W tegorocznej edycji Konkursu KOŁO, studenci i młodzi architekci mieli zaprojektować coś więcej niż ogólnodostępną, miejską toaletę. Mieszkańcy Słupska mogli więc zyskać budynek, w którym zjedzą niewielki posiłek, zostawią bezpiecznie rower czy zajrzą do informatora Urzędu Miasta.
Nagrodę główną, wartą 20 000 zł oraz staż w pracowni Kuryłowicz & Associates otrzymała Aleksandra Kozłowska z Łodzi. Jej koncepcja oprócz posiadania takich funkcji jak mała kawiarnia czy przestrzeń spotkań z makietą śródmieścia, wpisuje się w historyczny charakter słupskich bulwarów - zaprojektowana kurtyna, będąca jednocześnie elewacją budynku, odzwierciedla dawne mury miasta.
- To bardzo prosta i przejrzysta koncepcja. Autorka udowodniła jak ważna jest znajomość historii miejsca oraz wrażliwość na lokalną tradycję i potrzeby. Oprócz wypicia kawy czy skorzystania z toalety, mieszkańcy i włodarze miasta będą mogli korzystać z przestrzeni wspólnej, która w przyszłości może posłużyć promocji miasta, a także tworzyć miejsce do obserwacji jego rozwoju i dyskusji nad zachodzącymi zmianami. To właśnie w takich miejscach powstają też przestrzenie sąsiedzkie, w których mieszkańcy mogą np. dzielić wspólne pasje, jak chociażby grę na instrumentach - mówi Justyna Zborowska, PR & Advertising Manager w grupie Geberit, do której należy marka KOŁO.
Władze Słupska są gotowe by zrealizować zwycięski projekt.
W tym roku prace oceniło jury w składzie: prof. Ewa Kuryłowicz - Wydział Architektury PW, Kuryłowicz & Associates, sędzia SARP Warszawa; arch. Dariusz Herman - sędzia SARP Koszalin; arch. Mirosław Zwolski - prezes SARP Słupsk; arch. Maciej Araszkiewicz - Wydział Polityki Przestrzennej UM Słupsk; Paweł Krzemień - Referat Rewitalizacji w Wydziale Zarządzania Funduszami UM Słupsk oraz Przemysław Powalacz - Prezes Zarządu Geberit Sp. z o.o.
W tym roku oprócz Grand Prix oraz trzech wyróżnień, na uczestników czekały też nagrody dodatkowe: za najlepiej zaprojektowaną toaletę publiczną, zgodną z zasadami projektowania uniwersalnego oraz za najciekawszą funkcję dodatkową obiektu dla mieszkańców. W ramach nagrody „Debiut Roku” młodzi twórcy mogli wygrać też prestiżowy, miesięczny staż w Biurze Architektonicznym Kuryłowicz & Associates.
Laureaci konkursu:
- Grand Prix „Łazienka KOŁO 2018” (20 000 PLN) oraz konkurs „Debiut Roku” (staż w pracowni Kuryłowicz & Associates) - Aleksandra Kozłowska;
- Wyróżnienie I stopnia (8000 PLN) - Patryk Strześniewski, Kinga Wnek;
- Wyróżnienie II stopnia (4000 PLN) oraz Nagroda specjalna - projektowanie uniwersalne - (3000 PLN) - Magdalena Sokołowska, Izabela Kurosz, Sławomir Wunsch;
- Wyróżnienie równorzędne III stopnia (2000 PLN) - Katarzyna Orzóg;
- Wyróżnienie równorzędne III stopnia (2000 PLN) - Aleksandra Czyżewska;
- Wyróżnienie równorzędne III stopnia (2000 PLN) - Jakub Dunal;
- 1 nagroda specjalna, najciekawsza funkcja dodatkowa (2000 PLN)
- Wyróżnienie Internautów (2000 PLN) - Olga Molenda, Izabella Łyczba-Kapitan.
Przykładami zrealizowanych prac w Konkursie KOŁO są m.in. Pawilon Plażowy w Warszawie, toaleta w Kazimierzu Dolnym oraz toaleta przy Rondzie Mogilskim w Krakowie.
Konkurs związany jest z akcją "Nie olewamy miasta", której partnerem jest marka KOŁO - pod koniec 2015 r. organizatorzy zapytali mieszkańców 8 największych w Polsce miejscowości, czego brakuje im w ich okolicy. Na podstawie zebranych zgłoszeń powstała mapa miejskich potrzeb. Wśród 5 głównych sugestii, mieszkańcy wskazali m.in. wybudowanie nowych toalet publicznych. Inicjatywa "Nie olewamy miasta" ma swoje źródło w wieloletniej tradycji konkursu KOŁO na projekt łazienki publicznej.