Co trzy lata rząd musi przedstawić raport o kosztach wypadków drogowych. W tym roku Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zrobiła to wyjątkowo późno – dopiero 31 grudnia, w ostatnim możliwym terminie. Niestety, dane zawarte w raporcie nie napawają optymizmem. Jak podaje Onet, w 2018 roku koszty wypadków wzrosły o 8,5 mld złotych w porównaniu z 2015 rokiem. Choć spadły w stosunku do PKB, to jedynie nieznacznie – o 0,3 pkt. procentowego.
2862 osoby – tyle było ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych w Polsce w 2018 roku. Z tego 803 osoby to piesi. Onet podaje, że wynik Polski to jeden z najgorszych w UE, a pierwsze półrocze 2019 roku również nie wypadło lepiej – na polskich drogach zginęło w tym czasie 1176 osób, o 165 więcej niż w pierwszym półroczu 2018 roku.
Wypadki drogowe wiążą się także z kosztami akcji ratunkowych, naprawy infrastruktury czy odszkodowań, ale są również stratą powstałą w wyniku śmierci lub niedyspozycji pracownika, mające wkład w gospodarkę. Portal Onet podaje za raportem jednostkowe koszty wypadków i kolizji drogowych w 2018 roku. W przypadku zaledwie kolizji drogowej, koszt jednostkowy to 26,7 tys. zł, a najwyższy jest koszt jednostkowy ofiary ciężko rannej, który wynosi 3,3 mln zł.
Sami autorzy raportu w konkluzji zauważyli, że „tempo obniżania się ryzyka zagrożeń jednostki w ruchu drogowym jest nadal zbyt wolne” i nie idzie w parze z rozwojem gospodarki i społeczeństwa. Poprawa bezpieczeństwa od 2015 roku jest niemal znikoma, co zauważa też portal Onet.
Źródło: Onet
