https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

ITS w Bydgoszczy pracuje wolniej. Ale tylko na chwilę

Mateusz Mazur
Obecnie jazda w obszarze działania systemu ITS może wydawać się wolniejsza, bo drogowcy wgrywają nowe oprogramowanie
Obecnie jazda w obszarze działania systemu ITS może wydawać się wolniejsza, bo drogowcy wgrywają nowe oprogramowanie Fot. Jarosław Pruss/archiwum gp
W ostatnim czasie system nie działa tak, jak powinien. Drogowcy wyjaśniają, że problem w określonych punktach trwa tylko kilka dni.

Inteligentne Systemy Transportowe są nieodłącznym elementem podróży po mieście już od kilkunastu miesięcy. Wiosną 2015 roku drogowcy zakończyli odbiory poszczególnych podsystemów i wprowadzili udogodnienie w życie.

W tym roku w kilku miejscach zaplanowano aktualizację ITS-u oraz poszerzenie jego zasięgu. Przypomnijmy, że od początku jego istnienia objęty był on granicami od strony północnej ulicami Kamienną, Artyleryjską i Zygmunta Augusta, od zachodu Dworcową, Królowej Jadwigi, marszałka Focha, Kruszwicką i Szubińską, od południa Piękną, Solskiego i Wojska Polskiego a od wschodu Ujejskiego, Jana Pawła II, mostem Pomorskim i alejami Wyszyńskiego, włączając w to jeszcze odcinek od ronda Fordońskiego do Wyścigowej.

Tablice ITS oszukują? Drogowcy z Bydgoszczy zaprzeczają

Teraz zasięg jest zdecydowanie szerszy. Jak już wcześniej informowaliśmy system ITS został wdrożony na trasie tramwajowej do Fordonu. Oznacza to, że tramwaje zyskały priorytet na skrzyżowaniach, a czas podróży nową trasą od pętli Łoskoń do stacji Bydgoszcz Wschód został skrócony nawet o pięć minut.

W ostatnich kilku tygodniach elementy ITS montowane są też w innych punktach.
Przy przystankach tramwajowych (np. na wysokości Gdańskiej i Chodkiewicza) pojawiają się nowe tablice z informacją pasażerską. W tym tygodniu system ma zacząć działać także na rondzie Maczka.

Jednak niektórzy kierowcy odnoszą wrażenie, że ostatnio ITS działa zdecydowanie gorzej niż na początku.

- Odnoszę wrażenie, że moja podróż z domu do pracy i odwrotnie wydłużyła się. I nie chodzi nawet o korki. Po prostu na światłach stoi się teraz dłużej - uważa jeden z naszych Czytelników.

Drogowcy potwierdzają, że podczas prac nad wdrażaniem ITS-u w nowych miejscach można odnieść takie wrażenie.

- Poszczególne skrzyżowania są wpinane do centralnego systemu zarządzania ruchem. Wygrywamy nowe oprogramowania i sterowniki - tłumaczy Krzysztof Kosiedowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. - Moment wpięcia nowej sygnalizacji do systemu może powodowań zakłócenia na sąsiednich. Musimy nową część dostroić i wyregulować z już istniejącą - dodaje. Według ZDMiKP problemy nie powinny jednak trwać dłużej jak kilka dni.

Jak już wspominaliśmy w tym tygodniu do obszaru ITS-u dołączy rondo Maczka, W następnych dniach prace przewidziano także przy skrzyżowaniach Grunwaldzkiej z Kanałową i Jasną oraz przy przejściu na wys. Koronowskiej i Grunwaldzkiej.

O systemie ITS. Komputer usprawnia płynność jazdy

- ITS, to projekt, dzięki któremu jego system pozyskuje dane z drogowych urządzeń pomiarowych, a także pojazdów transportu publicznego. Potem przetwarza je w centrum sterowania ruchem i optymalizuje prace sterowników sygnalizacji świetlnych. Udostępnia on użytkownikom dróg aktualne informacje, które widnieją na elektronicznych tablicach. ITS w Bydgoszczy dzieli się na 4 podsystemy.
- Sterowania ruchem z monitoringiem wizyjnym
- W momencie oddania do użytku ITS-u w całym mieście w skład tego podsystemu wchodziły 52 sygnalizacje świetlne, 40 kamer monitoringu, 50 kamer automatycznej rejestracji cech pojazdów, kilkadziesiąt kilometrów kabli światłowodowych oraz centrum zarządzania ruchem i transportem.
- Zarządzania transportem publicznym z dynamiczną informacją przystankową.
- Wiosną 2015 roku w ramach ITS-u wyposażono 80 tramwajów w nadajniki priorytetów, które współpracują z komputerami pokładowymi pojazdów. Zamontowano 180 tablic informacji pasażerskiej na około 90 przystankach. W różnych lokalizacjach funkcjonowanie rozpoczęły też Infokioski, dzięki którym możemy np. zakupić bilet papierowy na przejazd komunikacją miejską lub wyznaczyć trasę w interesujące nas miejsce.
- Informacji parkingowej
- Do ITS-u podłączono 101 parkomatów na terenie podstrefy A SPP. Zamontowano też 26 tablic informacji parkingowej.
- Naprowadzania pojazdów na drogi alternatywne
- Powstały 32 tablice zmiennej treści, 20 stacji pomiarów, zbierające dane, 10 stacji pogodowych oraz nowy portal internetowy.

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

w
wkurzony

Niech Zarząd Dróg wyłączy światła o 22.00 na przejściu dla pieszych na ul. Jagiellońskiej przy ul. Wyczółkowskiego, bo ludzie stoją jak wazony oczekując na światło zielone kiedy akurat można  bezpiecznie przejść. Wkurzają mnie ci inżynierowie od sygnalizacji świetlnych.

t
tomek

ITS to bzdura Bruski wywalił pieniądze w błoto .tramwaje w fordonie stają na każdych swiatłach.

s
ssss
W dniu 06.10.2016 o 10:58, Marek napisał:

Oj ,żeby tylko wyłączyli ten system choć na parę dni, to się trochę pojezdzi. Teraz tylko od świateł do świateł , główne ulice to dramat. Zamiast ustawić tak żeby kierowcy mieli zielone , to jest ustawione odwrotnie.  dziś trzeba jechać 80/h żeby mieć zielone, to jakaś schizofrenia , albo celowe działanie Zarządu Dróg (a może to prikas odgórny bo spalamy więcej paliwa i wchodzi do budżetu podateki  akcyza????????).

Masz racje, jadę sobie uczciwie 50km/h i wszyscy co mnie wyprzedzają przejeżdżają na zielonym, a ja stoję jak frajer na światłach, płacąc za przestrzeganie przepisów.

M
Marek

Oj ,żeby tylko wyłączyli ten system choć na parę dni, to się trochę pojezdzi. Teraz tylko od świateł do świateł , główne ulice to dramat. Zamiast ustawić tak żeby kierowcy mieli zielone , to jest ustawione odwrotnie.  dziś trzeba jechać 80/h żeby mieć zielone, to jakaś schizofrenia , albo celowe działanie Zarządu Dróg (a może to prikas odgórny bo spalamy więcej paliwa i wchodzi do budżetu podateki  akcyza????????).

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska