https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Koniec nękania telefonami od telemarketerów? Tak, będzie można zażądać trwałego usunięcia danych

oprac. (d-ka)
123rf
Czy to koniec call center, jakie znamy? Od maja 2018 w życie wchodzi RODO - to tajemniczo brzmiące hasło w praktyce oznacza prawo do „bycia zapomnianym”.

Każdy, absolutnie każdy będzie mógł zażądać trwałego usunięcia wszystkich swoich danych z baz kontaktów a na firmy, które nie dostosują się do tego rozporządzenia czekają gigantyczne kary. Co to oznacza dla całej branży?

Nie da się ukryć, że u większości osób hasło telemarketer albo call center nie budzi pozytywnych emocji. Za ten stan rzeczy odpowiadają niestety wieloletnie błędy branży, która bezlitośnie nękała „Bogu ducha winnych” klientów telefonami. Zgodnie z wynikami badania SMG/K RC odnośnie marketingu zintegrowanego 8% klientów zadeklarowało odbieranie telefonu telemarketingowego kilka razy w tygodniu a aż 32% otrzymywało je nawet kilka razy w miesiącu.

Lwia część tych połączeń to losowo wybrane rekordy z baz kontaktów, których sprzedaż stała się powszechną praktyką. Wkrótce jednak się to zmieni, bo firmy wykorzystujące do kontaktu dane klientów, będą musiały posiadać wyraźnie udzieloną przez nich zgodę. Wśród zapisów nowego rozporządzenia najbardziej problematyczna okazała się „uprzednio wyrażona przez klienta zgoda” w połączeniu z dodanymi słowami „telekomunikacyjnych urządzeń końcowych”. W praktyce oznacza to, że czynność polegająca na dzwonieniu do potencjalnego klienta w celu przedstawienia mu oferty handlowej staje się niezgodna z prawem.

Jakie jest więc rozwiązanie dla firm, które na kontakcie telefonicznym z klientem opierają swoją działalność?

Kto dotyczy RODO?

Bardzo często pomimo próśb o usunięcie z bazy kontaktów, telefon wciąż dzwonił a wypisywanie się z list newsletterowych nie dawało rezultatów. To zmieni się już od maja 2018 r. kiedy wejdzie w życie unijne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych. Osoba, której dane dotyczą, ma prawo żądania od administratora niezwłocznego usunięcia dotyczących jej danych osobowych, a administrator ma obowiązek bez zbędnej zwłoki je usunąć. Obowiązek ten powstaje w przypadku, gdy dane te nie są już administratorowi niezbędne, została cofnięta zgoda na ich przetwarzanie, osoba, której dotyczą wnosi sprzeciw co do ich przetwarzania bądź były one przetwarzane niezgodnie z prawem.
- Niestety, masowe działania wielu firm telemarketingowych na przestrzeni ostatnich lat spowodowały, że klienci bardzo nerwowo reagują na telefony konsultantów. Winna w tym przypadku jest komunikacja bez kontekstu wynikająca z kupowania przez firmy telemarketingowe baz losowych klientów i obdzwaniania ich bez jakiejkolwiek wiedzy na temat ich zainteresowań czy preferencji zakupowych – wyjaśnia Paweł Pierścionek, Chief Technology Officer w firmie Cludo dostarczającej zaawansowane oprogramowanie do zarządzania call i contact center w modelu SaaS. – Firmy, które już jakiś czas temu zdecydowały się na wdrożenie systemów analizujących w czasie rzeczywistym dane na temat klientów i umożliwiające poznanie ich preferencji w tym momencie mają ułatwione zadanie, bo jest zdecydowanie mniejsze prawdopodobieństwo, że klienci znajdujący się w konkretnie zdefiniowanej bazie będą żądali usunięcia z niej swoich danych osobowych, co siłą rzeczy nie naraża ich od razu na straty – dodaje ekspert Cludo.

ABC telemarketingu: Praca, która zwalnia z myślenia

Kogo dotyczyć będzie rozporządzenie RODO? Właściwie wszystkich firm, które w jakikolwiek sposób gromadzą i wykorzystują dane dotyczące osób fizycznych. Nie będzie miało znaczenia czy dane zbierane są przez duże korporacje – na przykład firmy ubezpieczeniowe czy instytucje finansowe – czy przez niewielkie rodzinne przedsiębiorstwa, takie jak sklep internetowy.

Czy to koniec call center, jakie znamy?

Polska jest liderem outsourcingu usług w Europie Środkowo-Wschodniej i jednym z liderów na świecie. Lwią część usług outsourcingowych stanowią te związane z call center a na obecny obraz rynku składają się 147 firmy outsourcingowe skupiające ponad 24 000 stanowisk. Szacuje się, że w sektorze nowoczesnych usług biznesowych zatrudnionych jest w Polsce ponad 170 tys. osób. Jednak czy ta dziedzina outsourcingu – jedna z pierwszych w branży – będzie też pierwszą, która zniknie z rynku?

Telemarketer nie ma łatwej pracy. Czego ludzie nie lubią?

- Bez wątpienia nowe rozporządzenie wymusi zmiany w całej branży call center, której działalność przecież na danych osobowych się opiera. Wiele firm wciąż nie posiada oprogramowania, które pozwala im świadomie zarządzać danymi klientów. W obliczu digitalizacji właściwie wszystkich obszarów biznesu nie sposób uporządkować informacji, zwłaszcza, że tych lawinowo przybywa i coraz częściej są one rozrzucone po różnych obszarach firmy. W kontekście call i contact center dochodzi jeszcze kwestia wielokanałowości kontaktów z klientem, ponieważ dane trafiające do systemu pochodzą z różnych źródeł: telefon, sms, czat, formularz kontaktowy na stronie internetowej, czy wiadomość w serwisie społecznościowym pozostawiona na fanpag’u firmy. Nieuporządkowanie tych zasobów w kontekście nowych regulacji może stać się przyczyną problemów i wysokich kar finansowych – przestrzega Paweł Pierścionek, CTO Cludo.

Zapomnij albo zapłać

To, co pozwala zatrzymać dane klientów do dalszego przetwarzania, to prawnie uzasadniona potrzeba wynikająca z innych aktów, np. prawa telekomunikacyjnego czy wszelkiego rodzaju umów wymagających weryfikacji tych danych. Warto podkreślić, że przepisy nakazujące wykreślenie na żądanie danych osobowych z firmowych rejestrów, zawarte w Ustawie o Ochronie Danych Osobowych obowiązują już dzisiaj – problem jednak w tym, iż nikt dotychczas nie analizował czy po cofnięciu zgody klienta na ich dalsze gromadzenie i przetwarzanie, zostały one trwale usunięte. Nowe rozporządzenie daje już takie narzędzia i można się spodziewać, że 20 mln EUR kary albo 4% wartości rocznego obrotu, które mogą zapłacić firmy naruszające zapisy RODO skłania do refleksji i zadecyduje o „być albo nie być” na rynku wielu podmiotów z branży call center.

- Paradoksalnie wprowadzenie zaostrzonych regulacji może mieć pozytywny wpływ na całą branżę call center a tym samym na jakość obsługi klienta. Odczują to zarówno klienci, którzy przestaną być nękani niechcianymi telefonami, jak i same call i contact center, które zmuszone do ścisłej weryfikacji swoich baz klientów i wdrożenia technologii umożliwiających świadome zarządzanie danymi zyskają szansę na zwiększenie efektywności poprzez kontakt ze ściśle określoną grupą konsumentów potencjalnie zainteresowanych ich produktami – prognozuje ekspert Cludo.

Niepokojącym pozostaje tylko fakt, iż świadomość przedsiębiorców dotycząca RODO wciąż jest niewielka. Według zeszłorocznego badania firmy Dell, ponad 80 proc. ankietowanych przedstawicieli firm nic nie wie na temat nowego unijnego rozporządzenia lub ma o nim szczątkową wiedzę. Zaledwie 3 proc. osób biorących udział w badaniu zadeklarowało, że ich firma ma stosowny plan oraz dysponuje procedurami spełnienia wytycznych RODO.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 18

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

n
nie odbierać

kolejny numer beta call +48 61 656 06 98 nie odbierać i zgłaszać na policję.

m
meg

dzisiaj dzwonili do mnie aż 4 razy - mimo mej prośby " proszę o nie dzwonienie do mnie " na pytanie skąd macie moje numery telefonów pada odpowiedź Beta Coull Sp. z o.o 

D
DJ Buhh

To nie są głuche telefony, chociaż takie wrażenie można niekiedy odnieść. Pracowałem przez 8 lat w dziale technicznym w największym dawno temu call center w Polsce, więc znam ten mechanizm.

Co z tego, że można zażądać usunięcia z bazy danych jak te nękające telefony są głuche? Może znajdzie się instytucja, gdzie będzie można zgłaszać te numery telefonów, które do nas wydzwaniają? Wraz z wejściem RODO jest ich trochę mniej, ale nie zniknęły. Przecież numery telefonów są zarejestrowane, więc po numerze będzie można łatwo dojść kto dzwonił? Nie mam pojęcia gdzie mogę zgłosić owo nękanie, a mam już tego dosyć. W komórce mogę jeszcze zablokować te numery, ale w tel. stacjonarnym już nie... Proszę, aby ktoś znalazł na to sposób, bo to są zazwyczaj głuche telefony. Przyznam się, że już nie odbieram w ogóle nieznanych telefonów, a oni potrafią dzwonić o różnych porach...

---

Załóżmy że na projekcie siedzi 30 konsultantów, których zadaniem jest umówienie na pokaz garnków, koców, bułgarskich biustonoszy, whatever. To nie oni wybierają do nas połączenia. Robi to za nich system CTI (Computer Telephone Integration), a dokładnie mechanizm predictive. Ten mechanizm wie ilu jest zalogowanych konsultantów, wie ile trwa średni czas rozmowy i sam nawiązuje połączenie do klienta. Dopiero gdy klient odbierze połączenie to system szuka pierwszego wolnego konsultanta, który mógłby przeprowadzić rozmowę. Jeśli między odebraniem telefonu przez klienta a znalezieniem wolnego konsultanta jest z 5-6 sekund to znaczy że po stronie call center ktoś spieprzył ustawienia predictiva, a my bierzemy to za głuchy telefon.

---

Blokowanie pewnych nękających numerów nie ma zbytniego sensu. Każde call center potrafi ustawić DOWOLNY numer identyfikacji, czyli to co widzimy na ekranie naszych telefonów. To że pojawia się taki numer ni chuchu nie oznacza że dzwoni do nas abonent o takim właśnie numerze.

Do mnie dzwonili dziś właśnie z Beta Call z numeru 61 639 85 30. Do kogoś innego w tym wątku dzwonili z 61 639 85 20 albo 61 656 21 95 czy 61 656 21 96.

E
Ev

Nękają telefonami, nie chcą podać kto jest administratorem danych osobowych. Mimo kilkukrotnych żadań, nie usunęli mojego nr ze swojej bazy i wciąz dzwonią. Rozłączają się po żadaniu o podanie email do administratora danych lub usunięciu nr z bazy..... RODO akurat w kwestii nękających telemarketerów nic nie zmieniło..... :(

k
kamil

Ktoś dzwonił, podobno BETA CALL udostępnił mój numer adres zamieszkania.

