Stopa zwrotu z takiego wynajmu jest przy tym zdecydowanie wyższa niż w przypadku nieruchomości. Dlatego też obecnie na nowy jacht czy kampera trzeba poczekać u producenta nawet dwa lata.
Zwrot inwestycji po 5 latach
Właściciele wynajmujący swoje kampery czy jachty przyznają, że średnio ich zakup zwraca się po 5-7 latach. Są tańsze w zakupie od nieruchomości w wakacyjnych miejscowościach, można je wziąć w leasing, co jest lepszą opcją finansowania niż kredyt hipoteczny. Jeśli mamy działalność gospodarczą to zakup pojazdu w celu jego wynajmowania jest korzystny podatkowo. Kamper czy siedmio-ośmiometrowy jacht motorowy kosztują w granicach 200-300 tysięcy złotych netto, to sprawia, że ich leasing jest dostępny dla wielu przedsiębiorców.
Polecamy także: Fachowcy od remontów czy sprzątania. Zobacz na co trzeba uważać!
- Nawet, jeśli do raty leasingu doliczymy ubezpieczenie czy w przypadku jachtów koszty marin, to i tak może się okazać, że tydzień czarteru pokrywa nam miesięczną ratę leasingu – mówi Tomasz Klecor z serwisu CampDeck.com, pośredniczącego w wynajmie jachtów, kamperów i nieruchomości wakacyjnych. - Wynajmując swój pojazd, wtedy gdy go nie używamy można z niego korzystać praktycznie bez kosztowo. Dodatkowo spadek wartości takiego pojazdu przez ten czas również jest niewielki.
Prywatni właściciele w natarciu
Już nie tylko wyspecjalizowane wypożyczalnie, ale również prywatni właściciele jednego czy dwóch pojazdów zaczęli je wynajmować. Większość pojazdów, takich jak jachty czy kampery używana jest przez właścicieli około 30 dni w roku. Pozostałe 335 dni stoją nieużywane. Sezon karawaningowy trwa średnio 210 dni, a na południu Europy, np. w Portugalii niemal cały rok. Sezon żeglarski jest nie wiele krótszy, zwłaszcza na Morzu Śródziemnym. Przedsiębiorcy, którzy kupują jacht dla własnej przygody, widzą więc możliwość finansowania tej przygody z czarteru.
- Czarterując swój pojazd właściciel zarabia na co najmniej kilka rat leasingu. Zarówno w przypadku kampera, jak i łodzi. Z wyliczeń, które przeprowadziliśmy w CampDeck.com, wynika że nasz użytkownik wynajmując swojego kampera przez tydzień zarabia na miesięczny koszt jego utrzymania. W przypadku jachtów miesięczny koszt zwraca się po dziesięciu dniach czarteru. Jachty są droższe, bo musimy doliczyć m.in. koszty mariny czy zimowania, wyższe niż przy kamperze – wyjaśnia Tomasz Klecor.
Niewątpliwym plusem jachtów i kamperów jest ich mobilność. Trudno jest dziś znaleźć atrakcyjną nieruchomość na Mazurach czy Półwyspie Helskim. Pojazd wakacyjny kupujemy gdziekolwiek, w takiej samej cenie, a jego najemca może przemieścić się nim w dowolne miejsce. Oczywiście w przypadku jachtów jest trochę gorzej. Wbrew pozorom łatwiej zorganizować jest zawodowy czarter jachtów w Chorwacji, gdzie oddajemy go wyspecjalizowanej firmie, niż na Zatoce Gdańskiej, gdzie zwyczajnie brakuje infrastruktury, np. marin.
Pandemia przyśpiesza rozwój i tak dynamicznego rynku
Rynek nieruchomości na wynajem staje się co raz mniej atrakcyjny. Obok znanego już od lat zamykania się niektórych miast czy osiedli na wynajem krótkoterminowy pojawiła się pandemia Covid-19, która spowodowała np. prowadzenie zajęć na uczelniach w formie on-line.
Zimą 2020 roku tak działać będzie m.in. Uniwersytet Gdański, tym samym wiele mieszkań przeznaczonych na wynajem studentom zostanie pustych. Pojazdy dają trochę większą elastyczność. W tym roku na Bałtyku czy Mazurach pojawiło się wiele łodzi, które zostały ściągnięte przez ich właścicieli z akwenów Grecji czy Chorwacji. W Polsce nie było większego problemu z ich wynajmem, a ceny niewiele różniły się od tych śródziemnomorskich. Kampery bez problemu zostały wynajęte na podróże po kraju, na większości kampingów było zdecydowanie tłoczniej niż jeszcze rok temu.
W całej Unii Europejskiej co roku rośnie liczba rejestrowanych nowych kamperów czy jachtów. Według szacunków średni wzrost to 12% rocznie. W krajach takich jak Polska ten wskaźnik jest znacznie większy. Nie ma jeszcze danych uwzględniających wzrosty związane z pandemią, ale prawdopodobnie będą jeszcze większe, gdyż wielu producentów zostało zasypanych zamówieniami. Na nowego kampera trzeba czekać często ponad rok, a na popularniejsze modele nawet dwa lata.
Miliardy euro na wynajmie jachtów i kamperów
- Kiedy w 2019 roku analizowaliśmy rynek, to wartość wynajmu pojazdów turystycznych w 2021 roku określiliśmy na trochę ponad 150 miliardów euro w Unii Europejskiej. Dziś wydaje nam się, że te wyniki są niedoszacowane, wtedy nie uwzględnialiśmy covidowego boomu. – wyjaśnia Tomasz Klecor.
Polecamy także: Odmówisz przyjęcia szczepionki na grypę w pracy? Pracodawca może Cię zwolnić!
Z danych platformy CampDeck.com wynika, że średni czas trwania czarteru to osiem dni. Średnia jego wartość to w przypadku kampera 1100 euro, w przypadku jachtu 1500 euro. I mówimy tu o rynku krajowym. W przypadku wynajmu za granicą ceny są trochę wyższe, ale wbrew pozorom różnica nie jest duża. W Stanach Zjednoczonych, według różnych danych, wynajmowanych jest od 50% do 60% pojazdów wakacyjnych. Tam ten rynek rośnie jeszcze bardziej.
W wynajmie pomoże platforma internetowa
Aby ułatwić czarter pojazdów wakacyjnych w lipcu ruszyła platforma CampDeck.com. Łączy ona właścicieli pojazdów, zarówno prywatnych jak i profesjonalne wypożyczalnie, z najemcami. W niespełna dwa miesiące w serwisie dodanych zostało ponad 600 ofert. Na razie CampDeck.com dostępny jest tylko dla użytkowników z Polski, niezależnie od tego gdzie trzymają swoje pojazdy. Jeszcze w tym roku serwis planuje pojawić się m.in. na rynku niemieckim czy brytyjskim.
