Niedawno robotnicy zeszli z ul. Piwnej. Poszerzyli ją, położyli nową nawierzchnię.
Natomiast już wczoraj z rana pracownicy Przedsiębiorstwa Drogowo-Budowalnego, brodnickiego Zakładu Energetycznego oraz ciężki sprzęt budowlany pojawili się na chodniku przy ul. Czwartaków - od strony Zespołu Szkół Zawodowych, który został zamknięty dla pieszych. Zniknęły płytki chodnikowe. Związane jest to z przebudową układu komunikacyjnego.
Obecnie rozpoczęła się chyba najważniejsza część inwestycji - poszerzenie ulicy Czwartaków, najsłabszego ogniwa brodnickiej komunikacji.
Jak wykazały zeszłoroczne badania ruchu przeprowadzone przez studentów Katedry Budownictwa Drogowego Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy prędkość pojazdów na ulicy Czwartaków w godzinach szczytu wynosi 6 km/h. Spowodowane jest to małą przepustowością wspomnianej ulicy oraz natężeniem ruchu na przejściach dla pieszych. Zapadła decyzja o jej poszerzeniu.
Początkowo w projekcie "Ochrona zabytków miasta Brodnicy. Optymalizacja systemu komunikacyjnego" teren pod dodatkowy pas na Czwartaków miasto miało kupić od mleczarni "Bromilk". Niestety, transakcja nie doszła do skutku (pisaliśmy o tym szeroko w publikacji z 3 września "Zsiadły projekt"). W związku z tym powrócono do poprzednich planów - likwidacji chodnika przy Zespole Szkół Zawodowych, żeby kosztem pieszych utworzyć dodatkowy pas ruchu. W ten sposób powstanie jeden pas do jazdy w lewo i dwa do jazdy w prawo.
Miasto zapewnia, że prace na jezdniach będą prowadzone nocą, żeby w najmniejszym stopniu utrudniać ruch. W ciągu dnia robotnicy wykonywać mają niezbędne prace na wysepkach.
Nowa organizacja ruchu wprowadzona ma być w połowie listopada. Przypomnijmy: samochody osobowe będą mogły jechać z 3 Maja w Piwną. Tam, z poszczególnych pasów, jazda w lewo - do miasta, bądź w prawo - w kierunku Lidzbarskiej. Ul. Mazurska będzie dwukierunkową na odcinku od Piwnej do skrzyżowania z Lidzbarską. Samochody ciężarowe pojadą starą trasą, przez ul. Czwartaków. Tam skręt w lewo, a potem w Lidzbarską albo w prawo i jazda Podgórną, 18 Stycznia lub jednokierunkową Piaski.
Nie będzie możliwości skrętu z 18 Stycznia w Podgórną, o czym niedawno pisaliśmy. Z kolei na 18 Stycznia - w okolicach stacji paliw - lewym pasem dojedziemy wyłącznie do centrum, prawym skręcimy w Lidzbarską.
Inwestycję wyceniono na ponad 4 mln złotych, jednak miasto pozyskało na ten cel prawie 3 mln złotych unijnej dotacji.
Paweł Kędzia
Kosztem pieszych

Piesi będą musieli korzystać z chodnika po drugiej stronie ulicy.
Rozpoczął się najważniejszy etap modernizacji skrzyżowań w śródmieściu - poszerzenie Czwartaków.