B
Barbara
Beta Call po raz kolejny. Nr +48616398520. Zablokujcie sobie. Rozłączają się jak tylko spytać o firmę, czy powtórzenie nazwiska.
G
Gość
Ja też miałam telefon z numeru616562195 i pani poinformowała mnie że mają numer od spółki Beta Call a kiedy zapytałam że nie znam takiej spółki to się rozłączyła
A
Anick

Właśnie się dowiedziałam, bo po raz pierwszy dzwoniący udzielił mi odpowiedzi, skąd ma mój numer, że firma Beta Call (w likwidacji) udostępniła mój numer telefonu. Skąd go mieli tego już nie wiem. Teraz jestem nękana telefonami z Poznania i Nysy z zadziwiającymi ofertami i nie jest dla nikogo istotne, że jestem z drugiego końca Polski i na degustację soczków do Nysy się nie wybiorę. Czarna lista numerów w moim telefonie jest już bardzo długa.

E
ENH

Beta Call - spółka w likwidacji, udostępniła mój nr telefonu . Nawet nie wiem kto to jest i czym się zajmuje. Wydzwaniają do mnie z nr 61 656 21 96 i nękają ofertami których nie chcę.

I
In50

Witam. W jaki sposób mogę się skontaktować z firmą Beta Call jeśli na stronach internetowych nie ma  żadnych danych kontaktowych. Jak w takim wypadku ma działać RODO??

Gdzie mogę zgłosić dzwoniący numer telefonu?

O
Osoba nękana

Co z tego, że można zażądać usunięcia z bazy danych jak te nękające telefony są głuche? Może znajdzie się instytucja, gdzie będzie można zgłaszać te numery telefonów, które do nas wydzwaniają? Wraz z wejściem RODO jest ich trochę mniej, ale nie zniknęły. Przecież numery telefonów są zarejestrowane, więc po numerze będzie można łatwo dojść kto dzwonił? Nie mam pojęcia gdzie mogę zgłosić owo nękanie, a mam już tego dosyć. W komórce mogę jeszcze zablokować te numery, ale w tel. stacjonarnym już nie... Proszę, aby ktoś znalazł na to sposób, bo to są zazwyczaj głuche telefony. Przyznam się, że już nie odbieram w ogóle nieznanych telefonów, a oni potrafią dzwonić o różnych porach...

D
Doxy

Pracowałam, w takiej branży. To jaka firmę wymienią to akurat prawda, bo są rożne firmy, w różnym imieniu dzwonią. Ale,że numer jest wylosowany przez komputer to bzdura, gotowa formułka do powiedzenia, kupują bazy a na komputerze tylko wpada połaczenie i trzeba po głosie rozpoznać czy to kobieta czy mężczyzna. nie widzimy nawet numeru. Zupełnie inaczej jest jak sie dzwoni w imieniu np. roznych banków tam juz jest imie i wszystkie inne rzeczy i wtedy pyta się nawet czy rozmawia się z daną osobą . 

D
Doxy

Pracowałam, w takiej branży. To jaka firmę wymienią to akurat prawda, bo są rożne firmy, w różnym imieniu dzwonią. Ale,że numer jest wylosowany przez komputer to bzdura, gotowa formułka do powiedzenia, kupują bazy a na komputerze tylko wpada połaczenie i trzeba po głosie rozpoznać czy to kobieta czy mężczyzna. nie widzimy nawet numeru. Zupełnie inaczej jest jak sie dzwoni w imieniu np. roznych banków tam juz jest imie i wszystkie inne rzeczy i wtedy pyta się nawet czy rozmawia się z daną osobą . 

A
Ann
W dniu 27.03.2018 o 15:16, Andrzej napisał:

Problematyczne jest bardziej zinwentaryzowanie danych rozproszonych (np backupy, dokumenty drukowane, kopie na dyskach użytkowników, emaile itp)

 

Usecrypt Safe ale słaby marketing szeptany..

 

G
Gość
W dniu 27.03.2018 o 15:16, Andrzej napisał:

Problematyczne jest bardziej zinwentaryzowanie danych rozproszonych (np backupy, dokumenty drukowane, kopie na dyskach użytkowników, emaile itp)

 

Usecrypt Safe ale słaby marketing szeptany..

 

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska