ubraniami (33 proc.) i obuwiem (30 proc.). Na dalszych miejscach znalazły się kosmetyki i perfumy (23 proc.), książki, płyty i filmy oraz odzież sportowa (po 22 proc.), a także telefony i smartfony (21 proc.).

Internetowe zakupy. 38 proc. internautów nadal nie kupuje w sieci
Grafika: Gemius
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z cenami mieszkań w Polsce?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska