https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wybrano najkorzystniejszy wariant przebiegu trasy S5 w okolicach Grudziądza. "Jest sukces!"

Daniel Dreyer
Tak wyglądała budowa trasy S5 w okolicach Świecia
Tak wyglądała budowa trasy S5 w okolicach Świecia Łukasz Szalkowski
Drogowcy wybrali najkorzystniejszy wariant przebiegu ekspresowej trasy S5 w okolicach Grudziądza. Jest to wariant zaproponowany przez samorządowców z powiatu grudziądzkiego, nie wymagający licznych wyburzeń. Nie jest to jeszcze decyzja przesądzająca przebieg trasy.

Trasa ekspresowa S5 pobiegnie w okolicach Grudziądza

W czwartek obradował Zespół Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych dotyczący budowy odcinka trasy S5 między Nowymi Marzami w powiecie świeckim a Wirwajdami pod Ostródą. Uczestniczyli w nim pracownicy Ministerstwa Infrastruktury, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy, projektanci oraz samorządowcy.

"Na podstawie wyników analizy wielokryterialnej ZOPI wskazano jako najkorzystniejszy wariant W1A z węzłami Sarnowo (A1), Radzyń Chełmiński, Świecie nad Osą po stronie woj. kujawsko-pomorskiego oraz W4 z węzłami Mierzyn, Biskupiec, Iława Południe i Franciszkowo po stronie woj. warmińsko-mazurskiego" - informuje Julian Drob, rzecznik GDDKiA w Bydgoszczy.  

To bardzo dobra informacja dla mieszkańców powiatu grudziądzkiego, a przede wszystkim gminy Grudziądz. Wybrany jako najkorzystniejszy wariant W1A przebiegu trasy S5 to wariant "pomarańczowy", którego realizacja nie będzie wymagała licznych wyburzeń domów.

Wybrano najkorzystniejszy wariant przebiegu trasy S5

Wariant "pomarańczowy" przygotowaliwójtowie gmin Grudziądz, Gruta i Świecie nad Osą, kompilując przebiegi różnych wariantów wstępnie zaproponowanych przez projektantów.

- To nasz sukces, że podczas rozmów udało się nam z wójtami i mieszkańcami wypracować wspólne stanowisko, zaproponować je Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a w końcu przekonać, że jest to najlepsze rozwiązanie. Nie było to łatwe, ale udało się - nie ukrywa satysfakcji Andrzej Rodziewicz, wójt gminy Grudziądz.

Właśnie Rodziewiczowi na przeforsowaniu tego wariantu zależało najbardziej, bo trasa budowana tym szlakiem nie przetnie południowej części gminy Grudziądz na pół.

Także mieszkańcy podczas konsultacji społecznych w ankietach największe poparcie wyrazili dla wariantu W1A.

Wariant W1A przebiega poza terenami zurbanizowanymi:

  • od km 8 do km 25 w okolicach: Kitnówka, Gołębiewka, Fijewa

  • od km 25 do km 32 w okolicy Dębieńca,

  • od km 32 do km 40 w okolicy Wiewiórek i Pilewic.

To nie jest jeszcze ostateczna decyzja

Uznanie wariantu W1A za najkorzystniejszy jeszcze nie przesądza, że to właśnie jego śladem realizowana będzie trasa S5.

- Ten wariant został uznany za najkorzystniejszy, na podstawie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, ale nie oznacza to, że pozostałe warianty zostały "skasowane" - zastrzega Julian Drob, rzecznik GDDKiA w Bydgoszczy.

Następnym krokiem jest wybórwariantu rekomendowanego inwestycji, którego dokona Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych. Tego spodziewać się należy w maju.

Kolejnym - kluczowym - etapem inwestycji będzie złożenie wniosku do RDOŚ o wydanie decyzji środowiskowej.

Przygotowania do budowy trasy S5 budzą wiele kontrowersji wśród mieszkańców

Przygotowania do budowy tego odcinka trasy S5 trwają od 2021 roku. Największe obawy inwestycja budzi na terenie gminy Grudziądz.

  • Mieszkańcy są przeciwni realizowaniu inwestycji śladem wariantu "zielonego" (W2), który wiązałby się z koniecznością wyburzeń około 70 budynków m.in. w sołectwach: Biały Bór, Pieńki Królewskie, Hanowo, Piaski.

  • Z kolei mieszkańcy innej części gminy Grudziądz protestowali przeciwko wariantowi różowemu (W1). Na jego przebiegu wyburzeń jest kilkanaście, ale mieszkańcy podkreślali, że godzi on w walory przyrodnicze gminy.

Szczególnie burzliwy przebieg miało otwarte dla wszystkich zainteresowanych spotkanie, które w sprawie przebiegu trasy S5 odbyło się w styczniu 2023 roku w Sztynwagu w gminie Grudziądz.

W kolejnych miesiącach odbywały się spotkania konsultacyjne dotyczące przebiegu trasy a projektanci zasięgali też opinii władz samorządowych.

W lipcu 2024 roku wspólne stanowisko w sprawie rekomendowanego wariantu przebiegu S5 do projektanta trasy i GDDKiA wysłali Andrzej Rodziewicz, wójt gminy Grudziądz oraz Maciej Glamowski, prezydent Grudziądza. Wskazali oni, że rekomendują oni wariant W1A. Pisaliśmy o tym.

Maciej Glamowski, prezydent Grudziądza długo liczył, że do gry wróci wcześniej odrzucony przez GDDKiA wariant przebiegu trasy S5 z budową nowego mostu na północ od Grudziądza. Tak się jednak nie stało. Dyskutowano o tym m.in. w Sejmie.

Dzieje się w Grudziądzu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska