https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Katastrofa MIG-a 29. Pilot zginął, bo fotel nie zadziałał

Maciej Czerniak
W katastrofie MIG-a 29 zginął pilot
W katastrofie MIG-a 29 zginął pilot Paweł Lacheta
Awaria fotela katapultowego była przyczyną śmierci pilota MIG-a 29 - to wnioski komisji, która badała, jak doszło do wypadku. Winą obarcza Wojskowe Zakłady Lotnicze w Bydgoszczy. Te nie komentują sprawy.

Komisja Badania Wypadków Lotniczych zakończyła już prace nad raportem dotyczącym okoliczności ubiegłorocznej katastrofy wojskowego MIG-a. Do wypadku doszło 10 lipca pod Pasłękiem. Zginął wówczas 33-letni kpt. Krzysztof Sobański, pilot, który zmuszony był katapultować się z samolotu. System katapultujący nie zadziałał.

Wnioski z raportu, który pod koniec maja trafił do szefa MON, ministra Mariusza Błaszczaka, mają jednoznacznie wskazywać na to, że przyczyną katastrofy była awaria fotela katapultowego K-36. Autorzy raportu - do treści którego dotarł Onet.pl - winą za to obarczają Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 w Bydgoszczy, które - jak informuje portal - „zmodyfikowały tzw. pierścień ustalający w mechanizmie strzałowym, odpowiadający za uwolnienie się spadochronu podczas katapultowania”. Inżynierowie bydgoskich WZL - według ekspertów - mieli dokonać modyfikacji „bez wiedzy, dokumentacji i współpracy z rosyjskim producentem fotela.”

Zobacz także: Co było przyczyną śmierci pilota samolotu MiG-29 serwisowanego w Bydgoszczy?

Onet powołuje się na niezależne źródła i informatorów, którzy mieli potwierdzić, iż pierścień z bydgoskich zakładów był kilkanaście razy mocniejszy od oryginału. Podczas, gdy oryginalny pierścień wykonany jest z tworzywa o dość dużej giętkości, aby podczas serii kontrolowanych eksplozji w procesie katapultowania mógł się złamać, uwalniając spadochron.

Zobacz wideo: Wojskowy MiG-29 rozbił się na Mazowszu. Pilot się katapultował.

Źródło:
TVN 24

Ministerstwo Obrony Narodowej nie komentuje sprawy, zasłaniając się tajnością raportu dotyczącego wypadku.- Nawet nie wiedziałem, że ten raport się ukazał - mówi z kolei Daniel Ciechalski, rzecznik WZL nr 2 S.A. w Bydgoszczy. - Teraz komisja na pewno przeanalizuje raport, jeśli chodzi o ustalenia i zalecenia i na pewno wyda w tej sprawie stosowne oświadczenie - dodał rzecznik zaznaczając, że WZL-e nie mogą udzielić w tej materii żadnych nowych informacji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 48

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Fotel nie uległ awarii... Został uszkodzony przez nie kompetentną modyfikację w WZL.
G
Gość
2019-06-14T22:25:30 02:00, Kaśka:

Jak byłam dzieckiem to już były to złomy. Na lotnisku dało się to zauważyć. Po tylu latach chyba należy je wymienić.

Chyba że znowu coś się stanie.

2019-06-14T22:51:08 02:00, Gość:

Rozumiem, że jesteś specjalistą ds. techniki lotniczej i na podstawie wieloletniego doświadczenia wysuwasz tego typu wnioski.

2019-06-14T23:50:17 02:00, Gość:

Co jak co ale tu akurat jest racja. Zamiast nowych samolotów, piloci latają nie bójmy się tego powiedzieć złomem. Ile już było przypadków i to w Mig-ach że piloci zginęli, bo coś nie zadziałało??

Jak nie masz oryginalnych części, oraz masz gdzieś instrukcję oraz procedury bezpieczeństwa, to żaden samolot dobrze latać nie będzie

G
Gość
2019-06-16T11:23:05 02:00, Gość:

Kupujcie dalej szroty barany

Wystarczy trzymać się instrukcji jak co robić, a nie wydziwiać, to będzie wystarczające

B
Blasius
Miałem zaszczyt znać osobiście tego pilota, oddany sprawie latania pasjonat biało-czerwonej szachownicy... Padło mu wszystko co paść mogło, ratunkiem był fotel, który gdyby nie nasi "specjaliści" dałby radę jak dawał zawsze w gorszych nawet warunkach...Na pogrzebie z ważnych ust padały ważne słowa... piękne. Czekam teraz na ich realizację z którą jak zwykle słabo... Najważniejsze teraz być z rodziną, tu przyjaciele lotnicy jak zawsze dają radę, nie muszą tego ogłaszać wszem i wobec...Przyjaciel pilot w swej mowie powiedział od serca prawdę: " Krzysztof, zginąłeś, ale swoją śmiercią ocaliłeś wielu z nas"... Fulcrumy to groźna broń, ale nowe u naszych sąsiadów... Nasza zbieranina od Czechów i Niemców plus kilka oryginalnie naszych 30 letnich to słaba wartość bojowa... Nie wiem czy musi być aż F-35 ale coś nowego trzeba jak najszybciej zakupić bo zostaniemy bez kolejnych 3 baz lotnictwa taktycznego (Su-22 w tym roku świętują 35. rocznicę wejścia do służby w polskim lotnictwie wojskowym). A zatem panowie politycy od słów do czynów bo niedługo nie będzie miał kto wsiąść do najnowszej supertechniki jeśli nie zatrzymacie ludzi dając perspektywy godnej służby w powietrzu... Amen.
G
Gaza
Kpt. zginą przez fotel czy przez awarię Miga po remoncie w czasie lotu próbnego ?
G
Gość
Kupujcie dalej szroty barany
G
Gość
Teraz Rosyjski złom (wiek samolotów) zastąpi jedynie słuszny amerykanski parę ich już spadło Proponuję zakupić od Donka Trampka chociaż dwa lotniskowce i jeden przerobić tak żeby po Bałtyku mógł pływać niech Władymira Władymirowicza zazdrość dupę sćiska a co
M
Manual
Cóż tu komentować, potwierdza się od wieków, że Polać przed szkodą i po szkodzie głupi, dodam tylko że od tej radosnej i niprzeliczonej głupoty: giną ludzie.
P
Polonus
2019-06-15T00:05:37 02:00, Tedej:

Banda idiotów publikujących bzdurne komentarze. Prawda jest taka, że gdyby nie WZL2 to stan polskiego lotnictwa byłby taki jak obecnie Marynarki Wojennej RP. Tylko dzięki staraniom zakładu i ludzi w nim pracujących, ich wiedzy i doświadczeniu było i jest czy latać. F-16 nie serwisowane w WZL i tylko kilka sprawnych, tak że nawet pary dyżurnej bez MiG-ów nie można wystawić. Oprzytomnijcie wreszcie gimbusy i przestańcie publikować bzdury

Jesteś trollem WZL2 i nie gimbusy tylko prawda w oczy kole ?

P
Polonus
2019-06-15T07:15:16 02:00, Batman:

Więcej ruskiego złomu

To nie ruski złom zawinił tylko nasi "fachowcy" jak z koziej dupy trąba!

A
Analityk
To dowodzi o niekompetencji pionu Badawczo-Rozwojowego firmy i zarazem dyrektora firmy.
B
Batman
Więcej ruskiego złomu
Y
Yura
2019-06-15T00:24:05 02:00, Gość:

smutne to wszystko.. nikt źle nie chciał ale z takiego tragicznego wypadku należy wyciągnąć daleko idące wnioski. A przede wszystkim pomóc i wesprzeć rodzinę tego Pilota..

Nikt źle nie chciał? Świadome pogwałcenie elementarnych zasad bezpieczeństwa to jest niby dobre? Zainstalowanie elementu z materiału innego niż oryginał bez sprawdzenia czy zapewni "programmed failure"? To XXI wiek. I pokazuje jaki prymityw, barbarzyństwo techniczne panuje w Polsce. Siewniki naprawiać albo glebogryzarki.

G
Gość
smutne to wszystko.. nikt źle nie chciał ale z takiego tragicznego wypadku należy wyciągnąć daleko idące wnioski. A przede wszystkim pomóc i wesprzeć rodzinę tego Pilota..
T
Tedej
Banda idiotów publikujących bzdurne komentarze. Prawda jest taka, że gdyby nie WZL2 to stan polskiego lotnictwa byłby taki jak obecnie Marynarki Wojennej RP. Tylko dzięki staraniom zakładu i ludzi w nim pracujących, ich wiedzy i doświadczeniu było i jest czy latać. F-16 nie serwisowane w WZL i tylko kilka sprawnych, tak że nawet pary dyżurnej bez MiG-ów nie można wystawić. Oprzytomnijcie wreszcie gimbusy i przestańcie publikować bzdury
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska