ITS w Bydgoszczy pracuje wolniej. Ale tylko na chwilę

Mateusz Mazur
Mateusz Mazur
Zaktualizowano 
Obecnie jazda w obszarze działania systemu ITS może wydawać się wolniejsza, bo drogowcy wgrywają nowe oprogramowanie
Obecnie jazda w obszarze działania systemu ITS może wydawać się wolniejsza, bo drogowcy wgrywają nowe oprogramowanie Fot. Jarosław Pruss/archiwum gp
W ostatnim czasie system nie działa tak, jak powinien. Drogowcy wyjaśniają, że problem w określonych punktach trwa tylko kilka dni.

Inteligentne Systemy Transportowe są nieodłącznym elementem podróży po mieście już od kilkunastu miesięcy. Wiosną 2015 roku drogowcy zakończyli odbiory poszczególnych podsystemów i wprowadzili udogodnienie w życie.

W tym roku w kilku miejscach zaplanowano aktualizację ITS-u oraz poszerzenie jego zasięgu. Przypomnijmy, że od początku jego istnienia objęty był on granicami od strony północnej ulicami Kamienną, Artyleryjską i Zygmunta Augusta, od zachodu Dworcową, Królowej Jadwigi, marszałka Focha, Kruszwicką i Szubińską, od południa Piękną, Solskiego i Wojska Polskiego a od wschodu Ujejskiego, Jana Pawła II, mostem Pomorskim i alejami Wyszyńskiego, włączając w to jeszcze odcinek od ronda Fordońskiego do Wyścigowej.

Tablice ITS oszukują? Drogowcy z Bydgoszczy zaprzeczają

Teraz zasięg jest zdecydowanie szerszy. Jak już wcześniej informowaliśmy system ITS został wdrożony na trasie tramwajowej do Fordonu. Oznacza to, że tramwaje zyskały priorytet na skrzyżowaniach, a czas podróży nową trasą od pętli Łoskoń do stacji Bydgoszcz Wschód został skrócony nawet o pięć minut.

W ostatnich kilku tygodniach elementy ITS montowane są też w innych punktach.
Przy przystankach tramwajowych (np. na wysokości Gdańskiej i Chodkiewicza) pojawiają się nowe tablice z informacją pasażerską. W tym tygodniu system ma zacząć działać także na rondzie Maczka.

Jednak niektórzy kierowcy odnoszą wrażenie, że ostatnio ITS działa zdecydowanie gorzej niż na początku.

- Odnoszę wrażenie, że moja podróż z domu do pracy i odwrotnie wydłużyła się. I nie chodzi nawet o korki. Po prostu na światłach stoi się teraz dłużej - uważa jeden z naszych Czytelników.

Drogowcy potwierdzają, że podczas prac nad wdrażaniem ITS-u w nowych miejscach można odnieść takie wrażenie.

- Poszczególne skrzyżowania są wpinane do centralnego systemu zarządzania ruchem. Wygrywamy nowe oprogramowania i sterowniki - tłumaczy Krzysztof Kosiedowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. - Moment wpięcia nowej sygnalizacji do systemu może powodowań zakłócenia na sąsiednich. Musimy nową część dostroić i wyregulować z już istniejącą - dodaje. Według ZDMiKP problemy nie powinny jednak trwać dłużej jak kilka dni.

Jak już wspominaliśmy w tym tygodniu do obszaru ITS-u dołączy rondo Maczka, W następnych dniach prace przewidziano także przy skrzyżowaniach Grunwaldzkiej z Kanałową i Jasną oraz przy przejściu na wys. Koronowskiej i Grunwaldzkiej.

O systemie ITS. Komputer usprawnia płynność jazdy

- ITS, to projekt, dzięki któremu jego system pozyskuje dane z drogowych urządzeń pomiarowych, a także pojazdów transportu publicznego. Potem przetwarza je w centrum sterowania ruchem i optymalizuje prace sterowników sygnalizacji świetlnych. Udostępnia on użytkownikom dróg aktualne informacje, które widnieją na elektronicznych tablicach. ITS w Bydgoszczy dzieli się na 4 podsystemy.
- Sterowania ruchem z monitoringiem wizyjnym
- W momencie oddania do użytku ITS-u w całym mieście w skład tego podsystemu wchodziły 52 sygnalizacje świetlne, 40 kamer monitoringu, 50 kamer automatycznej rejestracji cech pojazdów, kilkadziesiąt kilometrów kabli światłowodowych oraz centrum zarządzania ruchem i transportem.
- Zarządzania transportem publicznym z dynamiczną informacją przystankową.
- Wiosną 2015 roku w ramach ITS-u wyposażono 80 tramwajów w nadajniki priorytetów, które współpracują z komputerami pokładowymi pojazdów. Zamontowano 180 tablic informacji pasażerskiej na około 90 przystankach. W różnych lokalizacjach funkcjonowanie rozpoczęły też Infokioski, dzięki którym możemy np. zakupić bilet papierowy na przejazd komunikacją miejską lub wyznaczyć trasę w interesujące nas miejsce.
- Informacji parkingowej
- Do ITS-u podłączono 101 parkomatów na terenie podstrefy A SPP. Zamontowano też 26 tablic informacji parkingowej.
- Naprowadzania pojazdów na drogi alternatywne
- Powstały 32 tablice zmiennej treści, 20 stacji pomiarów, zbierające dane, 10 stacji pogodowych oraz nowy portal internetowy.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

w
wkurzony

Niech Zarząd Dróg wyłączy światła o 22.00 na przejściu dla pieszych na ul. Jagiellońskiej przy ul. Wyczółkowskiego, bo ludzie stoją jak wazony oczekując na światło zielone kiedy akurat można  bezpiecznie przejść. Wkurzają mnie ci inżynierowie od sygnalizacji świetlnych.

t
tomek

ITS to bzdura Bruski wywalił pieniądze w błoto .tramwaje w fordonie stają na każdych swiatłach.

s
ssss
W dniu 06.10.2016 o 10:58, Marek napisał:

Oj ,żeby tylko wyłączyli ten system choć na parę dni, to się trochę pojezdzi. Teraz tylko od świateł do świateł , główne ulice to dramat. Zamiast ustawić tak żeby kierowcy mieli zielone , to jest ustawione odwrotnie.  dziś trzeba jechać 80/h żeby mieć zielone, to jakaś schizofrenia , albo celowe działanie Zarządu Dróg (a może to prikas odgórny bo spalamy więcej paliwa i wchodzi do budżetu podateki  akcyza????????).

Masz racje, jadę sobie uczciwie 50km/h i wszyscy co mnie wyprzedzają przejeżdżają na zielonym, a ja stoję jak frajer na światłach, płacąc za przestrzeganie przepisów.

M
Marek

Oj ,żeby tylko wyłączyli ten system choć na parę dni, to się trochę pojezdzi. Teraz tylko od świateł do świateł , główne ulice to dramat. Zamiast ustawić tak żeby kierowcy mieli zielone , to jest ustawione odwrotnie.  dziś trzeba jechać 80/h żeby mieć zielone, to jakaś schizofrenia , albo celowe działanie Zarządu Dróg (a może to prikas odgórny bo spalamy więcej paliwa i wchodzi do budżetu podateki  akcyza????????).

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3