Główny Urząd Statystyczny podaje, że w Polsce jest zarejestrowanych ponad 3,74 mln firm. Blisko 3,6 mln z nich to tzw. mikroprzedsiębiorstwa (SOHO - small office, home office), zatrudniające do 9 osób. O ile, według danych Eurostatu, dziewięć na dziesięć firm (powyżej 10 osób) ma dostęp do internetu, to wśród SOHO wskaźnik ten jest dużo niższy. Oznacza to, że wielu przedsiębiorców nie dokonało jeszcze wyboru najlepszej dla nich oferty usług telekomunikacyjnych.
Przeczytaj: Firma BE&K Europe zapowiedziała grupowe zwolnienia w Gródku
Jak najlepiej dobrać pakiet usług odpowiednio do potrzeb i zoptymalizować koszty podpowiadają eksperci UPC Polska.
W pakiecie taniej
Kupowanie usług telekomunikacyjnych w pakiecie od jednego dostawcy jest zazwyczaj tańsze niż nabywanie tych samych usług od różnych operatorów. Decydując się na wybór dostawcy, przedsiębiorca nie powinien kierować się tylko ceną. Gdy porównujemy oferty dwóch dostawców, internetowe łącze umożliwiające ściąganie danych z prędkością do 1 Mb/s w ofercie jednego z nich, jest zazwyczaj tańsze od łącza 5 Mb/s u drugiego. Jednak jeden czy dwa megabity na sekundę to zbyt mało, by swobodnie korzystać z internetu.
Przeczytaj. Firmy poszukują specjalistów
Wielu ekspertów uważa, że nie ma sensu definiować minimalnej prędkości łącza szerokopasmowego. Twierdzą, że powinno ono umożliwiać swobodne korzystanie ze wszystkich dostępnych w sieci usług. Gdy przełożymy to na prędkość, to okazuje się, że dziś minimum to ok. 5 Mb/s. Taka prędkość pozwala jednocześnie płynnie przeglądać strony internetowe, pobierać pocztę i ściągać duży plik (np. aktualizację oprogramowania lub prezentację marketingową), ułatwiając tym samym pracę. W przypadku firmy z większą liczbą komputerów podłączonych do internetu, łącze powinno być proporcjonalnie szybsze.
Wybierając łącze trzeba pamiętać, że w niedalekiej przyszłości 5 Mb/s może okazać się zbyt małą przepustowością. Już dziś w wielu serwisach, w tym branżowych, oprócz tekstów i zdjęć zamieszczane są pliki wideo w wysokiej rozdzielczości. Posiadacze wolniejszego łącza, by uniknąć irytujących przerw w oglądaniu, muszą najpierw pobrać plik. Szybkie łącze pozwala na oglądanie pliku on-line. Łącza o większej prędkości ułatwiają również korzystanie z usług wykorzystujących przekazywanie obrazu, takich jak wideokonferencja. Stwarzają też możliwość swobodnego korzystania z e-learningu, czyli kursów i szkoleń dostępnych poprzez sieć.
By szybko wysyłać
Istotnym parametrem jest również prędkość wysyłania. Powinna ona wynosić co najmniej 1 Mb/s, bo dzięki temu wydatnie skracamy czas np. wysyłania poczty z dużymi załącznikami (oferta ze zdjęciami, prezentacje, film reklamowy itp.) lub tworzenia kopii zapasowych danych na wirtualnych dyskach.
Przeczytaj: Informatyk znajdzie pracę nawet w kryzysie!
Trzeba także pamiętać o kosztach jednorazowych, takich jak opłata za instalację. W ofertach podstawowych jest ona zazwyczaj wysoka. Gdy w ramach promocji podpisujemy umowę terminową, wysokość opłaty instalacyjnej jest dużo niższa niż w standardowym cenniku.
Internet to nie wszystko
Mikrofirma powinna również, poza dostępem do internetu, posiadać telefon stacjonarny. Zwiększa to bowiem jej wiarygodność w oczach kontrahentów. Telefon stacjonarny ciągle świadczy o tym, że nasza firma rzeczywiście istnieje i prowadzi działalność. Linię telefoniczną można wykorzystać też do podłączenia faksu czy terminala do kart płatniczych.
Wybierając dostawcę usług telekomunikacyjnych należy pamiętać, że możemy przejść do niego z dotychczasowym numerem telefonu. W przypadku dobrze dobranej oferty, korzystanie w biurze z telefonu stacjonarnego do wszelkiego typu połączeń może okazać się tańsze niż korzystanie z samej komórki.
Jeśli w działalności biznesowej przedsiębiorca zakłada, że będzie dużo dzwonił, powinien wybrać plan taryfowy z dużą liczbą minut opłaconych abonamentem. Gdy nastawiony jest głównie na odbieranie połączeń, powinien zdecydować się na jak najtańszy abonament.
W obu przypadkach, porównując oferty różnych dostawców trzeba sprawdzić nie tylko ceny, ale również to, ile minut jest wliczonych w abonament oraz na jakiego rodzaju połączenia mogą być wykorzystane. W związku z tym, że obecnie coraz częściej w kontaktach z innymi osobami i firmami dzwonimy na numery mobilne, ważne są ceny rozmów na komórki, a dla utrzymujących relacje biznesowe z partnerami zagranicznymi, także ceny połączeń międzynarodowych.
Biznes
