Klienci oczekują bezproblemowych zakupów niezależnie od tego, gdzie są dokonywane, w sklepie stacjonarnym czy internetowym.

Jacek ŻurowskiZaktualizowano 
Jacek Żurowski, Dyrektor Regionalny Zebra Technologies w Europie Środkowej
Jacek Żurowski, Dyrektor Regionalny Zebra Technologies w Europie Środkowej ZT
Najczęstszą przyczyną niezadowolenia klientów sklepów stacjonarnych jest brak produktów, których szukają. Konsumenci rzadko pytają personel o niedostępne w danej chwili artykuły i – nie znajdując tego, po co przyszli – zwykle rozczarowani opuszczają sklep z pustymi rękami. Pozornie te stracone szanse sprzedaży mogą wydawać się nieistotne. Jednak takich sytuacji jest coraz więcej, a to właśnie odpowiadanie na bieżące potrzeby klientów pomaga budować przewagę nad konkurencją.

Tylko w 2018 r. w Wielkiej Brytanii odsetek sklepów, które zostały zamknięte, wzrósł o 17 proc., a liczba nowo otwartych placówek zmalała o 2 proc. Dane te świadczą o tym, że klienci oczekują bezproblemowych zakupów niezależnie od tego, gdzie są dokonywane – w sklepie stacjonarnym czy internetowym. Wobec tego koniecznością staje się dziś wyposażenie placówek detalicznych w odpowiedni system, który ułatwi im lokalizowanie produktów w sklepie i magazynie.

Alternatywne metody realizacji zamówień

Najstarszą metodą budowania relacji z klientem i formą zachęcenia do ponownych zakupów jest nagrodzenie lojalności poprzez zaoferowanie rabatu. Niestety – jak wynika z badania Global Shopper Study, przeprowadzonego na zlecenie firmy Zebra – metodę tę stosuje mniej niż połowa badanych (44 proc.) sklepów, chociaż 61 proc. kupujących z całego świata jest nią zainteresowanych.

Markety, w których klienci szukają zwykle więcej niż jednego produktu (jak na przykład sklepy spożywcze), mogą zaoferować kupującym pomoc w postaci elektronicznego asystenta zakupowego. Urządzenie takie wskaże drogę od jednego produktu do drugiego, dostarczy dodatkowych informacji o poszukiwanych towarach oraz wyświetli kupony rabatowe, z których można skorzystać w wybranej placówce.

Przeczytaj także:

Obecnie kupujący coraz bardziej cenią swój czas, a zatem wygoda i możliwość zrobienia szybkich zakupów staje się dla nich ważniejsza od ceny. Sklepy powinny reagować na ten trend, oferując szybką dostawę produktu, którego nie ma w magazynie. Wyniki badania Global Shopper Study pokazują, że 62 proc. kupujących z całego świata chętnie skorzystałoby z tej metody podczas zakupów, jednak oferuje ją tylko 42 proc. ankietowanych podmiotów handlu detalicznego.

Przewaga łańcucha dostaw

Łańcuch dostaw wymaga płynnej komunikacji między punktem sprzedaży a magazynem. Szczególnie ważne jest to w sytuacji, w której sklep zaczyna oferować dostawy produktów do domu lub próbuje szybko uzupełnić braki magazynowe – wydajny system logistyczny staje się wówczas niezbędny. Ma on ułatwiać znalezienie każdego produktu z oferty sklepu, a to jest możliwe dzięki wykorzystaniu rozwiązań RFID oraz komputerów mobilnych.

Właściciele sklepów są zobowiązani, aby dysponować informacjami o produkcie niezależnie od jego lokalizacji w sklepie czy magazynie, dlatego też duże wyzwania stoją szczególnie przed tymi, którzy korzystają z przestarzałych technologii, które nie są dostatecznie wydajne i precyzyjne.

Sprzedaż z magazynu

W obliczu coraz większej konkurencji podmioty handlu detalicznego zdają sobie sprawę z konieczności oferowania rozwiązań, które usprawnią proces sprzedaży. Ważne jest sprostanie rosnącym wymaganiom konsumentów związanym z szybką i elastyczną realizacją zamówień. Metody budowania lojalności klientów, takie jak promocje oraz rabaty, stają się spersonalizowane, a logistyczne łańcuchy dostaw — w większym stopniu elastyczne i przejrzyste. Sytuacja na rynku sprzyja inwestycjom w narzędzia i procesy, które umożliwiają uzyskanie niezbędnych danych oraz wzrost wydajności prowadzonych działań. Jednak należy pamiętać, że pozytywne doświadczenia klienta ma swój początek w wydajnej i sprawnej pracy magazynu i to właśnie ten czynnik będzie miał największe znaczenie dla utrzymania rentowności w 2019 roku.

Obejrzyj wideo:

Powoli się uczymy, żeby się nie wstydzić wódki

Wideo

Materiał oryginalny: Klienci oczekują bezproblemowych zakupów niezależnie od tego, gdzie są dokonywane, w sklepie stacjonarnym czy internetowym. - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3