https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jaki kolor mostu zapewni bezpieczeństwo ptaków?

(bog)
jest - zdaniem ekologów źle pomalowany. Przez to giną łabędzie
jest - zdaniem ekologów źle pomalowany. Przez to giną łabędzie Dawid Kilon
Bydgoscy drogowcy zapłacą za specjalną opinię ornitologiczną w sprawie koloru nowego mostu tramwajowego.

Decyzja zapadła podczas wczorajszego spotkania ekologów i przedstawicieli zarządu dróg w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Zorganizowali je "zieloni", którzy żądają zmiany kolorów budowanego w Bydgoszczy mostu tramwajowego. Ich zdaniem przez źle pomalowane wanty giną łabędzie.

Most w kolorze nieba jest zabójczy dla łabędzi

- Ustaliliśmy, że sprawę może zakończyć specjalna opinia ornitologiczna, która wykaże, jakie działania powinniśmy podjąć w celu zwiększenia ochrony ptactwa, a w szczególności łabędzi. Pokryjemy koszty jej opracowania i w razie potrzeby oraz możliwości będziemy wdrażać jej postulaty. Niestety, nie otrzymaliśmy żadnych zapewnień, w jakim stopniu np. inny kolor pomoże ptakom omijać nasz most, ani czy wręcz nie pogorszy sytuacji - mówi Piotr Gondek, naczelnik wydziału funduszy europejskich w Zarządzie Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.

O to samo zapytaliśmy innego uczestnika spotkania Dawida Kilona z Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków. Odmówił jednak udzielania wszelkich komentarzy.

Wiadomości z Bydgoszczy
Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że przygotowanie tego typu opracowania może kosztować od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.

Przypomnijmy, że ekolodzy podnieśli alarm po tym, jak dwa łabędzie zderzyły się z wantami i skonały na budowanym jeszcze moście. Według projektu zaakceptowanego wcześniej przez RDOŚ drogowcy chcą malować jego pylon na kolor ecru, wanty i liny na niebiesko, a gzymsy na brązowo. Według wcześniejszych wypowiedzi ekologów te kolory są jednak dla ptaków obojętne. Dlatego ich zdaniem most powinien być pomarańczowy albo nawet czerwony.

W samo południe: Kolorowa samowolka na moście

ZDMiKP zapewnia, że przedłużająca się awantura o kolory nie wpłynie na termin oddania przeprawy do użytku. Pierwsze tramwaje pojadą nim do dworca PKP pod koniec roku.

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 17

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2009 Collection
2010 Collection
Classic Collection
Coach Accessories
Coach Backpacks Bags
Coach Business Bags
Coach Carryalls Bags
Coach Crossbody
Coach Ergo Bags
Coach for New Year
Coach Handbags
Coach Hobo Handbags
Coach Jewelry
Coach Luggage Bags
Coach Multicolor
Coach Originals
Coach Shoes
Coach Shoulder Bags
Coach Signature Handbags
Coach Small Bags
Coach Sunglasses
Coach Swingpacks
Coach Totes
Coach Wallets
New Arrivals
New Coach Handbags
l
laptopbattery
How to maintain inspiron 1525 battery?You should remember this:protecting the laptop from unexpected out of power is much more important to the maitaining
the 1525 battery.So u should not remove the dell 1525 battery from your laptop.
Battery maintenance is nothing less than these two kinds: the battery environment and battery life.All the batteries are the same,not only dell inspiron 1525 battery like this,
but also for the inspiron 1545 battery,pavilion dv6000 battery,hp dv4 battery and so on.
Battery environment is fairly normal, to avoid the long light exposure or deposited in excessive moisture.
The hp g60 battery life depends on the quality of batteries and number of charge cycles. The former is considered by the manufacturer, the latter depending on customers
habits. For this I have three suggestions:
1 If plug the external power cord regularly,then you need to reduce the charge threshold to avoid frequent charging,I personally Heights threshold (50%) to prevent out of power suddenly,
if the power supply is good, can be set to 30% or more lower
2 When u use the dv6000 battery,you should pay attention to the prevention of high temperature,if have used long time,close it to rest properly.
3 If long time without using the dv4 battery after fully charged, sealed with a plastic bag tied, stored in a dry environment, and take it out to fully
charge and discharge every two or three months.
4 If we find that the lack of electricity after the macbook 13 battery is fully charged, you can try to conduct a battery power correction.This setting should be
inside each brand's mid-level power management software.
e
e cigarette
The World No Tobacco Day 2012 is coming,the theme is Tobacco industry interference.Tobacco use is one of the leading preventable causes of death.To stop this sad thing,lots of e cigarettes (electronic cigarettes) comes to the world,including the ego kits,ego-t,510 e-cigarette,510-t and so on.For your health,you should choose the e cigs best and choose which kinds of e-cigarette is becoming extremely important now.
t
tenwtemacie
Dawid Kilon odmówił komentarza
spotkanie było "tajne", uczestniczyły w nim osoby wyłącznie zaproszone, więc pewnie postanowił się nie wypowiadać w tej sprawie publicznie - bo od razu by było, że wszystko "sprzedaje mediom"... Widząc co już zrobił w tym temcie, pewnie jeszcze nie raz usłyszmy jakieś fakty!
Pozdrawiam
B
Bydgoszczanin
Na miłość Boską! !!!! Ekspertyza nie jest potrzebna, trzeba tylko wyrazistego koloru. czerwony jest ok, swietnie spisuje się na wiadukcie w ciągu ul. Gdańskiej. Do doabła z tymi urzędnikami. Oni będą trwonić naszą forse na ekspertyzy, czas będzie płynął, ptaki ginęły.. koszmar!!! AAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!

Już raz ekolodzy otworzyli pyski na temat reklamówek w sklepach.Jak dostali w łapę to się zamknęli
i wycofali.Tylko że my teraz za dostaną reklamówkę musimy płacić.Z mostem będzie podobnie!Dostaną
forsę i łabędzie polecą hen,hen daleko od myślenia cwaniaczków.
z
zabrakło argumentów?
"O to samo zapytaliśmy innego uczestnika spotkania Dawida Kilona z Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków. Odmówił jednak udzielania wszelkich komentarzy."

Ciekawe dlaczego???
A
Ala
Tak się składa, że pomysł nowej opinii ornitologicznej został zaproponowany przez sam Zarząd Dróg Miejskich, którzy sami na własną rękę chcą sobie poszukać ornitologa do konsultacji. Takie rzeczy- powinny się znaleźć w Ocenie Oddziaływania na Środowisko- napisanej przez Specjalistę w dziedzinie ocen (dokument ten powstał w 2009-napisany dla Inwestora przez Pracownika UTP) -ale tam oczywiście nawet nie ma zapisu, że most przysłaniają drzewa, że znajduje się on na zakręcie, że co roku jest tam od 200 do 400 łabędzi. Wręcz co śmiesznie przeczytają państwo listę gatunków ptaków- które nie występują a jej mieszkańcach jest krótka zmianka- że jest tam np.30 łabędzi.
Część dotycząca ptaków została totalnie zbagatelizowana w tym dokumencie. Inwestor w niej pisze, że ptaki będą widzieć most z 1 km, a nie widzą nawet z 50 metrów.

Jeżeli chodzi o koszty-jest to wyolbrzymienie- opinie taką mógłby wystawić ornitolog nawet bezpłatnie- według mnie jest to dowód tego, że Zarząd Dróg Miejskich zdecydowanie chce iść na wojnę z przyrodnikami. ALBO wystarczyło się zastanowić głębiej i skorzystać z rad, które ZDMiKP usłyszał wczoraj na spotkaniu- byłem proponowałem.

Pozdrawiam

Współczuję Panu walki z urzędnikami. Zdecydowanie gorzej niż z wiatrakami. Dobijająca musi być bezsilność wobec ich ograniczenia, a nawet złośliwości. Liczę, że "Gazeta Pomorska" będzie pilnować tej sprawy i że nie zawiedzie światłych mieszkańców Bydgoszczy. Urzędniczy punkt widzenia, niestety, do takich nie należy.
b
benek
Na miłość Boską! !!!! Ekspertyza nie jest potrzebna, trzeba tylko wyrazistego koloru. czerwony jest ok, swietnie spisuje się na wiadukcie w ciągu ul. Gdańskiej. Do doabła z tymi urzędnikami. Oni będą trwonić naszą forse na ekspertyzy, czas będzie płynął, ptaki ginęły.. koszmar!!! AAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!
a
ag
A co będzie jeśli jakieś ptaki rozwalą się o pomarańczowy most, czy jakiś ekooszołom za to odpowie?

jak odpowie !!!, zmienią kolor bo się pomylili
S
SSP
A co będzie jeśli jakieś ptaki rozwalą się o pomarańczowy most, czy jakiś ekoszołom za to odpowie?

Trochę myślenia...
100% nie ma nawet spirytus. Ludzie, istoty charakteryzujące się wielkim mózgiem mogą wpaść pod samochód na przejściu dla pieszych, czy wjechać samochodem pod rozpędzony pociąg. Nie oczekujmy od "ptasiego móżdżku" doskonałości, bo takie coś nie istnieje. W każdych działaniach tego typu chodzi o zminimalizowanie ofiar, bo ich eliminacja jest mało prawdopodobna. Natomiast niebieski kolor lin, to żadna próba zminimalizowania ryzyka. Niedługo ktoś zapyta co złego jest w tym, że te łabędzie giną...
S
SSP
Jaki kolor, to było już wiadomo dawno temu. RDOŚ wyraźnie napisał, że ma być jaskrawy i nie wyssal tego z palca, tylko, tylko orzekł na podstawie opinii specjalistów. Jaskrawe są wanty na Moście Siekierkowskim w Warszawie, tak samo na moście Jana Pawła II w Gdańsku i tam podporządkowano się wskazaniom RDOŚ-ów, ale to właśnie w Bydgoszczy jest największe zimowisko łabędzi niemych w kraju i z tego Bydgoszcz słynie wśród biologów...Ale co tam Gdańsk, Warszawa. W naszej bydgoskiej dziurze nikt na to nie zwróci uwagi, ludzi wykształconych i wrażliwych tu nie ma. Na szczęście są, za to przynajmniej ekipa decydująca o moście (i strach wiedzieć o czym jeszcze) jest głupsza od ekip w Gdańsku i Warszawie, a co najmniej nieodpowiedzialna. Jeśli nie potrafimy żyć ze zwierzętami w mieści, to postawmy tablice zakazujące karmienia ptactwa. Łabędzie wyniosą się do innych miast, albo tak jak kiedyś, będą z Polski na zimę odlatywać.
Natomiast niebezpodstawne jest twierdzenie, że ten, kto sprzeciwił się jaskrawym kolorom zaproponowanym przez RDOŚ i kazał pomalować na niebiesko, powinien dostać drucianą szczotę do zdrapania tej farby i za swoje pieniądze pomalować wanty na właściwy kolor, bo nowa może się nie trzymać starej. Tylko niech uważa na naloty łabędzi, bo dostać 10-kilowym rozpędzonym ptakiem w głowę ja bym nie chciał.
M
M
A co będzie jeśli jakieś ptaki rozwalą się o pomarańczowy most, czy jakiś ekooszołom za to odpowie?
P
Paweł
Jak zrozumiałem dopiero dwa ptaki zginęły, a inne przeleciały dalej. Czyli dwa ptaki zginęły, a tytuł sugeruje całą masę ptaków. Proponuję, aby pieniądze przeznaczone na ekspertyzę dać ludziom, którzy potrzebuja opału, albo np. na dożywianie dzieci w szkole podstawowej w Łęgnowie. Drodzy Ekolodzy zaapelujcie o to, a nie o łabędzie, które latają na pamięć - no bez jaj.
G
Gość
Zgadzam się z K.D i DK! Wspaniale by było, gdyby więcej ornitologów publicznie się wypowiedziało.
t
talulah
Dodam jeszcze, że Ocene Oddziaływania na Środowisko może napisać każdy- wszystko zależy od organów opiniujących czy taki Raport Przyjmą.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska