https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jak zmieni się organizacja ruchu po wybudowaniu mostu w Toruniu?

Wojciech Giedrys, [email protected]
Którędy będziemy jechać na Gdańsk z pl. Daszyńskiego po otwarciu nowego mostu?
Którędy będziemy jechać na Gdańsk z pl. Daszyńskiego po otwarciu nowego mostu? Lech Kamiński
Toruńscy drogowcy chcą, aby po wybudowaniu nowego mostu, droga krajowa nr 91 (dawna "jedynka") biegła Szosą Lubicką, Traugutta, Warszawską, Dobrzyńską, Warneńczyka do Grudziądzkiej. - To zły pomysł - uważa Maciej Cichowicz, radny PO.

Komentarz autora: Drogowcy nie są gotowi

Komentarz autora: Drogowcy nie są gotowi

"Nowy most to tylko krok do poprawy komunikacji w Toruniu. Nie rozwiąże wszystkich problemów. Może za to przynieść kolejne np. sparaliżować wschodnią część miasta" - to fragment artykułu, który napisałem w marcu 2009 r. Od tamtej pory niewiele się zmieniło.

Na wszystkich trasach, którymi mogłaby biec droga krajowa nr 91 już po otwarciu mostu, pojawiają się różnorakie przeszkody: za tunelem pod pl. Daszyńskiego jezdnia zwęża się do jednej nitki, dalej na Skłodowskiej-Curie też jest układ jednojezdniowy, na ul. Równinnej mamy przejazd kolejowy, na wiadukcie Kościuszki został wyznaczony jeden pas dla jadących w ul. Żółkiewskiego. Do tego trzeba też dodać wąskie gardła i kolizyjne skrzyżowania - przy Grunwaldzie czy pl. Chrapka.

Rozwiązanie, które proponuje MZD, wprowadza - co prawda tymczasowo - ruch na Starówkę. Co więcej, może pogorszyć jazdę między centrum a wschodnimi osiedlami. Teraz chyba nie ma jednak lepszego pomysłu. To mniejsze zło. Zupełnym kuriozum byłoby wyznaczenie drogi nr 91 na ul. Żółkiewskiego i Kościuszki, czyli "zmieszanie" ruchu lokalnego i ponadlokalnego. Rozdzielenie tych "strumieni" wydaje się logiczne. Ale nie tak torunianie wyobrażali sobie otwarcie mostu. Oczekiwali, że rozwiąże komunikacyjne problemy. Czy miasto dobrze przygotowało się do otwarcia przeprawy? Czy powstały dogodne drogi dojazdowe? Jak nowy przebieg drogi 91 sprawdzi się w praktyce? Odpowiedzi poznamy w lipcu 2013 r. "Z ruchem ulicznym jest jak z wodą, zawsze znajdzie sobie ujście" - mawia dyrektor MZD Andrzej Glonek. Przekonamy się o tym już niedługo.

Na początku przyszłego roku Miejski Zarząd Dróg zamierza wystąpić do resortu transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z wnioskiem o zmianę przebiegu drogi krajowej nr 91 (po otwarciu autostrady A1 taki numer nadano dawnej krajowej "jedynce"). Jak zostanie wyznaczona ta trasa? Jadąc od Włocławka i Łodzi będziemy jechać ul. Łódzką, następnie na rondzie na wysokości Lipnowskiej wjedziemy na trasę wschodnią, most i na pl. Daszyńskiego skręcimy w Szosę Lubicką w lewo, w stronę centrum - dalej Traugutta, Warszawską, Dobrzyńską, Warneńczyka oraz Grudziądzką w kierunku Gdańska. - To propozycja - zaznacza Andrzej Glonek, dyrektor drogowców. - Nie wiemy, co powie na to minister.

Przeczytaj także:Zielone światło dla budowy mostu w Toruniu. Nie ma już formalnych przeszkód

Tranzyt przez Starówkę

Między węzłem na pl. Daszyńskiego a pl. Chrapka będą zbiegać się aż trzy drogi krajowe. Ruch lokalny - jak przewidują kierowcy - ma się rozłożyć na innych traktach: Żółkiewskiego i Kościuszki bądź też Wschodniej, Skłodowskiej-Curie i Polnej. Pojawi się alternatywa dla Kościuszki, na której często robią się korki. W przyszłym roku drogowcy chcą przebudować ul. Dworcową i połączyć ją z Wielkim Rowem.

Wiele zastrzeżeń do tej propozycji ma Maciej Cichowicz, radny PO. - Na trasie wskazanej przez MZD jest wiele kolizji - zauważa radny. - Droga zwęża się do jednego pasa np. na pl. św. Katarzyny i Warszawskiej.
Problemowe jest też skrzyżowanie przy kinoteatrze Grunwald. Jadący obecną drogą krajową 15 i 80 od ronda przy pl. Pokoju Toruńskiego i skręcający w lewo, w Warszawską muszą ustąpić pierwszeństwa zmierzającym prosto z Woli Zamkowej. Ponadto mają niewiele czasu na wykonanie manewru - kilkanaście sekund. Kolizyjne jest też skrzyżowanie na pl. Chrapka - jadąc z ronda w kierunku Gdańska i z powrotem trzeba ustąpić pierwszeństwa jadącym ul. Warneńczyka i Przy Kaszowniku.

Najlepsze artykuły za jednym kliknięciem. Zarejestruj się w systemie PIANO już dziś!

- Wyznaczenie przebiegu będzie wymagało zmiany organizacji ruchu na tych skrzyżowaniach - zaznacza radny. - Propozycja toruńskich drogowców to powtórzenie rozwiązania dla trasy nowomostowej. Okazuje się, że kolejny argument, który był za budową mostu na ul. Wschodniej, jest obalany przez samego prezydenta Torunia. Samochody zjeżdżające lub też dojeżdżające do nowej przeprawy będą jeździć bowiem przez Starówkę.

MZD podkreśla jednak, że to rozwiązanie tymczasowe. Przebieg drogi nr 91 może zostać zmieniony po oddaniu do użytku średnicówki między ul. Skłodowskiej-Curie a Grudziądzką.

Kiedy powstanie dalszy ciąg trasy wschodniej?

Budowa tego odcinka ma ruszyć w przyszłym roku i zakończyć się w 2014 r. Drogowcy niedawno wystąpili do wojewody o zezwolenie na realizację tej inwestycji. Docelowo droga krajowa ma biec trasą wschodnią, czyli w śladzie ul. Wschodniej i dalej np. pod torami kolejowymi w kierunku Grudziądzkiej.

Drogowcy właśnie przygotowują się do ogłoszenia przetargu na aktualizację koncepcji dla dalszego ciągu trasy wschodniej. Nad specyfikacją pracuje zespół, który tworzy MZD, Miejska Pracownia Urbanistyczna i wydział architektury i budownictwa magistratu. Zwycięzca konkursu opracuje pełną dokumentację m.in. raport środowiskowy oraz projekty budowlany i wykonawczy. - Chcielibyśmy uzyskać decyzję środowiskową w drugiej połowie 2015 r., a zezwolenie na realizację - w połowie 2016 r. - mówi Glonek. Dopiero po uzyskaniu tych dokumentów będzie mogła ruszyć budowa. A ta według szacunków ma pochłonąć 352 mln zł.

Wiadomości z Torunia

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 19

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

h
hehehehe
Miało być 1,5 km (tam i z powrotem) dla tego kierunku.Komu nie pasuje wybierze Żółkiewskiego i Wschodnią.

Ach jakież to są wspaniałe plusy z tej trasy wschodniej, ależ ona ułatwi podrózowanie po Toruniu! Zamiast jechac Skłodowskiej jedź Zółkiewskiego i Wschodnią, postój sobie na rondzie na pl. Daszyńskiego! Albo jedź w tę i zpowrotem Wschodnią. I nie jest to żadne góra 800 metrów, inżynierku torrrr.
h
heheheh
Miało być 1,5 km (tam i z powrotem) dla tego kierunku.Komu nie pasuje wybierze Żółkiewskiego i Wschodnią.

No właśnie. każdy musi podziwiać innowacyjność nowego mostu.
A czy in torrr oszołomstwem bez hałasu nazywasz również spółdzielnię MSM, która nie życzy sobie tramwaju na trasie staromostowej?
G
Gość
Miało być 1,5 km (tam i z powrotem) dla tego kierunku.Komu nie pasuje wybierze Żółkiewskiego i Wschodnią.
G
Gość
Inżynierku torrr, ja nie zaprzeczam że są możliwości o których piszesz, ja się tylko nabijam, że właśnie na tym polegają plusy z trasy wschodniej, że nadkładasz dwa kilometry żeby zawrócić sobie na rondzie na pl. Daszyńskiego.

2km to nadłkładasz w drodze na spotkanie oszołomstwa.bez hałasu.

Wracający z pracy Skłodowską na Rubinkowo 1 przy kościele przejadą dodatkowo 800 metrów Wschodnią od jej skrzyżowania z Rydygiera do placu Daszyńskiego i z powrotem.
G
Gość
Odcięci, bo na jednym kierunku (wracajac z pracy) muszą przejechać samochodem kikaset metrów dalej? Uwielbiam "bezhałasowe" poczucie humoru.

Kilkaset metrów? To są prawie 2 km z dodatkowymi potrójnymi światłami, tak właśnie milośnicy trasy wschodniej widzą wygodę mieszkańców.

Nie musisz podziwiać.Dla rowerów są ścieżki rowerowe.
Jest też dojazd Rydygiera od Sz Lubickiej i Bukowa.Tam tez jest Rubinkowo. Nie tylko przy pętli tramwajowej

Ja nie zaprzeczam że tam jest dojazd. Tylko że wspaniała trasa wschodnia miała rozwiązać problemy a twoej pomysły inżynierku pokazują, że ta trasa generuje problemy kolejne.

Nie ma problemu z nawracaniem autobusu 26.To skrzyżowanie jest trójwlotowe i jego szerokosć niezbędna do nawrotu jest ponadstandardowa ze względu na skręcajace od Skłodowskiej we Wschodnia torowisko tramwajowe wtopione w jezdnię. Gdyby jednak zaszła potrzeba korekty, jest taka możliwość w pobliżu zachodniej zwrotnicy kosztem części trawnika przy jezdni.

Inżynierku torrr, ja nie zaprzeczam że są możliwości o których piszesz, ja się tylko nabijam, że właśnie na tym polegają plusy z trasy wschodniej, że nadkładasz dwa kilometry żeby zawrócić sobie na rondzie na pl. Daszyńskiego.
G
Gość
Dzięki inż. torrowi i jego światlym pomysłom widzimy jakie dobrodziejstwo czeka mieszkańców Torunia dzięki Trasie Wschodniej-mieszkańcy Rubinkowa zostana odcięci od ul. Skłodowskiej-Curie,

Odcięci, bo na jednym kierunku (wracajac z pracy) muszą przejechać samochodem kikaset metrów dalej? Uwielbiam "bezhałasowe" poczucie humoru.

pan inż. torr wymyślił bowiem wiele lat temu że wracjac do domu mieszkaniec Rubinkowa może przejechać przez krzyżówkę Rydygier/Wschodnia, dojechać do pl. Daszyńskiego, postać na trzech światlach, popodziwiać dzięki temu innowacyjność trójpoziomowego węzła i zawrócić w kierunku Rydygiera.

Nie musisz podziwiać.Dla rowerów są ścieżki rowerowe.
Jest też dojazd Rydygiera od Sz Lubickiej i Bukowa.Tam tez jest Rubinkowo. Nie tylko przy pętli tramwajowej

No i inż torrr zapewni nam to, że na skrzyżowaniu Wschodnia/Skłodowskiej autobus linii 26 będzie zawracał.

