Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jutro w bibliotece konferencja o tym, jak powinno wyglądać Świecie. Wszyscy są zaproszeni

Agata Kozicka
Agata Kozicka
Więcej zieleni dla pieszych, czy więcej miejsc parkingowych dla kierowców? Dla kogo ma być Świecie?
Więcej zieleni dla pieszych, czy więcej miejsc parkingowych dla kierowców? Dla kogo ma być Świecie? Agata Kozicka
Jutro w Świeciu odbędzie się konferencja popularno-naukowa „Miasto moje, a w nim...” Jak powinno wyglądać Świecie? Poprosiliśmy jednego z gości o odpowiedź na to pytanie.

O katalogu dobrych praktyk w projektowaniu przestrzeni pieszej porozmawialiśmy z zaproszonym na konferencję gościem - Pawłem Górnym ze Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy.

Mieszka w Bydgoszczy i choć ze swojego miasta może dawać dużo przykładów, to... - Zasady, jakimi, moim zdaniem, miasta powinny się kierować organizując przestrzeń są niezależne od tego, dla jakiego miasta maja być przyjęte. Tak samo jak w Kopenhadze, Wiedniu i Nowym Jorku, tak i w Świeciu jest centrum, gdzie przewija się najwięcej osób - opowiada.

I choć w Świeciu padają opinie, że okolice Dużego Rynku są coraz mniej uczęszczane, są pustoszejące kamienice, to... - Okazuje się, że takie zorganizowanie przestrzeni, by była ona przyjazna dla pieszych, spowoduje, że pojawi się tam więcej ludzi, sklepy będą miały więcej klientów. Ale podkreślam to powinno być miejsce przyjazne „dla pieszych”. Doświadczenia potwierdzają, że zamknięcie fragmentów miasta dla samochodów nie musi powodować zmniejszonych obrotów znajdujących się tam punktów handlowych.

A jednak mieszkańcy domagają się dodatkowych miejsc do parkowania w centrum.

- I dlatego władze miast muszą ustalić, na kim im w mieście najbardziej zależy. Czy to kierowcy i samochody jadące nawet kawałeczek do centrum i tam parkujące, czy piesi i rowerzyści. Od tej decyzji, jakie są priorytety, zależą potem kolejne decyzje. Jeśli to piesi i rowerzyści mają być najważniejsi, a ja jestem za tym ze względu nie tylko na ograniczenie smogu, ale też hałasu w centrach miast, to infrastruktura powinna być w pierwszej kolejności dostosowana do pieszych. Jeśli np. w Bydgoszczy buduje się dodatkowy pas drogi przez centrum dla autobusów, to nie promuje się transportu publicznego, ale wspiera się kierowców, którym z ich dwóch pasów ubędzie jeszcze autobusów, czyli pojedzie im się wygodniej.

- Jeśli jednak władze będą budowały przestrzeń dla pieszych, żeby była bezpieczna, przyjemna, zdrowa, to i pieszych pojawi się coraz więcej. Podobnie jest ze ścieżkami rowerowymi, buduje je się, żeby pojawili się rowerzyści, a nie dlatego, że rowerzyści już są i nie mają po czym jechać - uważa Górny.

Podczas konferencji poruszone będą tematy chaosu reklamowego, planowania terenów zielonych oraz ochrony dziedzictwa kulturowego i skutecznego prowadzenia konsultacji społecznych.

Konferencja odbędzie się w Miejskiej Bibliotece Publicznej ul. Sienkiewicza 4, wstęp wolny.

Program :

★ 11.15 Gdzie jest miejsce dla mieszkańców? O procesach konsultacji społecznych w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

★ 11.45 NaprawmyTo.pl - ułatwianie komunikacji między mieszkańcami, a samorządem

★ 12.30 Katalog dobrych praktyk w projektowaniu przestrzeni pieszej

★ 12.50 Przestrzeń publiczna od nowa

★ 13.20 Przestrzeń publiczna - dobrem wspólnym. Kształtowanie krajobrazu kulturowego w ramach kampanii społecznej „Krajobraz mojego miasta”.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Giganci zatruwają świat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska