Negocjacje płacowe są jedną z najdrażliwszych części rozmowy kwalifikacyjnej. Dlatego warto dobrze się do nich przygotować. Jak? Zanim wybierzesz się na rozmowę w sprawie pracy, warto zorientować się, jaki jest przedział zarobków na tym samym lub podobnym stanowisku. W tym celu można się popytać znajomych, zajrzeć do rankingów płac przeprowadzanych przez gazety ogólnopolskie lub sprawdzić listę płac w Internecie.
Ile jesteś wart?
Jeżeli już poznasz widełki płacowe w danej branży czy zawodzie, możesz zastanowić się, jakie zarobki chciałbyś sam osiągać. Innymi słowy, musisz ocenić, ile jesteś wart, biorąc pod uwagę swoje wykształcenie, doświadczenie i umiejętności. Trzeba mieć również na uwadze czy jesteś jedynym, odsianym przez sito kandydatem, czy do tego stołka pretenduje więcej konkurentów. W tej drugiej sytuacji może się okazać, że wynik uzgodnień płacowych może być czynnikiem decydującym o zatrudnieniu danej osoby. Wyposażony w powyższą wiedzę, możesz śmiało przystąpić do negocjacji płacowych, które pomimo to nie będą takie proste.
Bezpieczne widełki
Najczęściej pytanie o oczekiwane zarobki pracodawca zadaje pod koniec rozmowy kwalifikacyjnej. Zatem najpierw dowiedz się, jaki będzie zakres twoich kompetencji, za co będziesz odpowiadał, jak bardzo musisz być dyspozycyjny i czy oprócz pensji będą przysługiwały ci jakieś dodatkowe "korzyści", np. służbowy telefon, samochód lub tzw. kilometrówka. Kiedy już padnie "kłopotliwe" pytanie staraj się nie odpowiadać na nie wprost. Najlepiej podawać oczekiwania płacowe w tzw. widełkach. Na przykład, możesz powiedzieć, że chciałbyś zarabiać 2000 - 1500 złotych. W ten sposób dajesz pracodawcy sygnał, że jesteś gotowy do negocjacji i nie upierasz się przy jednej konkretnej kwocie. Warto podawać sumę wyższą od oczekiwanej, w ten sposób zostawiasz sobie margines. Można również doprowadzić do sytuacji, kiedy to pracodawca pierwszy zaproponuje wysokość wynagrodzenia. Wówczas ty będzie mógł zareagować podwyższając kwotę.
Ważne jest, aby negocjacje płacowe zakończyły się sytuacją nazywaną przez psychologów wygrana-wygrana, w której zadowolone są obydwie strony.