Nie ma problemu z nawracaniem autobusu 26.To skrzyżowanie jest trójwlotowe i jego szerokosć niezbędna do nawrotu jest ponadstandardowa ze względu na skręcajace od Skłodowskiej we Wschodnia torowisko tramwajowe wtopione w jezdnię. Gdyby jednak zaszła potrzeba korekty, jest taka możliwość w pobliżu zachodniej zwrotnicy kosztem części trawnika przy jezdni.
t
turystyczny arek
Najlepiej wyburzyć całe lewobrzeże i most będzie zbędny.Ten za prawie 1 miliard zł będzie taki piKNy jak łysy zaleś z kłapouchem lenzem... nic tylko na POkaz dla turystów a ich jest wg łysego i naŁykowców z UMK ok 2 mln rocznie... więc spoko dochody będą.
e
ewa
U nas wszystko jest tymczasowo tzn. na wieki wieków, amen
j
jan
czy mieszkancy Wschodniej już wiedza, że ich domy zostaną zburzone?
h
heheheh
Minister na pewno zgodzi sie na taki tymczasowy wariant mimo wytyczenia drogi krajowej przez przejazdy kolejowe, ponieważ po pierwsze jest to najlepsze i jedyne do zaakceptowania rozwiązanie "na teraz"..Po drugie DK 91 przejmie estakada średnicowej ( również tymczasowo) co wyeliminuje przejazdy kolejowe na Równinnej/Polnej a wiec droga krajowa DK 91 pójdzie zgodnie z przepisami już w 2015.

Poza tym w moim rozwiazaniu bedzie już cześciowo zrobione docelowe oznakowanie DK 91 w tunelu, Wschodniej i Skłodowskiej i nie trzeba go bedzie zmieniać w 2015 po oddaniu estakady średnicowej.

Dla wyeliminowania ewentualnego przytykania sie ruchu ze względu na bliskość skrzyżowań Rydygiera i Skłodowskiej ze Wschodnią przy pętli tramwajowej, można w kilka godzin "przerobic" skrzyżowanie Wschodnia/Rydygiera na prawoskręty ustawiając betonowe barierki w osi ul Wschodniej na wysokości skrzyzowania z Rydygiera.

Wtedy uzyskujemy płynny ruch przy pętli tramwajowej na Wschodniej.a brakujące lewoskręty załatwiamy pośrednio:

Wschodnia(od Skłodowskiej) -> Rydygiera:
zamiast skrecić w Rydygiera jedziemy prosto Wschodnią , nawracamy na pl Daszyńskiego (rondo) i Wschodnią w prawo w Rydygiera

Rydygiera->pl Daszyńskiego:

zamiast w lewo, skrecamy w prawo z Rydygiera w Wschodnią i nawracamy na skrzyżowaniu Skłodowska/Wschodnia (konieczne zamontowanie odpowiedniego oznakowania zawracania jak dodane ostatnio na Skłodowskiej)
lub jedziemy w drugą stronę Rydygiera w prawo w Sz Lubicką

Dzięki inż. torrowi i jego światlym pomysłom widzimy jakie dobrodziejstwo czeka mieszkańców Torunia dzięki Trasie Wschodniej-mieszkańcy Rubinkowa zostana odcięci od ul. Skłodowskiej-Curie, pan inż. torr wymyślił bowiem wiele lat temu że wracjac do domu mieszkaniec Rubinkowa może przejechać przez krzyżówkę Rydygier/Wschodnia, dojechać do pl. Daszyńskiego, postać na trzech światlach, popodziwiać dzięki temu innowacyjność trójpoziomowego węzła i zawrócić w kierunku Rydygiera. Czyż to nie jest wizjonerski pomysł? No i inż torrr zapewni nam to, że na skrzyżowaniu Wschodnia/Skłodowskiej autobus linii 26 będzie zawracał. Cóż za innowacyjność!
t
torrr
Wpychanie ruchu tranzytowego w Lubicką czy Żółkiewskiego to ciężki idiotyzm.
Tylko Most->tunel->Wschodnia->Skłodowska->Równinna->Polna->Grudziądzka,.razem to tylko 5 skrzyżowań po drodze od mostu do wylotu na Gdańsk ( Rydygiera/Wschodnia, Wschodnia/SC,SC/Równiina,Polna/Chrobrego,Polna/Grudziądzka)..Zamiast w centrum, niech stojąi kopcą przy zamknietych przejazdach kolejowych na Polnej/Równinnej..

Dodam jeszcze ze moje rozwiazanie to również najlepsza opcja na czas remontu starego mostu.DK91 leci w tunelu ,Równinną i Polną , nie obciażając placu Daszyńskiego, Lubickiej,Warszawskiej , Dobrzyńskiej czy Żółkiewskiego i Grudziądzkiej.
n
nicdodaćnicująć
A "fachowcy" z MZD - m.in. Kalinowski mówili, pisali, że średnicową nie będzie przebiegała DK91. Widocznie kłamał. Matołom Zarządzającymi Drogami nie można ufać i wierzyć. To co piszą i mówią to jeden wielki stek bzdur. A to, że chcą wpieprzyć ruch z mostu w Szosę Lubicką i dalej tylko pokazuje o ich wiedzy na temat infrastrutury drogowej w Toruniu. To są po prostu osoby nie mający kwalifikacji do zajmowania się infrastrukturą drogową.
t
torrr
Wpychanie ruchu tranzytowego w Lubicką czy Żółkiewskiego to ciężki idiotyzm.
Tylko Most->tunel->Wschodnia->Skłodowska->Równinna->Polna->Grudziądzka,.razem to tylko 5 skrzyżowań po drodze od mostu do wylotu na Gdańsk ( Rydygiera/Wschodnia, Wschodnia/SC,SC/Równiina,Polna/Chrobrego,Polna/Grudziądzka)..Zamiast w centrum, niech stojąi kopcą przy zamknietych przejazdach kolejowych na Polnej/Równinnej..

Minister na pewno zgodzi sie na taki tymczasowy wariant mimo wytyczenia drogi krajowej przez przejazdy kolejowe, ponieważ po pierwsze jest to najlepsze i jedyne do zaakceptowania rozwiązanie "na teraz"..Po drugie DK 91 przejmie estakada średnicowej ( również tymczasowo) co wyeliminuje przejazdy kolejowe na Równinnej/Polnej a wiec droga krajowa DK 91 pójdzie zgodnie z przepisami już w 2015.

Poza tym w moim rozwiazaniu bedzie już cześciowo zrobione docelowe oznakowanie DK 91 w tunelu, Wschodniej i Skłodowskiej i nie trzeba go bedzie zmieniać w 2015 po oddaniu estakady średnicowej.

Dla wyeliminowania ewentualnego przytykania sie ruchu ze względu na bliskość skrzyżowań Rydygiera i Skłodowskiej ze Wschodnią przy pętli tramwajowej, można w kilka godzin "przerobic" skrzyżowanie Wschodnia/Rydygiera na prawoskręty ustawiając betonowe barierki w osi ul Wschodniej na wysokości skrzyzowania z Rydygiera.

Wtedy uzyskujemy płynny ruch przy pętli tramwajowej na Wschodniej.a brakujące lewoskręty załatwiamy pośrednio:

Wschodnia(od Skłodowskiej) -> Rydygiera:
zamiast skrecić w Rydygiera jedziemy prosto Wschodnią , nawracamy na pl Daszyńskiego (rondo) i Wschodnią w prawo w Rydygiera

Rydygiera->pl Daszyńskiego:

zamiast w lewo, skrecamy w prawo z Rydygiera w Wschodnią i nawracamy na skrzyżowaniu Skłodowska/Wschodnia (konieczne zamontowanie odpowiedniego oznakowania zawracania jak dodane ostatnio na Skłodowskiej)
lub jedziemy w drugą stronę Rydygiera w prawo w Sz Lubicką
g
grabarczykowy
Czyżby łysy Michał z kolegą Lenzem ,który tak zabiegał o grubą kasę z podatków całej Polski wpuścili nas w kanał?
J
Janek
Po zakończeniu trasy średnicowej, ruch z mostu po przejechaniu tunelu do Wschodniej
w prawo Polną do Olsztyna /15 - może niedługo S15/, prosto do Grudziądzkiej i Gdańs.

By trafić na 91, można tez jechac Polną, do Grębocina i północną obwodnicą do Lysomic /91/.

Ponadto planowane jest popłączenie drogą dwupasmową Japończyków z Lubiczem /A1/
oraz przebudowa 15-ki /Olsdztyńskiej/ na dwupasmową z wiaduktem nad torami.
Plamt są zaawansowane a pienbiądze po zakończeni mostu będą.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska